California-nevel

Activity Forums Astrofotografie Deepsky California-nevel

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Volman
    Participant

Een stukje California-nevel ofwel NGC 1499. Deze nevel staat op zo’n 1000 lichtjaar van ons vandaan in het sterrenbeeld Perseus en met een schijnbare afmeting van 160’x40’ veel te groot voor mijn telescoop met camera. Daarom maar een opname uit het centrum van de nevel en eigenlijk ook het deel met de meeste details. De opname is gemaakt op 21 en 22 dec 2021 en bestaat uit totaal 20 subs van 600sec in Ha bin 2×2 en dan gewoon tijdens de bijna volle maan zoals de 2<sup>e</sup> foto aangeeft, die ook op 21 dec 2021 gemaakt is. Toch is waarnemen met volle maan in smal band prima te doen. De telescoop is een Omegon Pro 104/650 en daar de QSI583wsg op aangesloten. Guiden ging OA met een Lodestar X2. Capturing en stacken doe ik met MaximDL en bewerken met PhotoShop CS5. Tijdens het bewerken heb ik als eerste de sterren even uit de foto gehaald daarna de nevel bewerkt zoals ik dat wilde en de sterren er weer terug in gezel een ietsie pietsie spikes toegevoegd. De maan is met de zelfde telescoop en camera gemaakt. Ook deze opname is in Ha en bestaat uit 20 opname van 0,05 seconden bin 1×1

Paul

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top