AR3359 in wit licht

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel AR3359 in wit licht

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #29529
    Volman
    Participant

    Vandaag, 6 juli 2023, even een testje gedaan met een nieuwe camera, een Player-One-Astronomy Apollo-M, die als vervanger fungeerde voor de ASI174MM die ik onlangs heb opgeblazen omdat deze camera niet beveiligd was tegen overspanning van de USB hub. De Apollol-M is daar wel tegen beveilig, maar dat even ter zijde . Ook de POA Apollo-M heeft een IMX174 beeldchip en heeft een passieve koeling en een ACS. De opname is van AR3359. De camera heb ik achter de Intes MK-72 met 2x barlow gezet. De opname is tussen de wolken door genomen, maar wel met een goede seeing van gemiddeld 2.2 arcsec, zie SSSMonitor bijlage. De opname is een filmpje van 1000 frames en daar zijn maar 15 frames van gebruikt voor de stack. Veelal werkt ik met zo’n 15% van de frames, maar na het verder bestuderen en lezen van artikelen in het boek Solar Astronomy van Christian Viladrich ben ik er achter gekomen dat het stacken van minder frames bij turbulentie door warmte, wat je toch al gauw hebt bij het waarnemen van de zon, het resultaat beduidend beter is dan wanneer je meer frames neemt voor de stack. Beelden zijn veel scherper. Met minder frames zou de ruis hoger moeten zijn, maar met de moderne cmos camera’s merk je daar echt weinig van. De opname is verscherpte met Astra Images 3.0 en de kleur heb ik  er met Photoshop ingezet, verder is daar niets aan gedaan. De afbeelding is een crop.

    Paul

    #29530
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Paul,

    Fraaie opname! Wat voor filter(s) heb je gebruikt, welke gain en wat voor sluitertijd resulteerde dat in?

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #29531
    Volman
    Participant

    Hoi Nicolàs, Voor de telescope zit een Baader ND3.8 filter. Voor de camera heb ik een Baader continuum filter. Hieronder staat de loggegevens van FireCapture. Ik heb wat minder relevante informatie uit de lijst gehaald. Met Astra Images 3.0 heb ik de deconvolutie gedaan, eerst met Lucy Richardson, type: Moffat PSF size: 1.2 en PSF wing: 1.75, Iterations: 10. Daarna de bewerkte foto met Van Cittert deconvolutie , type Moffat, PSF size: 1.0, PSF wing: 1.75 en iIterations: 10. De bewerking van de kleur heb ik ook anders gedaan en dat naar aanleiding van dit artikel van Player One Astronomy en dan met name het laatste deel met de curve methode.
    Muh, de links doet het niet, dan maar de hele url: https://player-one-astronomy.com/solar-imaging-and-processing-tutorial-demonstrate-with-apollo-m-max/

    FireCapture v2.7.12 Settings
    ————————————
    Observer=Paul Volman Strnw8 Basserhof
    Location=Heerhugowaard
    Scope=Intes MK72 + 2x Barlow
    Camera=Apollo-M
    Filter=ND3.8 + Continuum
    Date=2023-07-06
    Start=111352.108
    Mid=111357.110
    End=111402.112
    Start(UT)=091352.108
    End(UT)=091402.112
    Duration=10.004s
    Frames captured=1000
    Binning=1×1
    Bit depth=8bit
    Data=Mono
    Shutter=8.964ms
    Gain=50 (10%)
    AutoExposure=off
    AutoGain=off
    Brightness=10
    Gamma=39
    USBTraffic=0
    Histogramm(min)=40
    Histogramm(max)=205
    Histogramm=80%
    Noise(avg.deviation)=n/a
    eADU=n/a
    AutoAlign=false
    PreFilter=none
    Sensor temperature=23.0°C

    • This reply was modified 10 months, 1 week ago by Volman.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top