Activity › Forums › Astrosoftware › Astro Pixel Processor › vreemde stackfout in APP › Reply To: vreemde stackfout in APP
Hallo Caspar, dat is weer een tijdje geleden. Volgens bij tijdens het achterhoekweekend samen met Rob. Als ik naar de foto’s kijk valt mij een aantal dingen op. Nemen we eerst even M81. Ik zie hier in het beeld een veldrotatie met als centraal punt de sterren rechtsboven. Ook lijkt het erop dan APP geprobeerd heeft om toch de spiraal tijds het stacken goed te zetten. Die veldrotatie kan verschillende oorzaken hebben. Bedenk wel dat je met een telescoop werkt met een brandpunt van 2750mm elke fout of flexure kan behoorlijk gevolgen hebben. De Guider staat Off-axis en als de poolas niet goed staat krijg je veldrotatie rondom de guider ster. Dit verklaart ook dat als je niet guide de sterren kleiner zijn. Een zie je dat een kleine afwijking in de poolas grote gevolgen heeft voor een C11. Dan de opmerking dat er af en toe sprongen in de sterren gemaakt worden dit heeft volgens mij te maken met de mirrorflop zoals je al aangaf. Ook die mirrorflop kan veldrotatie veroorzaken. Verder kan flexure in de bevestiging van de camera ook veldrotatie veroorzaken. Bedenk wel met 400 a 500 opnamen van 40 sec ben je zo ruim 4-5 uur onderweg en is de telescoop zo rond de 60-75° gekanteld. Dan de foto van M82 het sigaar stelsel. In deze foto lijken de sterren wel goed te gaan maar zit er een rare ‘vegen’ aan elk helder object. Goed te zijn bij de heldere sterren, maar ook bij het M82 die hoort daar niet. Wat ik ook zie in beide opnamen dat de rechterbovenhoek veel helderder is, volgens mij heb je te maken met lichtinval vanbuiten af, omdat dit met name in de vignettenring rand zit. Waarschijnlijk komt er licht binnen via de zoeker achter op de camera. Als je de Canon 6D gebruikt dan moet je de zoeker op de camera blinderen.
De beide foto’s zijn gestackt met APP je weet dus niet wat APP precies heeft gedaan. Misschien ook handig om een enkele foto te plaatsen van het begin van de sessie en een van ergens aan het einde dan zijn beide foto’s onafhankelijk te onderzoeken en over elkaar te leggen om de verschillen op te merken.
Paul