De Maan op 4 mei 2022.

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel De Maan op 4 mei 2022.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Verheijen
    Participant

Een toevalstreffer dat de bewolking even weg was zo dat ik mijn gang weer kon laten gaan. Nu kon ik op het platform gaan werken want de Maan stond hoog genoeg en ik kon diverse Barlow lenzen inzetten en met succes. Ik heb voor de verandering een W 21 filter gebruikt dan een W 23 A filter om zodoende wat meer licht binnen te halen en de frame snelheid wat te verhogen. De eerste opname laat Mare Crisium zien op F 18,9 ( 3x Barlow )  , de tweede opname laat Petavius zien met zijn rillen op F 25,2 ( 4x Barlow ) , de derde opname laat Langrenus zien in een krater rijk veld en de laatste opname is een overzichtsopname op F 6,3 . De kijker was een SPX 250 mm Newton van ORION Optics en dateert van april 2005 en die montering de EQ 6 is ook van hetzelfde jaar. Je ziet wel dat deze combinatie het nog uitstekend doet en dat komt door een goede verzorging en voorzichtigheid. De opnamen zijn bewerkt in Registax 6.1 en verder bewerkt in PS 5.1 Per opname zijn 2500 beeldjes gemaakt en de beste 300 zijn samen gevoegd. Ik hoop dat jullie de opnamen mooi vinden, zelf ben ik er blij mee dat het deze avond toch nog gelukt is want ik zag de bewolking verder toe nemen maar ik was net op tijd toen deze even weg trokken. Ik heb geluk gehad en misschien zijn er andere forum leden die ook de Maan opgenomen hebben of alleen visueel bekeken hebben want dat wou ik ook maar helaas trok het dicht. Je kunt ook niet alles hebben. Bedankt voor het kijken en tot ziens allemaal.

Frank_Teunissen
    Participant

Hans, Vind deze opnamen wat minder dan de vorige geplaatste reeks : “3 dagen oude Maan”. Hoe komt dat?

groet

Volman
    Participant

Hans is ben het ook wel een beetje eens met Frank. Het is een mooie reeks geworden, maar je ziet dat met de 4x barlow de foto’s toch iets minder zijn. De seeing moet met zo’n brandpunt echt goed zijn anders krijg je toch wat meer onscherpte en zijn er minder frames van de serie goed. Bij het stacken moet er teveel aan de frames ‘getrokken’ worden om ze goed op elkaar te leggen en daardoor creëer je meer ruis in de foto. Ook ontstaat er een een soort ‘trilling’, ik weet niet goed hoe ik dat moet zeggen, maar het lijkt of het beeld beweegt. Die andere twee foto’s zijn echte wel goed, maar ook hier zie je dat met de 3x barlow dit net aan goed gaat.

Paul

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top