Activity › Forums › Astrotechniek › Camera’s en Accessoires › Baader Continuum spectraalanalyse
- This topic has 9 replies, 4 voices, and was last updated 4 years, 8 months ago by
engels.
-
AuthorPosts
-
July 21, 2021 at 13:06 #25001
InFINNityDeckParticipantEen tijdje terug heb ik een Baader Continuum filter aangeschaft in de hoop dat de opnames met de C11 EdgeHD en ND5.0 filter scherper te krijgen. Dit lijkt ook wel het geval te zijn, maar toch heb ik idee dat het nog beter kan. Buiten het forum om heb ik hierover contact gehad met @wimengels. Die vertelde mij dat van het Continuum-filter twee edities bestaan: de oude en de nieuwe. Het verschil tussen de twee zit hem in het gebied boven de 800nm wist Wim mij te vertellen en stuurde daarbij een link naar het SolarChat forum.
Benieuwd naar de kwaliteit van zijn eigen filter, besloot Wim dat exemplaar door te meten, waaruit bleek dat dat een oud exemplaar was, zie eerste afbeelding hieronder. Wim had nog een te exemplaar liggen en heeft daarbij op mijn verzoek ook het exemplaar in mijn bezit getest. De grafiek van die laatste is de tweede afbeelding hieronder en laat een duidelijke verbetering ten opzichte van het oude filter zien.
Inmiddels is het filter weer terug op InFINNity Deck en heb ik er vanochtend weer mee gefotografeerd.
Wim heel erg bedankt voor de inspanning het filter te testen!
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.
July 21, 2021 at 13:16 #25002
engelsParticipantGoed samengevat, Nicolàs! Waarnemers die een DSLR gebruiken hoeven zich geen zorgen te maken daar de ongemodificeerde versies een 700 nm IR blockfilter hebben. Bovendien is de sensor hiervan vrij ongevoelig voor IR licht. Met de CMOS camera’s die het gedeelte boven 800 nm wel oppikken, ontstaat een soort ghost beeld dat uit focus is tov het beeld bij 540 nm. Hierdoor ontstaat een onscherpe opname!
July 21, 2021 at 13:38 #25005
InFINNityDeckParticipantNog even voor de volledigheid: Van het SolarChat forum heb ik onderstaande afbeelding overgenomen van het oude (rechts) en het nieuwe (links) filter.
Nicolàs
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.
September 16, 2021 at 20:45 #25481
InFINNityDeckParticipantOnlangs vroeg @swimmaster of het Baader Continuum filter z’n werk goed deed. Ik had dat nog niet getest, dus vandaag ermee aan de slag geweest. In totaal 9 opnames met de C11 EdgeHD gemaakt, daarbij gebruik gemaakt van het Baader ND5.0 folie-filter in combinatie met respectievelijk het luminance, groen en Baader Continuum filter. De opnames werden om en om gemaakt, eerst afwisselend L en C, vervolgens G en C. Alle opnames werden op dezelfde manier verwerkt (stack van de 10 beste frames, unsharp-mask, deconvolution, histogram stretch en colorize).
Vervolgens de beste 2 opnames per filter geselecteerd, daar een 500×500 pixel crop van gemaakt en die samengevoegd tot onderstaande afbeelding van 1500 x 1000 pixels.
Wat tijdens het stacken meteen opviel is dat AutoStakkert!3 moeite had de drie luminance opnames te stacken, het lukte niet de platen goed op elkaar te leggen. Het stacken van de opnames in groen en continuum gingen wel goed. Het verschil tussen deze twee filters is met name in contrast en scherpte te zien, waarbij naar mijn mening die met het continuum filter beter zijn.
De seeing was tijdens de opnames redelijk constant. Alle opnames zijn automatisch met de Solar Scintillation Seeing Monitor gestart. Onderstaande grafiek laat de seeing zien, de opnames zijn allemaal gestart in de perioden waar de seeing beter dan 5 boogseconden was (het gele vak in de grafiek).
Nicolàs
September 16, 2021 at 21:51 #25483
engelsParticipantIk vroeg me af wat het spectrale verschil was tussen luminance, green en continuum. Met name de doorslag van IR. Het continuum beeld leek mij het beste (?,!)
September 16, 2021 at 22:19 #25484
InFINNityDeckParticipantHoi Wim,
onderstaande grafiek heb ik van de ZWO-site gehaald en laat zien wat de spectrale profielen van L, R, G en B zijn. Zoals je kan zien begint L op dezelfde golflengte als B en eindigt op dezelfde golflengte als R. Het groene filter heeft een bandbreedte van circa 90nm, luminance circa 310nm. Het Baader Continuum filter heeft een bandbreedte van circa 20nm.
Het gevolg is dan ook aan de belichtingstijden te merken (gemiddelden van vanmiddag):
L: 0.25ms
G: 3.18ms
C: 6.79msAlle opnamen zijn gemaakt bij f/20, dus met een 2x PowerMate. Ga je naar f/40, dan holt het nog verder achteruit. Het liefst wil je zo laag mogelijk blijven met de sluitertijd om de seeing te ‘bevriezen’, maar daarvoor is ND3.8 folie nodig.
Nicolàs
September 16, 2021 at 23:05 #25486Sneyers
ParticipantDit is weer maar eens verhelderend. Nicolàs, van filters ken ik niks, maar ik neem aan dat ‘Luminance’ wilt zeggen dat er enkel de Baader Solar film zonder verdere filtering is gebruikt ?
Als ik dàt goed heb begrepen, dan is idd dat continuumfilter, ondanks de langere belichtingstijd, zeker een aanrader, ook voor DSLR gebruikers.
Heel erg bedankt voor deze uiteenzetting, en je hebt er zelf ook veel aan…September 16, 2021 at 23:16 #25487
InFINNityDeckParticipantDit is weer maar eens verhelderend […] en je hebt er zelf ook veel aan…
Dank! En jazeker, het is voor mijzelf ook verhelderend! :-)
…van filters ken ik niks, maar ik neem aan dat ‘Luminance’ wilt zeggen dat er enkel de Baader Solar film zonder verdere filtering is gebruikt ?
Het luminance filter is wel degelijk een filter, maar gewoon transparant voor het hele RGB-spectrum (het ziet eruit als een schijfje gewoon blank glas). De reden dat het toch gebruikt wordt, is voornamelijk om de focusafstand voor alle filters gelijk te houden aan het niet-gefilterde beeld. De filters verplaatsen namelijk het focuspunt met circa een derde van de filterdikte. Je zou dus luminance kunnen schieten door geen filter te plaatsen, maar dat betekent dat je wel apart moet focussen voor luminance en voor de overige filters. Een artikel met meer informatie hierover is in de maak en volgt snel.
Nicolàs
September 17, 2021 at 06:59 #25489
MusquetierParticipantDaarnaast haalt Luminance ook al het UV en IR licht weg (het laat alleen gecombineerd R, G en B door).
September 17, 2021 at 22:29 #25497
engelsParticipantBedankt Nicolàs! Helder!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.