Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Poolafstelling via Polemaster
- This topic has 2 replies, 2 voices, and was last updated 11 months, 3 weeks ago by
Tielemans.
-
AuthorPosts
-
May 21, 2025 at 11:41 #30153
Tielemans
ParticipantHallo allemaal,
Steeds bij het fotograferen met langere sluitertijden (120 sec) de volgster kwijtraakte kreeg ik ster-streep-ster-streep effecten. Dus niet echt strepen maar hakkelen. Als PHD weer een ster vond ging het weer goed. Maar mede hierdoor liep mijn object het beeld uit. Ik gebruik overigens een C11 op f10 dus het beeldveld is ook niet zo groot, en dit maakt het trouwens ook lastig om altijd een volgster te vinden.
Dus de suggestie was: verbeter de poolafstelling.
Daar kan ik inkomen, want ik weet nog dat ik dat jaren geleden met een optie in PHD gedaan heb, maar dat viel niet mee. Vooral niet omdat ik daarna met een aantal bouten mijn montering weer moest borgen waardoor de poolafstelling weer verliep. Ik moet hierbij waarschijnlijk nog vermelden dat mijn montering vaste zuil staat.
Maar nu mocht ik van onze welbekende Rob, zijn Polemaster lenen, om te controleren hoe de afstelling was. Met nog wat hulp op afstand heb ik hem aan de gang gekregen en afgelopen nacht gebruikt.
Ik moet zeggen dat het geweldig werkt! Het is een speciale camera die je op de montering monteerd waarbij hij loodrecht op de Poolster gericht staat.
Ik heb dat (gemakzuchtig als ik ben) met dubbel zijdige tape gedaan.
Vervolgens krijg je een aantal opdrachten van het bijbehorende programma zodat de software zich kan oriënteren en daarna komt er een indicatie waar je met behulp van de stelschroeven de montering kunt verstellen. Echt heel mooi!
Ook nu bleek dat als ik de borgschroeven weer vastzette er weer een afwijking ontstond, maar hier was op te anticiperen, waardoor uiteindelijk de uitlijning perfect op de aangewezen stip stond.
Het was geloof ik redelijk helder, dus heb ik hierna nog een sessie gestart.
Nu blijkt dat er toch wat wolken voorbij kwamen en dat als PhD geen volgster had er toch weer komma’s ontstonden. Hoewel veel minder als voor deze afstelling!
Nu is mijn vraag: heb ik een fout geïntroduceerd door de poolzoekercamera niet perfect vlak op mijn montering te zetten? Ik kan niet goed inschatten hoe precies dat moet zijn.
Of heb ik hier te maken met periodieke fouten in mijn montering.
Met name het feit dat ik dat hakkelpatroon zag zou hier op kunnen duiden toch?
Wat is jullie ervaring met volgen zonder correctie?
Met groet,
Caspar Tielemans
May 23, 2025 at 22:53 #30155
VolmanParticipantHallo Caspar, ik heb wel ervaring met een polemaster en het is echt wel belangrijk dat de camera precies in lijn staat met de poolas van de montering. Ook moet de camera echt vast zitten. Als je tijdens het uitlijnen de RA as moet draaien komen er ook krachten te staan op de USB kabel en die mogen de camera niet bewegen. Het is dus ook belangrijk dat de camera echt vast zit op de montering. Dubbelzijdig plakband is niet goed genoeg.
Als je geen correctie uitvoert tijdens het waarnemen komen fouten zoals de P.E. van de worm en flexure van de opstelling naar voren. Ook eventuele fouten in de poolas zal in de opname zichtbaar zijn. Een P.E. fout wordt dan zichtbaar door dat een ster ovaal wordt, of zelfs een streep als de P.E. vrij groot is. Deze fout is zichtbaar in de zelfde richting als dat de RA as beweegt. Staat de poolas niet goed dan gaan er ook afwijkingen in de Declinatie as in het beeld komen en zal de ovale ster of streep schuin staan op de bewegingsrichting van de RA as. Als er afwijkingen zijn die hoekig zijn of haken hebben dan is er spraken van flexure in de bevestiging van de telescoop op de montering of camera aan de telescoop, kabels die te strak staan of mirror flop of mirror flip. Kortom dan is er echt meer aan de hand wat stap voor stap nagezien moet worden. Trouwens je kunt met PHD2 ook ‘droog draaien’ zoals ik dan noem en daar bedoel ik mee dat je in PHD2 een ster kies om op te guiden, maar geen stuursignalen naar de montering geeft. In het grafiek van PHD2 kun je dan zien of er een P.E. aanwezig is en hoeveel dat is. Ook kun je zien of de Declinatie lijn naar boven of beneden wegloopt, in dat geval staat de poolas niet goed. Flexure, mirror flip of flop en strakke kabels zijn alleen te zien in de opname zelf.
June 2, 2025 at 18:53 #30157Tielemans
ParticipantHa Paul,
Dankjewel voor jouw tips, ik ga er mee aan de slag. Hoewel het nu wel wat vergt vanwege het late duister. En ik ben mijn keuken aan het verbouwen, dus ik heb ook wel wat anders aan mijn hoofd. Maar je hebt een punt, het is interessant om eens te kijken wat PHD laat zien zonder correctie.
Overigens zit de polemaster wel heel stevig, en heeft de usbkabel geen invloed gehad. Na de eerste stap beschrijft de ster een voorgetekende ronde, die keurig gevolgd werd. wat mij opviel is dat niet alle sterren niet perfect in de gegeven cirkels vielen.
ik moet me nog verdiepen in PE, het lijkt me een ingewikkeld verhaal, maar misschien is het wel de moeite waard om dat ook op te nemen in de routine.
Overigens speelt dit vooral zonder guiding, dus ik ben al wel opgeschoten.
Maar ik wil er toch nog wel naar kijken, want offaxis guiden met een C11 betekend toch dat er in sommige gebieden nauwelijks sterren te vinden zijn in PHD.
Nogmaals dank, en ik laat hopelijk binnenkort mijn ervaringen horen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.