Reply To: Poolafstelling via Polemaster

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Poolafstelling via Polemaster Reply To: Poolafstelling via Polemaster

Volman
Participant

Hallo Caspar, ik heb wel ervaring met een polemaster en het is echt wel belangrijk dat de camera precies in lijn staat met de poolas van de montering. Ook moet de camera echt vast zitten. Als je tijdens het uitlijnen de RA as moet draaien komen er ook krachten te staan op de USB kabel en die mogen de camera niet bewegen. Het is dus ook belangrijk dat de camera echt vast zit op de montering. Dubbelzijdig plakband is niet goed genoeg.

Als je geen correctie uitvoert tijdens het waarnemen komen fouten zoals de P.E. van de worm en flexure van de opstelling naar voren. Ook eventuele fouten in de poolas zal in de opname zichtbaar zijn. Een P.E. fout wordt dan zichtbaar door dat een ster ovaal wordt, of zelfs een streep als de P.E. vrij groot is. Deze fout is zichtbaar in de zelfde richting als dat de RA as beweegt. Staat de poolas niet goed dan gaan er ook afwijkingen in de Declinatie as in het beeld komen en zal de ovale ster of streep schuin staan op de bewegingsrichting van de RA as. Als er afwijkingen zijn die hoekig zijn of haken hebben dan is er spraken van flexure in de bevestiging van de telescoop op de montering of camera aan de telescoop, kabels die te strak staan of mirror flop of mirror flip. Kortom dan is er echt meer aan de hand wat stap voor stap nagezien moet worden. Trouwens je kunt met PHD2 ook ‘droog draaien’ zoals ik dan noem en daar bedoel ik mee dat je in PHD2 een ster kies om op te guiden, maar geen stuursignalen naar de montering geeft. In het grafiek van PHD2 kun je dan zien of er een P.E. aanwezig is en hoeveel dat is. Ook kun je zien of de Declinatie lijn naar boven of beneden wegloopt, in dat geval staat de poolas niet goed. Flexure, mirror flip of flop en strakke kabels zijn alleen te zien in de opname zelf.

Scroll to Top