iOptron CEM120 EC2 besteld

Activity Forums Astrotechniek Monteringen iOptron CEM120 EC2 besteld

Viewing 14 posts - 31 through 44 (of 44 total)
  • Author
    Posts
  • #25828
    Musquetier
    Participant

    Gisteravond zijn we weer verder gegaan met het weer opbouwen van de RC10. Eerst de nieuwe flens achter op de scope monteren.

    Daarna de hoofdspiegel voorzichtig reinigen (stof wegblazen en vervolgens met Kleenex en gedemineraliseerd water en een beetje Dupro de spiegel deppen om deze vervolgens met nog meer gedemineraliseerd water weer te deppen totdat alle vervuiling van de spiegel afgenomen was). Met enkele zuchten werd gecheckt of de aanslag van het vocht uit de adem netje egaal condenseerde op de spiegel…

    Alle drukschroefjes om de spiegel te collimeren werden wat losser gezet en daarna werd de spiegel weer in de scope gemonteerd. Daarna monteerde we het speciale, op maat gemaakte schijfje met het kleine centrale gaatje achterop de nieuwe flens. In het schijfje werd een zaklampje gemonteerd. Ook werd de secundaire spiegel gedemonteerd.

    Voor de scope zette we op ongeveer één meter afstand een camera om naar de primaire spiegel en spiders (en de reflectie hiervan) van de telescoop te kijken. Doordat het lichtje die door de aluminium schijf scheen exact in het midden van het centrale monteringspunt van de secundaire spiegel te plaatsen wisten we zeker dat de camera haaks op de spiegel keek. Hierna konden we de primaire spiegel zodanig collimeren dat de reflecties van spider vanes exact over de vanes zelfs vielen.

    #25830
    Musquetier
    Participant

    Hierna was het collimeren van de secundaire spiegel aan de beurt. Eerst werd deze uiteraard op ongeveer de juiste, vooraf berekende afstand van 86,5mm terug gezet in de telescoop. Hierna monteerde we de 2,5″ Moonlite focusser op de nieuwe flens en monteerde we hierachter de camera. Met de camera enkele slagen voorbij het focuspunt werd vervolgens met behulp van het CollimatorGrabber programma van Nicolàs de secundaire spiegel zorgvuldig gecollimeerd. Dit is nog behoorlijk lastig omdat bij deze brandpuntsafstand (ruim 2000 mm) elke minieme draai aan de collimatie boutjes ervoor zorgen dat je je sterbeeld weer kwijt bent en je de telescoop opnieuw moet uitlijnen.

    Uiteindelijk lukte het de vier kwadranten netjes op elkaar te laten aansluiten waarmee de secundaire spiegel is gecollimeerd.

    #25834
    Musquetier
    Participant

    De derde stap is het checken van het Ronchi beeld bij de nieuw ingestelde brandpuntsafstand van circa 2032 mm (volgens de specs van de RC10 F8 telescoop). Deze was gelijk al acceptabel. We vermoeden dat we erg dicht zitten bij de ideale brandpuntsafstand want de lijnen in het geprojecteerde beeld waren zowel intra- als extra-focaal zo goed als recht (en niet hol en bol).

    We besloten de telescoop zo als afgeregeld te beschouwen. Zodra het helder is ga ik middels een opname en een plate solve bepalen wat de daadwerkelijke brandpuntsafstand is. Ik hoop dat deze de 2032 mm aardig benaderd.

    #25841
    Musquetier
    Participant

    Zondagochtend is de telescoop weer op de pier geplaatst en daarna hebben we weer wat testjes gedaan. Ten eerste hebben we de collimatie ook even op een ster herhaald en ook hier zag deze er prima uit (foto 1).

    Wel zagen we op Vega, wanneer deze in focus werd gefotografeerd een enorme halo rondom de ster (foto 2 en 3). Na hier een nachtje over geslapen te hebben werd vermoed dat dit reflecties zijn tussen de verschillende glas elementen in de lichtloop. Hier waren bij deze foto’s aanwezig:

    1) filters

    2) glaasje camera

    3) glas bescherming sensor

    #25844
    Musquetier
    Participant

    Gisteravond heb ik om reflecties tussen het filter en de camera te elimineren het Lum filter uit het filterwiel gehaald. Hierna heb ik een foto van Vega zonder het filter genomen (foto 1).

    Aangezien nu de halo is verdween blijk hieruit dat het de  reflectie veroorzaakt wordt tussen het filter het glaasje van de camera.

    Tot slot, voordat de wolken binnentrokken, nog snel een foto van 60 seconde van M27 genomen om een indruk te krijgen van de prestaties van de RC10. Dat valt niet tegen (zie onbewerkte foto 2); wat een hoop data in 60 seconde (nog zonder reducer, bij 2 meter brandpuntsafstand, en een snelheid van F8)!

    #26089
    Musquetier
    Participant

    Ik las eerder deze week dat er nieuwe firmware uit was gekomen voor de iOptron mounts (voor de handcontroller, de mount en de ASCOM driver) dus ik heb alle drie afgelopen weekend geüpdate. Deze zou de afwijking na slewen moeten verminderen (die ook ik had geconstateerd). Zodra het weer helder is ga ik weer een 3 puntsalignment doen en ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat…

    Voor meer informatie over de updates en om deze te downloaden ga naar: https://www.ioptron.com/Articles.asp?ID=309

    #26186
    Musquetier
    Participant

    Gisteren nadat ik met mijn dochter terug kwam van de open dag van het Horizon college zag ik dat het onverwachts helder was (zowel Clear Outside als Meteoblue zaten er weer eens naast). Snel naar het hok opengegooid en de mount aangezet. Echter geen response van de handcontroller. Welke knop ik ook drukte er gebeurde niks. Het scherm bleef stoicijns op het welkomsplaatje staan (zie afbeelding 1).

    Gelukkig deed de mount het wel via de ASCOM driver en kon ik met NINA de mount verder aansturen. Vandaag stonden er twee dingen op de agenda:

    1) de correcte afstanden voor de filters instellen aangezien ik de Moonlite focuser voor de Moonlite NiteCraweler had omgewisseld.

    2) de nauwkeurigheid van het volgen van de mount controleren met een Off-Axle-Guider (icm de vertrouwde Lodestar X2 guidescope en phd2).

    Het nieuwe focus punt was snel gevonden en omdat ik in plaats van de standaard Baader Lum een Hutech filter gebruik liet ik NINA de correcte afstanden van alle filters bepalen en instellen zodat deze voortaan gebruik kan maken van de relatieve verschillen in t.a.v. het focus punt van dit Hutech filter en de overige R, G, B, Ha, OIII en SII Baader filters. Dit scheelt weer een aantal auto-focus momenten alhoewel ik moet toegeven dat dit in NINA aanzienlijk sneller gaat dan in SGP door het gebruik van een Native camera driver die de foto’s in tiende van secondes via de USB3 interface download en verwerkt.

    De volgen controleren ging ook van een leien-dakje en valt beslist niet tegen. Deze blijft nagenoeg tussen de + en – 0,5 boogseconde, heel netjes dus. Correcties zijn miniem en wellicht zelfs helemaal niet nodig. Het bijgevoegde 2de plaatje toont ongeveer 4 minuten (250 samples met een interval van 2,5 sec.). De grote correctie aan het begin komt door een slew en weer corrigeren hiervan dus deze mag worden genegeerd.

    De foto van Andromeda is 5 minuten belicht om een idee te krijgen waarin deze guiding resulteert.

    Tenslotte nog even een, door de home-build skycam gegenereerde indruk van de nacht op de laatste Keogram afbeelding. Genoeg heldere momenten om dit soort experimenten te kunnen doen!

    #26187
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Rob,

    beste lichtemmer is die RC10, wat een plaat voor zo’n korte belichting! Was deze met het Hutech filter?

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #26188
    Musquetier
    Participant

    Hoi Rob, beste lichtemmer is die RC10, wat een plaat voor zo’n korte belichting! Was deze met het Hutech filter? Nicolàs

    Dit is een 300 seconde belichting met het Ha filter met een gain van 300 (139 is unity gain)…

    #26191
    Musquetier
    Participant

    Nog even verder geëxperimenteerd. De firmware van de montering (mainboard, RA en DEC) geupdate met de laatste versie (van 21-06-05). Maar volgens mij stond deze versie er al op. Nog steeds wil de handcontroller niet updaten (de controller staat in de juiste mode maar de upgrade utility wil de software er niet opzetten).

    #26192
    Volman
    Participant

    Hoi Rob,
    Je probeert de 8407(+) handcontroller via de mount te upgraden, maar dat moet via de handcontroller zelf met een RS-232 poort. Alleen een 8410 handcontroller kan via de mount geüpdatet worden met dit <span style=”color: #ff0000;”>CEM120_FW210605.bin</span> firmware bestandje.

    Je moet kiezen voor de <span style=”color: #ff0000;”>CEM1207040_GEM45_8407_HandController_20210420.bin</span> en die via de RS-232 poort (RJ12 plugje op de handcontroller) installeren. Trouwens er is inmiddels ook een iOptron Upgrade Utiliy 2.23 versie beschikbaar, jij gebruikt nu versie 2.22
    Paul

    #26193
    Musquetier
    Participant

    Ik heb de kabel aan de handcontroller aangesloten (via het RJ plugje op de controller) als ik de handcontroller probeer te updaten, dan krijg ik bijgesloten foutmelding).

    Ik had het inmiddels ook via de 2.23 versie geprobeerd.

    Nu de aparte firmware voor 8407 handcontroller CEM1207040_GEM45_8407_HandController_20210420.bin ge-upload, nu werkt de firmware upload wel maar nog steeds geeft de hand controller niet thuis en blijft hij in het openingsscherm hangen… :-(

    #26197
    Musquetier
    Participant

    Gisteren bij @Volman en andere CEM120 bezitter Theo langs geweest om de handcontroller op een andere montering te testen.

    Ten eerste hebben we mijn controller op de montering van Theo geprobeerd. Deze kwam nu wel door zijn beginscherm heen maar gaf vervolgens een firmware error aan (firmware in de montering was te oud t.o.v. de firmware in de hand controller). Theo had daarnaast nog een tweede handcontroller waar ook dezelfde, recente firmware opstond, deze gedroeg zich eender als mijn controller (zelfde firmware error).

    Met de reserve controller en mijn eigen controller vervolgens naar Paul gereden en daar besloten we te checken of er een batterij in mijn hand controller zat (er zat een stickertje achterop dat de CR2032 knoopcel niet was geïnstalleerd). Na de controller te hebben open geschroefd ontdekte we dat er inderdaad geen batterij in zat, deze hebben we alsnog geïnstalleerd.

    Vervolgens zijn we met de twee hand controllers naar de montering van Paul gegaan en deze aangesloten. Beide gaven daar dezelfde firmware melding dus besloten we de montering van Paul met de laatste firmware uit te rusten (dit stond al een tijdje op de to-do lijst van Paul). Nadat dit was uitgevoerd werkte beide handcontrollers (de reserve van Theo en die van mij) samen prima met de montering van Paul.

    Vervolgens ben ik weer naar huis gereden om nu de beide hand controllers met mijn montering te proberen. Mijn eigen hand controller aangesloten en jawel hoor, hij komt prima door het opstart menu.

    Allemaal erg vreemd want nadat ik bij iOptron dit had uiteengezet  gaven zij aan dat het ontbreken van het batterijtje dit niet kan veroorzaken. Eigenlijk weten we niet goed wat nu het probleem heeft veroorzaakt en heeft opgelost maar gelukkig doet de hand controller het weer.

    #26199
    Volman
    Participant

    Ik hou het er toch op dat de firmware van jouw handcontroller toch niet goed was of op een of andere manier verminkt was. We hebben namelijk niet alleen mijn montering voorzien van nieuwe firmware maar ook alle 3 de handcontrollers, ook die van jouw dus. Een ding is wel zeken en dat is dat de firmware versies van de handcontroller met de Main, RA en DEC board in de montering kritisch zijn als die niet overeen komen, gaat het niet werken. Dit heb ik al bij meerdere iOptron monteringen meegemaakt. Ik denk ook dat dit de rede is dat iOptron tegenwoordig de 8410 handcontroller levert want die kan met de iOptron Utility software via de mount samen met de firmware voor het mainboard, RA board en DEC board in een keer mee ge-upgrade worden. Voor de 8407(+) moet dit is 2 fase gaan, 1 keer via de mount en 1 keer via de handcontroller zelf.
    Paul

     

Viewing 14 posts - 31 through 44 (of 44 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top