vreemde stackfout in APP

Activity Forums Astrosoftware Astro Pixel Processor vreemde stackfout in APP

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Tielemans
    Participant

Dag, mijn naam is Caspar Tielemans, ik doe al sinds 2012 aan astrofotografie. Dat zegt overigens niet dat ik het helemaal snap. Ik heb een paar jaar niets gedaan met fotografie maar ik heb de zaak weer enthousiast opgepakt en merk weer dat de hobby nog net zo veel uitdagingen biedt als vroeger!

Ik heb een sterrenwacht thuis in Bakkum met een Gemini G42 montering waar we binnenkort een nieuwe besturing op gaan zetten zodat ik hem beter kan bedienen via NINA.

Omdat het nevelseizoen een beetje over is kwam ik op het onzalige idee om mijn Canon 6D maar weer eens op de C11 zetten. Deze is inmiddels uitgerust met een ZWO focusmotor met wat hulp van ene Den Hilster werkt dat nu mooi in NINA. (wat een geweldige tool die autofocus!)

Maar een C11 op f10 is wel even wat anders. Alles is f10 keer zo moeilijk. Ik gebruik een offaxisguider met een Lodestar, maar soms lijkt het of je kleinere sterren krijgt als je niet volgt.

Nu heb ik het Bode stel op de korrel. Eerst M82, waar een wonderlijke stack uit kwam.  Ook M81 gaf een vreemd resultaat.

Het lijkt of de sterren aan de ene kant wel stapelen en dat ze steeds verder uit lopen. Ik merkte dat als ik snel door de 500! losse platen ging dat er af en toe echt sprongen in de sterren zaten. Vermoedelijk had PHD dan starloss, en herstelde dat weer. Ik heb op het oog de grootste sprongen al verwijdert, maar na drie pogingen komt APP er niet uit.

Nu ben ik echt een beginner met het hele binnenshuis gedeelte van de hobby, dus misschien is het slechts een instelling.

Wat is hier mis? Het is duidelijk dat als PHD uitvalt het object langzaam uit het beeld loopt gedurende de nacht omdat de montering niet perfect op de pool staat.

Maar ik ga er vanuit dat met stacken wel oplost.

Ik weet dat Celestron bekend staat om mirroflop, misschien zou dat iets verklaren?

Hier onder de twee platen. ik heb APP 50% van de +/- 400 foto’s van 40 sec. laten gebruiken.

Er is verder niets gedaan aan nabewerking en croppen gedaan.

Wat denken jullie ervan?

• This topic was modified 1 year, 1 month ago by Tielemans.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    Volman
    Participant

Hallo Caspar, dat is weer een tijdje geleden. Volgens bij tijdens het achterhoekweekend samen met Rob. Als ik naar de foto’s kijk valt mij een aantal dingen op. Nemen we eerst even M81. Ik zie hier in het beeld een veldrotatie met als centraal punt de sterren rechtsboven. Ook lijkt het erop dan APP geprobeerd heeft om toch de spiraal tijds het stacken goed te zetten. Die veldrotatie kan verschillende oorzaken hebben. Bedenk wel dat je met een telescoop werkt met een brandpunt van 2750mm elke fout of flexure kan behoorlijk gevolgen hebben. De Guider staat Off-axis en als de poolas niet goed staat krijg je veldrotatie rondom de guider ster. Dit verklaart ook dat als je niet guide de sterren kleiner zijn. Een zie je dat een kleine afwijking in de poolas grote gevolgen heeft voor een C11. Dan de opmerking dat er af en toe sprongen in de sterren gemaakt worden dit heeft volgens mij te maken met de mirrorflop zoals je al aangaf. Ook die mirrorflop kan veldrotatie veroorzaken. Verder kan flexure in de bevestiging van de camera ook veldrotatie veroorzaken. Bedenk wel met 400 a 500 opnamen van 40 sec ben je zo ruim 4-5 uur onderweg en is de telescoop zo rond de 60-75° gekanteld. Dan de foto van M82 het sigaar stelsel. In deze foto lijken de sterren wel goed te gaan maar zit er een rare ‘vegen’ aan elk helder object. Goed te zijn bij de heldere sterren, maar ook bij het M82 die hoort daar niet. Wat ik ook zie in beide opnamen dat de rechterbovenhoek veel helderder is, volgens mij heb je te maken met lichtinval vanbuiten af, omdat dit met name in de vignettenring rand zit. Waarschijnlijk komt er licht binnen via de zoeker achter op de camera. Als je de Canon 6D gebruikt dan moet je de zoeker op de camera blinderen.
    De beide foto’s zijn gestackt met APP je weet dus niet wat APP precies heeft gedaan. Misschien ook handig om een enkele foto te plaatsen van het begin van de sessie en een van ergens aan het einde dan zijn beide foto’s onafhankelijk te onderzoeken en over elkaar te leggen om de verschillen op te merken.
    Paul

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Caspar,

zou je inderdaad een zip-bestand kunnen maken met een aantal van je opnames, of de hele set op de een of andere manier beschikbaar maken? Wellicht even aan Rob (@moderatorr) vragen deze op de server te zetten, dan kunnen we met meerdere mensen kijken of we wel een goede stack kunnen produceren.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Tielemans
    Participant

Hierbij zoals gevraagd door Paul een paar losse plaatjes: een van de eerste en een van de laatste van de nacht.

Dankjewel trouwens voor het meedenken!

Er bestaat overigens een kans dat mijn (sky)flats niet echt goed waren. misschien dat dat ook die lichte plek in de foto’s veroorzaakte,

want in mijn sterrenwacht is het best donker. Maar ik ga de zoeker afplakken.

Mocht de bewolking meevallen dan ga ik mijn reducer er tussen prutsen en dan zit ik geloof ik op f6,5.

Want f10 is toch wel erg onhandig.

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Caspar,

dank voor de subs. Ik heb de twee eerst in PSP bekeken, er zit inderdaad circa 0.8° rotatie tussen. Daarna door APP gehaald en die heeft er geen problemen mee:

Aan de onderkant kan je de 0.8° rotatie mooi zien als donkere wigvormige rand. Mijn APP-installatie heeft met deze twee opnames in ieder geval geen probleem de rotatie op te lossen.

Nicolàs

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Volman
    Participant

Hoi Caspar en Nicolàs. Ik kom ook op een rotatie van 0.86° en het centrum ligt binnen de beeldveld, een sterretje in de rechter bovenhoek zie rode cirkel. ( Klik even op de foto voor de animatie )Hoogstwaarschijnlijk de volgster en dat betekend dat de poolas niet goed heeft gestaan. Bij een mirrorflop ligt het kantelpunt buiten het beeldveld. Als ik hierna de gestackte foto over deze animatie plaats en de sterren vergelijk met elkaar dan kom ik tot de conclusie dat APP ook geprobeerd heeft de stofjes in de foto mee te stacken en hiermee de losse frames heeft vervormd. Hoe je de stack ook roteer over de eerste en de laatste frame de sterren komen dan nooit precies op alle plekken. Dit betekend dat de kalibratie van de frame niet goed is gegaan of niet is uitgevoerd. Ik heb zelf geen APP maar de frames moeten eerst gekalibreerd worden met darks en flats voordat je de stack uitvoert. Dit lijkt in APP niet juist zijn gegaan. Dan nog iets over de linker bovenhoek, die is in de losse frame goed wat helderheid betreft ten opzichte van de andere hoeken. Dus ook hier weer gaf je al zelf aan dat de flats waarschijnlijk niet goed zijn en dat lijkt mij ook het geval.

Paul

• This reply was modified 1 year, 1 month ago by Volman.
    Tielemans
    Participant

Heren, nogmaals dank voor het meedenken!

Ik begrijp het toch goed als ik zeg dat de foto’s op zich onderling niet vervormd zijn ten opzichte van elkaar?

En dat ze in principe perfect op elkaar passen.

Ik was even bang dat het beeldveld vervormde gedurende de nacht. Hoewel ik niet snapte hoe zoiets mogelijk is.

Ik snap de waarde van goede flats. En ik was ook van plan om de flatwizzard van NINA te gebruiken,

maar ze lijkt niet om te kunnen gaan met mijn Canon 6D.

Overigens heb ik gisteravond de vijfguldenbak 6,3  reducer van Celestron er tussen geknutseld en moet ik sowieso nieuwe flats maken.

Op zich leek het best goed te gaan met deze opstelling tot bleek dat PHD opeens geen contact meer leek te kunnen vinden met de mount. :(

Er is altijd wel iets! Gelukkig gaan we binnenkort de besturing ombouwen naar Onestep.

Dan is het ook tijd om mijn montering nog betert op de pool te zetten.

MAAR, het is geweldig om zo ondersteund te worden met zoveel deskundigheid in deze complexe hobby!

Dit soort problemen oplossen is half the fun!

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Caspar,

ik heb in PaintShop Pro handmatig de twee afbeeldingen op elkaar gedraaid en van elkaar afgetrokken en dat levert, met uitzondering van de stofjes, een keurige zwarte plaat op. Er zit dus geen vervorming tussen de twee opnames, alleen maar rotatie. Flats, darks en bias toepassen helpt inderdaad met de registratie en zou wel eens de oplossing van dit probleem kunnen zijn. Dankzij de kalibratie zullen fixed pattern noise en hot pixels de sterdetectie minder beïnvloeden.

Nicolàs

Tielemans
    Participant

Ha, heren en naar ik hoop ook dames,

hierbij nog maar een van de door mij geproduceerde juweeltjes (ik durf het eigenlijk amper op de site te zetten).

Maar, het gaat om wat we hier zien fout gaan.

Ik heb alle foto’s die ik had in de stack gekieperd, Het was deels bewolkt donderdagavond en het is een experiment.

Er moet ook nog gemeld worden dat ik de guiding niet meer goed op gang kreeg. Vooralsnog gaat dat direct op de mount,

en ik kreeg de melding van PHD ( star dit not move enough)  en dat er geen contact de montering leek te zijn. Als het goed is wordt dat binnenkort allemaal opgelost als de nieuwe besturing via Onestep gaat.

Er zit nu een 6,3 reducer op mijn C11 en ik hoopte dat hierdoor de meeste problemen waren opgelost

Het lijkt er op dat er nog steeds een probleem is met veldrotatie, want de sterren rechtsboven zijn mooi klein maar links zijn ze echt uitgesmeerd.

Ook blijkt dat ik nog steeds het maken van flats niet onder controle heb.

Mijn vraag is uiteindelijk:

Zien jullie, toekomst in mijn pogingen met de C11?

Want tot nu toe valt het mij erg tegen.

van Overzee
    Participant

Misschien een overbodige vraag, ik neem aan, dat je voor de fotosessie een alignment hebt gedaan op 2 of 3 sterren.

Groet,

Hans

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Caspar,

en zijn zat mensen die met SCT’s, zelfs de 11″, deep-sky doen, dus ik zou niet weten waarom dat bij jou niet zou lukken. Ik kom ergens komende week even bij je langs om je opnames op te halen, kijken of ik ze op mijn computer wel kan stacken. Als jij wat flats kan produceren, dan kunnen we ook meteen die vignettering aanpakken.

Nicolàs

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Caspar,

ik ben met jouw lights, flats, bias en darks aan de slag gegaan en heb er dit resultaat uit weten te peuteren. Ik denk wel dat de flats een stuk beter kunnen en er lijkt toch nog steeds flink wat verdraaiing in de opnames te zitten, ik vermoed dat de poolafstelling beter kan.

Maar om antwoord te geven op jouw oorspronkelijke vraag: ja, je kan met een C11 prima fotograferen… :-)

Nicolàs

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top