Ch. Viladrich (ed.), Solar Astronomy: Observing, imaging and studying the Sun

Activity Forums Startersforum Literatuur Ch. Viladrich (ed.), Solar Astronomy: Observing, imaging and studying the Sun

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #24995
    InFINNityDeck
    Participant

    Onlangs kwam op Stargazers Lounge een post voorbij waarin bovenstaande titel werd aangeraden. Ik heb meteen een exemplaar besteld die eergisteren afgeleverd werd. Vandaag had ik wat tijd om het snel te bekijken en ik kan alleen maar zeggen dat het z’n geld meer dan waard is!

    Het boek begint met een aantal prachtige beelden, zo goed dat je het werk bijna terzijde zou leggen als werk voor professionals. Verder kijkend wordt duidelijk dat het in alle opzichten voor de amateur-astronoom is. Verschillende observatietechnieken en telescopen worden besproken en getoond, evenals verschillende zelfgemaakte telescopen. De fysica van de zon zelf en achter beelddetails wordt besproken, evenals de geschiedenis van zonswaarnemingen en de invloed van onze omgeving op de seeing. Observatietechnieken van schetsen tot fotografie en radioastronomie worden besproken met voldoende voorbeelden. De verwerking wordt uitgebreid besproken met software die we maar al te goed kennen: AutoStakkert, IMPPG en PhotoShop en technieken als deconvolutie, unsharp mask, etc. komen aan bod. En zelfs voor degenen die niet geïnteresseerd zijn in al te veel technische details, maakt de overvloed aan geweldige afbeeldingen (de meeste zonnefoto’s in zwart-wit, andere in kleur) het boek de moeite waard om aan te schaffen. Ook de opmaak is duidelijk met trefwoorden en verwijzingen naar tabellen en figuren in blauw, zodat ze opvallen in de tekst.

    Misschien is er maar één nadeel: op A4-formaat en een glanzende paperback van 1,7 kg is het boek wat slap en lastig te hanteren. Persoonlijk had ik liever een hardcover uitgave gehad, ook al zou dat ten koste van de prijs zijn gegaan.

    Ik kijk er naar uit om erin te duiken, dus mijn advies: zorg ervoor dat je een exemplaar te pakken krijgt zolang het beschikbaar is! ?

    Nicolas

    PS: foto komt van de bestelpagina

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #24996
    engels
    Participant

    Bij mij kwam het boek gisteren ook binnen: een juweel. Overtreft mijn verwachtingen. Moet me inhouden om niet gelijk te gaan lezen. Inderdaad, een hardcover was beter geweest.

    Wim

    #24997
    Volman
    Participant

    Bedankt voor de tip. Boek is besteld.

    Paul

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top