Reply To: ZTF C/2022 E3 op 9 feb 2023

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen ZTF C/2022 E3 op 9 feb 2023 Reply To: ZTF C/2022 E3 op 9 feb 2023

Meijer
Participant

Beste heren,

Het onderwerp was mij even ontglipt om verder aan te werken en heb zojuist even diverse doorgenomen. Nu zoek ik op een stukje over  verschillende emissielijnen (zoek nog een soort overzicht of programma welke wat meer inzicht geeft) en ik ben wat informatie aan het opzoeken over Ångström hoe deze van invloed is.

In de basis is het mij nu duidelijk, maar aanvullende informatie vergaar ik tussentijds nog verder. Wat het interessant maakt, is de gedachte dat een exoplaneet op gelijkwaardige manier gemeten kan worden (met wat en hoe komt later voor mij), dus op afstand weten we dat bepaalde elementen uit het periodiek systeem aanwezig zijn in de atmosfeer en hoe deze kunnen ontstaan; door microben als voorbeeld wat aanduiding geeft op leven. In mijn gedachte moet je dan veel over de ster weten en de afstand tot de planeet; heel simpel gezegd zonder vergaande uitleg.

Nu kunnen we bij bepaalde planeten of kometen niets meten omdat er geen ster in de buurt is, of er domweg niet voldoende atmosfeer is om iets via het lichtspectrum te meten – ik begrijp nu ineens de reden van diverse filters voor foto opnames en beantwoord al een vraag over LRGB die ik wou stellen – . De meest voor de hand liggende optie is dan een ruimtesonde gebruiken die kan “snuffelen”.

Mooi om te leren dit en wil hier meer van weten.

Hartelijk dank,

Steffen

Scroll to Top