Achtergrondruis

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Achtergrondruis

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #27246
    InFINNityDeck
    Participant

    Een van de zaken waar ik me tot nog toe in het verwerken van opnames nog het meeste aan stoor is de aanwezigheid van ruis in de achtergrond. Met name bij zonnefoto’s levert dit een opvallend sinaasappelhuidje op in de donkere delen van de foto. Om die reden ben ik een paar dagen geleden al met @paulvolman aan tafel gaan zitten om te zien hoe hij deze foto’s verwerkt. Daarbij viel het me op dat ook zijn foto’s, weliswaar in veel mindere mate, een sinaasappelhuidje vertoonden. Nu kan dat komen doordat hij een andere manier van verscherpen gebruikt of door een andere manier van stacken.

    Tijd dus om eerst maar eens te kijken waar dat sinaasappelhuidje vandaan komt. Daartoe mijn opname gepakt van 8 september jongstleden. Die dag was de seeing erg goed en AutoStakkert gaf aan dat ik wel tot 70% van de 500 frames (dus 350 frames) mocht stacken. Vervolgens AutoStakkert zodanig ingesteld dat er stacks van 10, 20, 40, 80, 160 en 320 frames uit kwamen (iedere stap is een verdubbeling).

    Deze zes stacks allemaal met PSP een Unsharp Mask gegeven en vervolgen in IMPPG het histogram geïnverteerd en Lucy-Richardson deconvolutie toegepast. Vervolgens alle stacks ge-cropped tot een gebiedje van 150 x 375 pixels, 200% bicubisch opgeschaald en vervolgens in één afbeelding geplakt. Deze afbeelding in drie delen verdeeld, waarbij het bovenste deel de oorspronkelijke stack laat zien, het middelste deel dezelfde stack laat zien, maar dan iets gestretched om het sinaasappelhuidje duidelijker te maken, en het onderste deel de stack laat zien met een stretch waarbij onderin een ‘slingertje’ zit ten einde de ruis te verminderen (de tweede afbeelding toont dit slingertje).

    De meest rechter uitsnede is een onbewerkte versie van het exemplaar er direct links van, waardoor het duidelijk wordt dat het anti-ruis stretchen gevolgen heeft voor het detailniveau.

    Uit dit eenvoudige proefje blijkt dat met name de stack-grootte een significante invloed heeft op het ontstaan van het sinaasappelhuidje en dat deze, mits de stack groot genoeg is, weer minder zichtbaar gemaakt kan worden door de curve een kleine slinger te geven. Aangezien de ruis omgekeerd evenredig is met de stackgrootte, is het dus de ruis die door de verscherping het sinaasappelhuidje veroorzaakt.

    Nu uitzoeken of er betere instellingen te vinden zijn voor het verscherpen, dus wordt vervolgd…

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #27250
    Volman
    Participant

    Eigenlijk klopt dit natuurlijk wel, hoe mee frames je gebruikt, hoe lager de ruis is. Dat sinaasappelhuidje is het gevolg van ruis wat door de deconvolutie verscherpt wordt. Hoe die deconvolutie uitgevoerd wordt maar niet echt veel uit. De verscherping doet dit. In mijn foto’s van de zon werkt in meestal met 1000 frames die ik laat triggeren met SSSMonitor. Van die 1000 frames gebruik ik 10% voor de stack, dat zijn 100 frames in het voorbeeld van Nicolàs zit dat dus  tussen de 100 en 160. wat ook echt wel overeenkomt met mijn foto 30 augustus. Ik zal deze test ook eens uitvoeren met de zelfde range 10, 20, 40, 80, 160 en 320 frames. Waar je wel weer op moet letten, zeker met een iets slechtere seeing, dat je niet kost wat kost te veel frames wilt gebruiken en de bron dat niet toelaat. 320 frames uit 1000 is voor mijn opname denk ik te veel en dat gaat ten kosten van de scherpt. Hoe dan ook ik ga dit ook uitvoeren. Wordt vervolgd.

    Paul

    #27253
    Volman
    Participant

    Dit even heet in het kort mijn testje. De film is gemaakt op 30 augustus met een seeing van 2.01-4.78 met een gemiddelde van 3.05. Ik heb die ene film tegelijkertijd gestackt in de 6 losse stacks. en standaard met mijn instellingen in Astra Image deconvolutie op los gelaten. Verder helemaal niet aan gedaan en dat geeft de volgende foto’s weer. In de knipsel van AS!3 zie je scherpe overgangen in de groene lijn, dat komt door de optie in de advanced settings van V-Blur en H-Blur van 1,5

    Paul

    #27259
    InFINNityDeck
    Participant

    Verder puzzelen…

    Ik heb dezelfde stacks genomen en vervolgens alleen geïnverteerd (eerste afbeelding, dus geen Unsharp Mask en geen Lucy-Richardson Deconvolution toegepast). Daarnaast heb ik alleen de LRD toegepast zonder UM (tweede afbeelding).

    Het is duidelijk dat het sinaasappelhuidje door de Lucy-Richardson Deconvolutie zichtbaar wordt. Op zich zit de ruis die hieraan ten grondslag ligt reeds in de opnames, wellicht doordat mijn opnames met een kortere belichtingstijd genomen zijn om het zonsoppervlak niet over te belichten.

    Nicolàs

     

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #27263
    InFINNityDeck
    Participant

    En dan hier met een Gaussische deconvolutie in Astra Image met als Point Spread Function Size 1.00 en 10 iteraties.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #27264
    InFINNityDeck
    Participant

    En dan hierbij ter vergelijking twee maal dezelfde opname, maar met verschillende bewerking:

    1) Unsharp mask in PSP, daarna histogram-inversie en Lucy-Richardson Deconvolutie in IMPPG
    2) Histogram-inversie in IMPPG en Lucy-Richardson Deconvolutie in Astra Image

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top