De Sluiernevel – NGC6960 – H-Alpha

Activity Forums Astrofotografie Deepsky De Sluiernevel – NGC6960 – H-Alpha

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • Author
    Posts
  • #7172
    Groenewold
    Participant

    11x 10 min, totaal 1.8 uur. 175 bias frames, 50 flats, 11 darks. Canon 6Da met Baader H-Alpha 7nm filter.

    Ik moet nog wat Dark Flats schieten en meer gewone Darks, maar het resultaat bevalt mij in deze relatief vlotte bewerking prima! Wat last van coma in de hoekjes en duidelijk een object wat door meer panelen beter uit de verf komt (zoals Kees dit laat zien). Toch een van de betere plaatjes die ik tot nu toe heb gemaakt, met name de signaal/ruis verhouding kreeg ik deze keer vrij goed. Nu nog wat O-III erbij schieten de volgende keer.

    Ik ben een happy camper. :)

    #7173
    Musquetier
    Participant

    Netjes! Nu begint het echt wat te worden! Mooie kleine sterretjes tot in de hoekjes. Inderdaad wellicht nog wat subs erbij om nog wat dieper te komen…

    #7174
    Groenewold
    Participant

    Ik denk dat ik wel iets dieper kan gaan, ik kon redelijk goed stretchen dus misschien tikkie teveel, ga ik nog naar kijken.

    #7177
    KeesScherer
    Participant

    Prima gelukt zo te zien! Heb je iso1600 gebruikt?

    #7178
    Groenewold
    Participant

    Verdorie, vergeet ik alsnog een statistiek. :) Ja iso1600. Het verbaasde mij nog hoeveel signaal ik eruit kreeg, nu heb ik wel even opgelet wat een 5 min opname deed in PixInsight en daarna de conclusie voor 10 min gemaakt, dat is denk ik wat het verschil maakt.. een goede workflow. Kost aardig wat tijd om dat allemaal erin te hebben zitten, met name omdat ik met andere zaken dan daadwerkelijk foto’s maken bezig ben geweest (qua opstelling).

    Overigens zit ik nog weleens aan orientatie te denken, maar persoonlijk interesseert mij dat veel minder (tenzij het in een bepaalde stand echt mooier is qua compositie), voor mij is orientatie wat arbitrair in de ruimte. ;)

    #7183
    Theunissen
    Participant

    Ik ben onder de indruk Vincent! Volg (en je hebt dit al gedaan) vooral de stacking discussies (kan weer wat signaal schelen).

    #7184
    KeesScherer
    Participant

    Het is overigens NGC6960, niet NGC6069

    #7185
    Groenewold
    Participant

    Oeps, dank Kees.

    En Marc, dat is zeker wat ik doe. Mijn manier van werken in PI is al aardig verandert, met de SN gids als uitgangspunt en toen verder met zaken zoals Kees die naar voren brengt. Top!

    #7229
    Groenewold
    Participant

    Iets anders bewerkt qua stretching en 2x drizzle toegepast, achtergrond komt wel wat meer naar voren, maar ik zie toch meer detail ook.

    #7230
    Musquetier
    Participant

    Hij wordt steeds mooier!!!

    #7231
    Groenewold
    Participant

    Ja vindt je? Ik ben erg kritisch op mezelf dus je mag best wat afvlammen hoor. ;) Ik vind het toch wat jammer dat ik ruis er maar lastig uit weet te werken met al die kalibratie-stappen. Of in ieder geval, het eindresultaat had wat mij betreft dan nog wel iets beter gemogen.

    #7232
    Musquetier
    Participant

    Ja, dat vind ik wel. Ruis blijft je eeuwige vijand. Veel frames schieten, wellicht toch kijken naar koelen of lagere ISO gebruiken en als dat allemaal geen soelaas biedt wordt het toch diep in de buidel tasten voor een CCD ;-\

    #7233
    Musquetier
    Participant

    Ook kan je nog wat spelen met de ruis onderdrukkende functies in PI… (ACDNR, TGVDenoise, etc.)

    #7234
    Groenewold
    Participant

    TGVDenoise vind ik toch vaak te agressief en als ik het bijna uit zet maakt het weer nauwelijks verschil. Misschien toch wat spelen nog met die andere opties. Tx

    #7236
    Groenewold
    Participant

    Ok, klein tikkeltje ACDNR toegepast, best aardig effect inderdaad. Ik denk dat dit even mijn eindversie wordt tot er een O-III sessie langskomt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top