Astrofotografie: Begin simpel

Activity Forums Startersforum De hobby van je leven Astrofotografie: Begin simpel

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Bus
    Participant

Voor een beginnend Astrofotograaf zal het zien van al die prachtige DSO-opnames vaak gelijk een aanleiding zijn om het direct groots aan te pakken.

Het kan echter niet vaak genoeg gezegd worden, maar het is beter om juist klein te beginnen. Met een standaard DSLR en een groothoeklens zijn prachtige foto’s te maken van de Melkweg.

Wanneer je jezelf vervolgens genoeg kennis hebt aangeleerd door veel te lezen en te vragen op de verschillende astrofora kan je je geluk eens wagen door een telelens te gaan gebruiken. Je zult er dan al snel achter komen dat de aarde sneller draait dan je denkt en dat het gebruik van een Tracker onvermijdelijk is.

Uiteindelijk na veel proberen, gepuzzel, gepruts, tegenslagen en een hoop frustratie maar vervolgens ook euforie na het maken van je eerste geslaagde DSO-astrofoto kan je overwegen om een toegewijde telescoop met bijbehorende montering aan te schaffen….en dan begint het ontdekken pas echt.

Tot die tijd zou ik u adviseren om eerst goed om te leren gaan met het gebruik van uw normale DSLR apparatuur tijdens de donkere uurtjes en u niet te snel laten verlijden tot de aanschaf van een dure telescoop die u na een tijdje weer in de hoek zet omdat de behaalde resultaten niet in de lijn der verwachting liggen.

Zoals uit onderstaande afbeeldingen is te zien kan je met een mooie groothoeklens ook schitterende astrofoto’s maken.

Alvast veel plezier onder de nachtelijke sterrenhemel.

Gebruikte Camera: D700

Gebruikte Lens: Sigma 20mm f1.4 Art, Samyang 14mm f2.8, Nikkor 300mm f4

Schoenmaker
    Participant

Mocht een spiegelreflex camera niet tot je repertoire behoren, dan is zelfs een compact-camera of een smartphone al leuk om mee te beginnen!

Een paar voorbeeldjes:
    No automatic alt text available.

Stack van 36 iPhone 4s opnamen, handmatig voor het oculair van mijn elfje gehouden.

Image may contain: night and sky

De Halternevel. Dit keer 13 foto’s van 4 minuten sluitertijd met een Canon Powershot compact camera (SX220 HS).

En hierboven de welbekende Orionnevel. Ook weer de Canon Powershot (op maximum zoom), 30 foto’s van elk 20 seconden lang op 1600 ISO.

Nogmaals de Powershot. Dit keer is het een compilatie van twee foto’s. Eentje waarbij onze Maan overbelicht werd, maar de maantjes van Jupiter zichtbaar werden en eentje waarop de Maan wat details laat zien. (Die zwarte puntjes zijn een verhaal apart).

Image may contain: night

En als laatste Jupiter, ontstaan uit een filmpje van 1 minuut geschoten met m’n iPhone 4s door het oculair van de 40cm telescoop in de Cosmos Sterrenwacht waar ik vrijwilliger ben.

Kortom, experimenteer. Geniet. Verbaas je over wat zichtbaar wordt.

Groenewold
    Participant

Dit vind ik dus indrukwekkend, met een iPhone 4s notabene, het detail wat je er dan nog uit weet te peuteren is top hoor. Heb je wat plaatjes van je setup?

Schoenmaker
    Participant

De Canon SX220 HS die door het oculair fotografeert (of filmt, dat weet ik niet meer) in mijn elfje:

No automatic alt text available.

Dat ‘plankje’ is een knutselwerkje die het mogelijk heeft gemaakt om langere tijd te blijven filmen zonder dat ik precies door dat oculair moest blijven mikken. Zo maakte ik deze animatie:

Omdat het plankje een gat heeft voor een 0.965″ oculair – de maat die in mijn elfje past (ja hij is oud) heb ik ook eens een universele camera adapter gekocht. Die zie je op de bijgaande foto in actie met weer de Canon camera.

Schoenmaker
    Participant

Het resultaat van die Canon die door mijn C8 ‘meekijkt’ is overigens deze animatie:

Theunissen
    Participant

Leuke aanvulling op het topic @schoenmaker.

Ik kan me nog goed herinneren hoe trots ik op deze iPhone (4?) opname was door het oculair van mijn C8″

First Moon

Groenewold
    Participant

Echt mooi @schoenmaker , die Jupiter vind ik persoonlijk dus top. Zo goed kreeg ik dat in het begin niet voor elkaar en ik moet het nog steeds opnieuw eens proberen. Komt ook deels omdat ik geen webcam heb, alleen die DSLR.

Is dat een opname met de befaamde “X” @mth75 ? Ik zie daar menig waarnemer altijd voor warm lopen, maar ik snap nooit wat daar nu zo boeiend aan is. :)

Theunissen
    Participant

Is dat een opname met de befaamde “X” @mth75 ? Ik zie daar menig waarnemer altijd voor warm lopen, maar ik snap nooit wat daar nu zo boeiend aan is. ?

Ja, Werner X, waar ik tot op dat moment nog nooit van gehoord had :-), de X stak zo goed af t.o.v. de terminator dat dit werkelijk een gevalletje “ontdekken” was, dezelfde nacht nog.

Schoenmaker
    Participant

En de “V” staat er ook op (lager op de terminator – ong midden vd foto).

Schoenmaker
    Participant

Nog een foto van de setup voor de Jupiter foto. De telescoop is verre van simpel, de gebruikte camera (iPhone 4s) wel ;)

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    Groenewold
    Participant

Meeeeen, wat zou ik graag zo’n dome hebben zeg. Er zijn overigens mooie films gemaakt met alleen een iPhone, de truc was dan om de 20.000 Euro kostende lens- en stabiliteits-setup erbij te hebben. :)

Mijn tuin is bijna te klein om iets rondom de boel te bouwen en wind tegen te houden, ik denk aan een grote box, maar dan nog moet die hoger zijn dan de telescoop, erg lastig, ben nog aan het denken.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top