Gisteren de opstelling (Sony A6000a + Samyang 135mm f2) nog even buiten gezet en gemikt op een gebied welke een driehoek vormt tussen Aldebaran en de Pleiaden.
Zoals ik op Stellarium kon zien waren in dit gebied mooie donkere stofbanen aanwezig welke ik natuurlijk op de foto wilde krijgen.
Uiteindelijk heb ik een two-panel mosaic gemaakt, omdat ik in eerste instantie dacht dat ik het gebied niet in beeld had (bij nadere inspectie met Stellarium en de “image sensor frame” functie bleek dat toch niet het geval en had ik in beide panels de stofbanen te pakken.
En om van de nood een deugt te maken heb ik gelijk APP eens aan het werk gezet om al mijn frames (106 x 1min op ISO400) te registreren (niet als mosaic in dit geval vanwege een overlap van de afzonderlijke frames die meer dan 60% was). Uiteindelijk heb ik de volgende instellingen bij integratie (tabblad 6 in APP) gebruikt.
Weight = quality
integrate = Average
LNC = 4th degree
LNC iteration = 3
Bij gebruik van 1st degree LNC met 1 iteratie kreeg ik bij lange na geen mooie overgangen in de stack….vandaar de keuze om maar direct voor 4th degree te gaan.
Hieronder een ruwe stack uit APP en de uiteindelijke foto na stretchen in PS en mijn gebruikelijke bewerking in PS en LR.