In 1773 heeft Charles Messier de Andromeda nevel in zijn catalogus opgenomen onder nummer M31. In die tijd dacht hij nog dat het om een nevel ging, maar sinds de ontdekking van Cepheïden in deze nevel, door Edwin Hubble in 1923, is de Adromeda nevel een Galaxy geworden. Voor mij is M31 een van de moeilijkste objecten om vast te leggen en dan met name de bewerking. Ik ben nu als meer dan 12 jaar bezig met de digitale astrofotografie hobby, maar het is mij nog steeds niet gelukt om er een knap plaatje uit te krijgen. Toch probeer ik het steeds weer en nu ook met de nieuwe camera. In deze test begint het er dan eindelijk een beetjes op te lijken. De opname is gemaakt op 20 augustus 2023 met een Omegon Pro 104/650 telescoop met flatner en een POA Poseidon-M Pro camera gekoeld op -10°C. De opname bestaat uit 60 subs in LRGB van 30 seconden bin1x1. Het stacken is gedaan in MaximDL en de bewerking in Photoshop. De originele resolutie is 6252×4176 dat is te groot voor de site dus heb ik de foto wat moeten verkleinen. Tijdens het stacken is alleen gebruik gemaakt een master-BIAS verder geen darks of flats.