Reply To: Venus, Jupiter en Mars op 27 januari 2025

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Venus, Jupiter en Mars op 27 januari 2025 Reply To: Venus, Jupiter en Mars op 27 januari 2025

InFINNityDeck
Participant

Hoi Frank,

1): de seeing meet ik overdag met een Solar Scintillation Seeing Monitor (SSSM), zie dit artikel van @paulvolman en ondergetekende:

Een zelfbouw sensor voor het bepalen van de seeing bij zonnefotografie

2): In de bewerking gebruik ik vrijwel geen verscherping. AutoStakkert laat ik het werk doen (sharpening met 30% raw blend), in de rest van de verwerking doe ik geen verscherping meer (als ik Topaz al gebruik voor ruisreductie, dan staat daarin de verscherping op nul). Ik heb nog even naar jouw opnames van 13 januari gekeken en het lijkt erop dat je iets te enthousiast aan het verscherpen bent geweest.

3): De Celestron C11 SCT’s hebben last van mirror-shift (het scheef-duwen van de primaire spiegel door het focusmechanisme) en mirror-flop (het scheef-vallen van de primaire spiegel door de zwaartekracht). Van dat eerste is netjes gespecificeerd wat het afkeurcriterium is, van dat laatste is niets bekend (zie onderstaand artikel). Mijn SCT is helemaal terug naar Celestron in de VS geweest om de mirror-flop te repareren, maar dat had niet het gewenste resultaat, zie dit artikel:

De invloed van mirror-flop op collimatie in Celestron C11 SCT’s

Dus, ja, het is noodzakelijk de collimatie te controleren, zeker na een meridiaan-flip in geval van een equatoriale montering. Om teveel gedoe te voorkomen fotografeer ik daarom de planeten vrijwel altijd in het oostelijk halfrond, maar deze keer heb ik toch in beide halfronden gefotografeerd en dus de collimatie gecontroleerd.

Verder:

4): Om goede opnames te produceren koel ik de SCT mechanisch met een eigenbouw ventilatorsysteem:

Dit ding zit in een van de ventilatie-openingen van de kijker gemonteerd. De ventilator die direct aan de aluminium plaat gemonteerd zit zuigt de lucht uit de kijker (de EdgeHD heeft drie van die openingen, de andere twee zorgen voor toevoer van verse lucht). De tweede ventilator blaast diagonaal naar de rand van de primaire spiegel, zodat de aangezogen lucht ook voor de spiegel terecht komt. Inmiddels zit er ook een standaard 12V spanningsregelaar erbij gemonteerd, zodat ik het toerental kan regelen. De kijker heb ik verder niet van isolatie voorzien.

5): De EdgeHD hebben een flattener achterin de kijker en dus is het van belang dat de camera op de juiste back-focus afstand zit. Er zit een MoonLite focuser gemonteerd en daarvoor heb ik uitgezocht wat de juiste stand is om de camera (met een 2″ adapter, maar zonder Barlow) precies in het focuspunt te krijgen. Dat punt heb ik op de MoonLite focusbuis gemarkeerd en voorafgaand aan een sessie zet ik eerst de focuser in de juiste stand en dan focus ik de primaire spiegel met de eigen focuser. Vervolgens verwijder ik de 2″ adapter en plaats ik de optische trein voor de fotografie en stel ik focus af met de MoonLite focuser (door de telecentrische Barlow ligt het focuspunt meer naar achteren). Het vervelende is dat vanwege de MoonLite focuser bij visueel werk de spiegel iets anders moet staan dan de ideale situatie, dus dit is iets dat ik elke keer moet controleren.

6): Verder fotografeer ik in monochroom, maar met behulp van een ADC die ik weer afstel met een kleurencamera (ASI290MC).

7):Tot slot is goede focus uiteraard nog van belang en dat doe ik met een Bahtinov-masker op een heldere ster of, in geval van Jupiter, op een van de manen. Dit focusen doe ik handmatig, dus niet met een focusmotor.

Het is jammer dat je niet om de hoek woont, anders zouden we een keer samen kunnen fotograferen.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top