Activity › Forums › Astrotechniek › Camera’s en Accessoires › De wandelende vet vlek…
Tagged: schoonmaken, sensor, vet, vlek
- This topic has 11 replies, 6 voices, and was last updated 8 years, 1 month ago by
Groenewold.
-
AuthorPosts
-
January 2, 2018 at 16:34 #18137
KeesSchererParticipantSinds het in gebruik nemen van de QHY16200 heb ik geen last van stof gehad en was 1 set flatframes voldoende. Maar sinds een maand is er een donut het beeldveld aan het binnenkomen die, zo bleek uit de berekening op het afdekglas van de sensor zit. Vandaag de camera van de telescoop gehaald en na openen en verwijderen van een fliter in het filterhuis zag ik eerst niets op het glas. Maar na heel goed turen met de sensor loupe zag ik een doorzichtige smeer vet achtig materiaal. Inmiddels ben ik 3 swabs met optical cleaning fluid verder en heb ik een sensor met…. een hele grote versmeerde vetvlek…. Oftewel, de optical cleaning fluid heeft niet de juiste samenstelling voor deze vlek. Maar ik ben een beetje bang om met tri-chloor ethyleen aan de gang te gaan. Eeh?
January 2, 2018 at 21:44 #18138
Frank_TeunissenParticipantPfff, beste Kees, op de eerste plaats de beste wensen voor 2018! Maar dit is geen goed begin. TCE zou ik niet doen. Zo wie zo zou ik bij ter zake kundige te rade gaan.
Vet weghalen met een verdunde -pH neutrale- zeepoplossing? Als oplossing gedemineraliseerd water. Zou dit iets kunnen zijn? Succes.
January 2, 2018 at 21:53 #18139Theunissen
ParticipantDus het vet is hoogstwaarschijnlijk afkomstig uit het filterhuis en is op het glas van de sensor terechtgekomen? Ik denk dat je weinig andere keus hebt, heb je al eens gezocht op ontvetten met aceton? Als het glas van de sensor werkelijk glas is zou het moeten lukken met aceton?
January 2, 2018 at 22:32 #18142
Eelko_GielisParticipantAceton is misschien iets te agressief, probeer het eens met 70 tot 90 % alcohol of spiritus.
Probeer het eerst op een stukje dat je niet gebruikt in je optische veld.January 2, 2018 at 22:34 #18143
KeesSchererParticipantIk denk dat ik een speciaal produkt ga bestellen hiervoor, “smear away“, dat zou goed moeten werken voor dit probleem.
January 4, 2018 at 09:26 #18144
BusParticipantWat ook erg goed helpt tegen het verwijderen van vet/grease is heptane…wij gebruiken dit heel vaak op/in het laboratorium. Aceton is inderdaad te agressief voor met name plastic onderdelen en heeft een minder vet-oplossend vermogen dan heptane. dit geld overigens ook voor EtCl3 of beter Me2Cl2 (beide ook niet erg milieu vriendelijk en niet zo goed voor de gezondheid)
Je zou dit bij de betere verfwinkel gewoon moeten kunnen kopen in literflessen.
Ik zou dus zeker niet met aceton, dichloormethane of ethylenetrichloride aan de slag gaan.
My 2 cents!
Succes
January 4, 2018 at 09:28 #18145January 4, 2018 at 10:40 #18146
KeesSchererParticipantDank voor de input! Essentieel is natuurlijk de vet/olie soort, is het een koolwaterstof of siliconenprodukt? Het gaat hier om het sensor glas op 10mm afstand van de sensor. Voor een koolwaterstof produkt zijn de gewone middelen op alcoholbasis of heptaan prima, maar niet voor siliconen, daarvoor is methylsiloxaan of aceton veel beter. Ik heb overleg gehad met Terry Hancock (heeft dezelfde camera) en via hem met de Amerikaanse technicus van QHY camera’s. We gaan een aantal produkten testen en ik bestel wat extra produkten bij cameranu.nl.
January 5, 2018 at 08:16 #18148
BusParticipantIk ben benieuwd naar de uitkomst en hoop dat je het zonder al te veel problemen netjes kunt oplossen, want wat moeten we nou zonder jou prachtige en vaak erg leerzame input op dit forum ;-)
January 5, 2018 at 17:23 #18149
GroenewoldParticipantIndeed, je komt niet zo vaak mensen tegen die ook hun probleempjes uitgebreid bespreken. Zit in het aard van het beestje denk ik, maar het is zoooo waardevol. Ben benieuwd Kees!
March 30, 2018 at 16:07 #18998
KeesSchererParticipantEen update over het verwijderen van de hardnekkige vlek, dit is prima gelukt met “Smear Away”, een produkt van Visible Dust. Ik had slechts 3 druppels op 1 swab nodig. Daarna nog 1 swab met “Visible Dust plus”. (Amazing Discoveries Alert ;) ) De foto laat mijn arsenaal aan sensor reinigingsmiddelen zien…..
March 31, 2018 at 23:14 #19007
GroenewoldParticipantAh! Ik heb dus zo’n vlek inmiddels, niet weg te swipen met die super dure wattenstaafjes. :) Smear Away dus.. amaaaaazing! Ik moet echt eens gaan uitzoeken wat erin zit, volgens mij is het duurder nog dan printer-inkt. Heb vast wat van de ingredienten op het lab liggen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.