iOptron CEM120 EC2 besteld

Activity Forums Astrotechniek Monteringen iOptron CEM120 EC2 besteld

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 44 total)
  • Author
    Posts
  • #25271
    Musquetier
    Participant

    Tijdens de eerste testrun van M27 gedurende de afgelopen 2 nachten had ik last van enorme schittering in de Ha en OIII opnames (zie foto 1).

    Na enig onderzoek bleek dit te worden veroorzaakt door het IR ledje van mijn webcam. Met het IR ledje uit was het probleem verholpen (zie foto 2). Ik vermoed dat deze wordt weerkaatst in de aluminium uiteinden van de trussen.

    Helaas trokken de wolken gisteren iets te snel binnen want ik had nog even willen testen met een vuilniszak rondom de trussen en het IR ledje weer aan om te kijken of dan het probleem verholpen zou zijn. Als dit het oplost zal ik zwart vilt bestellen om om de trussen te doen.

    #25275
    InFINNityDeck
    Participant

    Mooi dat je het gevonden hebt, Rob, al vond ik die eerste foto wel iets artistieks hebben. ;-)

    Die tweede foto is slechts een korte opname, maar nu reeds is het potentieel van die RC10 goed te zien, de resolutie is geweldig! Deze is toch op de native focal length genomen (dus zonder reducer)?

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #25276
    Musquetier
    Participant

    Mooi dat je het gevonden hebt, Rob, al vond ik die eerste foto wel iets artistieks hebben.  Die tweede foto is slechts een korte opname, maar nu reeds is het potentieel van die RC10 goed te zien, de resolutie is geweldig!

    Beide foto’s zijn opnames van 5 minuten bij een gain van 300 (ik gebruik altijd een wat hogere gain bij small band opnames). Eventueel maak ik dan gewoon meer foto’s om het rijksniveau verder te reduceren,=. Dit heeft las voordeel dat je minder kans heb op volgfouten en satelliet/vliegtuig strepen en langere opnames (je hoeft slecht 5 minuten weg te gooien).

    Deze is toch op de native focal length genomen (dus zonder reducer)?

    Idd, mijn flattener/reducer (0,75x) blijkt alleen een flattener te zijn. Mijn focal length (brandpuntsafstand) blijkt nu volgens ASTAP 2351mm te zijn (wat een beetje raar is voor een RC 10 met een focal ratio van 8 die een brandpuntsafstand van 2000mm zou moeten hebben)!?

    #25287
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Rob,

    ik heb in Stellarium dezelfde uitsnede gemaakt als jij met de RC10, daarbij ervan uitgaande dat de kijker f/8 moet zijn (brandpuntsafstand 2032mm). De tweede afbeelding toont Stellarium met jouw afbeelding er overheen. Zoals je kan zien, klopt de schaal inderdaad niet helemaal. In de derde afbeelding heb ik jouw plaat tot 88% verschaald en 2.5° gedraaid, waarmee hij redelijk past. Dit betekent dus dat jouw kijker inderdaad een brandpuntafstand heeft van meer dan 2300mm (2032 / 0.88 = 2309mm).

    Als de factor 10 à 11 die ik bij de RC8 van Theo vond ook bij jouw RC10 van toepassing is, dan zou dat betekenen dat de spiegelafstand niet helemaal correct is. Uitgaande van de door ASTAP gemeten waarde van 2351mm en de ontwerpwaarde van 2032mm, dan zou de spiegelafstand (2351-2032)/10 = 32mm moeten wijzigen, een flink stuk dus. Met de Ronchi-test is dit te controleren.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #25289
    Volman
    Participant

    Dit is heel herkenbaar en goed dat je er achter bent gekomen waar de oorzaak ligt. Zo vroeg ik mij ook af wat er in onderstaande all-sky opname aan de hand was en dat bleek de IR verlichting van een parkeerplaatsbewakingscamera op 106 meter van mij vandaan !

    Paul

    #25290
    Musquetier
    Participant

    ik heb in Stellarium dezelfde uitsnede gemaakt als jij met de RC10, daarbij ervan uitgaande dat de kijker f/8 moet zijn (brandpuntsafstand 2032mm). De tweede afbeelding toont Stellarium met jouw afbeelding er overheen. Zoals je kan zien, klopt de schaal inderdaad niet helemaal. In de derde afbeelding heb ik jouw plaat tot 88% verschaald en 2.5° gedraaid, waarmee hij redelijk past. Dit betekent dus dat jouw kijker inderdaad een brandpuntafstand heeft van meer dan 2300mm (2032 / 0.88 = 2309mm).

    Wellicht komt dit omdat in het verleden de spiegelophanging van de primaire spiegel is aangepast (en wellicht ook die van de secundaire spiegel). Ik zal eens bij Marco V. navragen die hierbij volgens mij betrokken was.

    #25319
    Musquetier
    Participant

    Afgelopen weekend besloten Nicolàs en ik uit te zoeken hoe het kan dat ASTAP een brandpuntsafstand (focal length) van 2.531mm voor de RC10 F8 telescoop rapporteert, deze zou eigenlijk een brandpuntsafstand van 2.032 mm zou moeten hebben. (8 x 10″) Sterker nog met de 0,75x reducer/flattener die er tussen zit zou de brandpuntsafstand slechts 1.524mm moeten zijn. Ook vonden we de manier waarmee de secundaire spiegel was bevestigd dubieus en vermoeden we dat hier in het verleden ook aanpassingen op waren gedaan. Zie foto 1.

    De scope werd dus weer van de CEM1209EC2 gehaald en op de pijnbank bij Nicolàs geplaatst (zie foto 2). Als eerste hebben we één van de twee aluminium tussen stukken verwijderd om de secundaire spiegel verder van de primaire te kunnen plaatsen. Dit zou de brandpuntsafstand van de telescoop substantieel moeten reduceren. Met de collimatieboutjes zouden we dan de door Nicolàs berekende theoretische 32mm afstand aanpassing van de secundaire spiegel kunnen instellen. Het bleek echter dat het brandpunt van de telescoop nu zo dicht tegen de achterflens van de telescoop was gepositioneerd dat hiermee nooit een camera (en filterwiel) in focus kon worden gemonteerd. We waren volledig in verwarring.

    Na wederom het aanpassen van de afstand van de secundaire spiegel besloten we met behulp van een Ronchi test te bepalen of het golffront van de telescoop met deze afstand in orde was. Tot onze verbazing klopte deze echter voor geen meter. Experimenteel werd telkens de afstand aangepast waarna we uiteindelijk op een afstand niet zo heel ver van de oorspronkelijk ingestelde afstand uitkwamen (we zaten ongeveer 10mm hiervandaan) waarbij de Ronchi test een acceptabel resultaat opleverde. Hiermee hebben we de telescoop ten slotte nog even zorgvuldig gecollimeerd en heb ik hem weer mee naar huis genomen.

    Daarna de telescoop weer op de montering gezet en tussen de wolken door gisteren snel wat foto’s genomen. Weer zat de brandpuntsafstand er flink naast: 2.225mm werd ditmaal door ASTAP gerapporteerd. Na weer wat krabben over de kop stelde Nicolàs voorde reducer/flattener er tussenuit te halen. En jawel hoor, nu kwamen we een stuk dichterbij; nu zitten we op 1.935mm. We hadden de telescoop zelfs nog iets de snel gemaakt.

    Conclusie: de 0,75 reducer/flattener blijkt een 1,15x flattener te zijn. Waarschijnlijk een foutje van de winkelier die en alternatief product heeft gestuurd. Zo kan je aardig het bos worden ingestuurd…

    #25331
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Rob,

    je hebt een mooi verslag gemaakt van onze zoektocht naar de correcte brandpuntsafstand, het was een hoop gepruts, ik ben de tel kwijt hoe vaak ik de secundaire spiegel in m’n handen gehad heb.

    Wat nog wel aardig is te vermelden is dat die factor 1.15 (op vier decimalen 1.1499) erop wijst dat de kijker oorspronkelijk op 2351/1.15 = 2044mm afgesteld was, hetgeen ten opzichte van de specs slechts 12mm te langzaam was. Gisteren zijn we op 97mm te snel uitgekomen. Dit kan prettig zijn voor de sluitertijden bij het fotograferen, terwijl het Ronchigram aangaf dat er geen sprake was van een vervormd golffront. Toch zou ik de kijker graag nog een keer op de fabrieksspecificatie van 2032mm willen testen om te zien of het Ronchigram dan laat zien dat de kijker niet correct afgesteld is. Nu hadden we hier gisteren geen tijd meer voor, maar wellicht komend weekend nog even ter leering ende vermaeck verder prutsen?

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #25787
    Musquetier
    Participant

    Uiteindelijk bleek het allemaal mijn eigen fout te zijn. Ik had een Newton coma corrector aangezien voor mijn 0,75x reducer (ze zien er overigens van buiten bijna eender uit en er staat ook geen opdruk op). Het wat bijna 2 jaar geleden dat ik de reducer had aangeschaft wat resulteerde in dat ik het niet allemaal even scherp meer op het netvlies had staan.

    De juiste reducer is inmiddels gevonden en zal bij de volgende gelegenheid (heldere nacht) alsnog worden gebruikt en getest.

    #25792
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Rob,

    inmiddels is ook de nieuwe flens voor de 2.5″ MoonLite focuser gereed. In combinatie met de MoonLite-adapter flens is de nieuwe flens 2.5mm korter dan de oude die al op de kijker zat, heb je weer wat extra back-focus over.

    De eerste foto toont vooraan de nieuwe flens (links, schroefdraad 117 mm x 1 mm) en de MoonLite adapter (rechts). Erachter ligt de vorige flens voor de 2″ focuser. De tweede foto toont de flens en adapter samengevoegd (rechts) samen met de oude flens. Erachter liggen de verse Kleenex en gedemineraliseerd water te wachten tot ze in actie mogen komen om de spiegel schoon te maken. :-)

    Nicolàs

     

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #25795
    Musquetier
    Participant

    Het totstandkoming van bovenstaande flens is ook best een aardig verhaal die ik graag met jullie wil delen. De RC10 is in het verleden aangepast zodat de gemonteerde Moonlite 2″ focusser is losgekoppeld van de hoofdspiegel. Dit was gedaan zodat deze niet meebeweegt als de primaire spiegel wordt uitgelijnd, een methode die inmiddels door enkele fabrikanten in hun productiemodellen is overgenomen.

    Echter omdat ik de reducer, filterwiel en camera niet via een klemverbinding wil bevestigen (vanwege het mogelijk doorbuigen van de camera na een slew) en omdat met de huidig gemonteerde 2″ Moonlite focusser een schroefdraadverbinding niet mogelijk is had ik een nieuwe flens besteld bij Moonlite voor een RC10 zodat ik mijn 2,5″ Moonlite focusser, die wel bevestiging middels M42 draad mogelijk maakt, kon monteren. Echter toen de adapterflens arriveerde was deze niet op de aanwezige flens van de telescoop te monteren omdat deze uitgaat van M117 draad achterop de RC10. Wat nu?

    Gelukkig wist Nicolàs wel raadt en reed hij naar de ijzerhandel om wat plakken aluminium af te laten zagen…

    #25803
    Musquetier
    Participant

    De beide plakken hierboven worden uiteindelijk omgevormd in

    1) de benodigde flens om de Moonlite adapterring op de telescoop te kunnen monteren, en

    2) een adapter ring voor een collimatie tooltje die Nicolàs eerder had gemaakt om tijdelijk exact gecentreerd een lichtpuntje centraal in de telescoop te kunnen positioneren om de primaire spiegel secuur af te kunnen stellen.

    Vervolgens moest Nicolàs zijn draaibank verbouwen om de grote plak aluminium te kunnen monteren want deze paste door zijn grotere diameter niet in de standaard klauw en tevens moest hij de tandwiel overbrenging aanpassen om het M117 x 1mm draad te kunnen tappen waarop de Moonlite flens weet moet passen…

    #25809
    Musquetier
    Participant

    De flens werd gepast (en er weer afgeschroefd) om te checken of het getapte draad overeenkwam met de aangeschafte Moonlite adapterflens. Oef, dat paste gelukkig!

    Na talloze uurtjes en ongeveer 2/3 van het materiaal in kleine aluminium krullen te hebben omgezet (twee emmers vol) en diverse malen deze op de telescoop te hebben gepast is de flens bijna klaar! Als laatste moeten de 6 bevestigingsgaten worden geboord. Deze zitten niet exact uitgelijnd op de telescoop dus moet de maatvoering en positionering zorgvuldig van de telescoop worden overgenomen…

    #25814
    Musquetier
    Participant

    Als laatste wordt de nieuwe flens netjes in de zwarte lak gezet. Vanavond gaan we verder met het assambleren van de telescoop en het opnieuw collimeren van de hoofd en secundaire spiegel. Daarna kan hij weer naar huis om hem weer op de montering te plaatsen om hopelijk snel weer met de astrofotografie hobby, met de nieuwe montering en vers-verbouwde telescoop aan de slag te gaan.

    Een big THANK YOU is hier op zijn plaats voor Nicolàs voor al zijn hulp en inzet (uren draaien, om tureluurs van te worden lijkt me zo) om mijn telescoop zo een stevige upgrade te geven!!!

    #25823
    InFINNityDeck
    Participant

    Gisteravond was het dan zover dat Rob en ik de nieuwe flens op de RC10 konden monteren. Daartoe moest de achterkant van de RC10 eraf genomen worden en de spiegelophanging verwijderd, om de flens met zes inbusschroeven en moeren aan de kijker te monteren. Nu de hoofdspiegel er toch uit was, deze eerst maar eens gekuist, want daar hadden we de afgelopen weken toch een paar keer stiekem met onze vette vingertjes aangezeten. Dit kuisen doe ik met de methode die hier getoond wordt, daarbij gebruik makend van geur- en kleurloze Kleenex in plaats van watten (advies van Baader).

    Vervolgens de hoofdspiegel weer gemonteerd en met de kijker-as opgelijnd (afbeelding 1) en de secundaire spiegel op de van tevoren bepaalde afstand gemonteerd. Deze vervolgens zo nauwkeurig mogelijk gecollimeerd (afbeelding 2) en tot slot de onderlinge afstand van de spiegels met behulp van de Ronchi-test gecontroleerd, hetgeen er goed uitzag (afbeelding 3).

    Afijn, een uur of drie en een half later, zo aan het eind van de avond, was de kijker weer helemaal op orde met een zeer tevreden eigenaar tot gevolg (afbeelding 4). Uiteraard is the proof of the pudding is in the eating en  we wachten dan ook met spanning de eerste opnames af.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 44 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top