Animatie zonnevlam van 15 aug 2021

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Animatie zonnevlam van 15 aug 2021

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Volman
    Participant

Afgelopen zondagmiddag 15 aug 2021 was het weer eens mooi weer met goede seeing. Op de zon was een behoorlijk grote zonnevlam te zien op 10uur. Door de goede seeing en het wegblijven van wolken heb ik een aantal films kunnen maken van het verloop van deze vlam. In totaal zijn het 6 films van 20sec elk met een interval van 5 minuten. totaal dus een half uur waarnemen achter elkaar. Van die films zijn foto’s gemaakt en daar weer een animatie in .gif formaat. De gif is een oneindige loop met op en aflopend frames en tussen elke overgang een subframe gemaakt van de twee naastliggende frames. In totaal bestaat de animatie uit 19 plaatjes. Dan zie te toch goed hoe de zon in een half uur veranderd! (klik op de foto voor de animatie)

Paul

Sneyers
    Participant

Fantastisch gedaan, kan je iets zeggen over je telescoopuitrusting ?

Volman
    Participant

Dank je wel en natuurlijk kan ik wat vertellen over de telescoopuitrusting. Ik werk met een Omegon Pro 104/650. Voor de telescoopzit een D-ERF filter. Achter de telescoop zit een Teleview 4x PowerMate en dat een DayStar ION 0,7 A actief Ha filter. Daarachter zit een tilt ring (om newton ringen te voorkomen) en dan komt de camere, een Basler aA1280-60gm camera. Opnemen doe ik met FireCapture. De films worden dan gestackt met Autostakkert 3 (AS!3). De deconvolutie laat ik over aan Astra Image en de nabewerking gaat in Photo Shop. Ook de animatie doe ik daarin. Misschien een fototje voor de duidelijkheid.

Paul

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top