Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › M13 na collimatie › Reply To: M13 na collimatie
Hoi Nicolàs, Ik had die atmosferische dispersie ook ontdekt en dat klopt ook want er zat geen ADC voor, ik wilde de test zo kaal mogelijk houden om andere afwijkingen uit te sluiten. M13 is genomen op 2 mei 2023 rond 23:00u MEZT en toen stond M13 zo’n 41° boven de horizon, dus die kleurfout komt echt wel daardoor. Ik heb ook de zelfde subs gestapeld zonder alignment op de sterren en met de ‘sum’ als stack optie. Dan krijg je onderstaande foto (onbewerkt).

De mirror-flop is echt helemaal weg daar ben ik blij om. Nog even over het testen van de camera, zet die in de draaibank met de center er tegenover. Zet in ASIcap de interne kruisdraad aan en kijk naar het beeld. Het is schrikbaren hoeveel de chip van de ASI290MC uit het midden van de behuizing zit. Ook de AS120MM had hier last van zij het iets minder. Ik denk dat het zeker geen kwaad kan om jouw ASI174MM ook te testen.

Draai je nu aan de kop van de draaibank, wel met de hand natuurlijk, dan ziet je het beeld om de centerpunt heen draaien en dat is niet het centrum van de beeldchip die de kruisdraad aangeeft.
Paul