De zon 17 april 2021

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel De zon 17 april 2021

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Volman
    Participant

Afgelopen zondag was het weer helder genoeg om de zon waar te nemen. Gelijkt van de gelegenheid gebruik gemaakt voor wat animaties. De zon had op 17 april 2021 maar liefst 3 Active Regions AR2814, AR2815 en AR2816 die laatste 2 waren dit dag ook toegekend en dus nieuw AR2816 bestond zelfs uit zonnevlekken. Laten we is beginnen met de eerste foto hier staan AR2814 en AR2815 op (rechtsonder is AR2815) de foto is een panorama van 4 films van 20sec met mijn Daystar ION. De  telescoop is een Omegon Pro 104/650 met 4x powermate. Terwijl ik bezig was met het maken van de films zag ik dat er een uitbarsting in AR2815 aan het ontstaan was. Gauw daar op gericht en in totaal 11 filmopnames  op los gelaten. Elke film is 20 sec met een interval van 60 seconden. Dat betekend dus dat het hele gebeuren maar 11 minuten duurde. Ik heb hier een animatie van gemaakt foto 2. En dan tot slot de 3e foto, dit is een animatie van AR2816, deze zat aan de westkant van de zon en dat is de AR van Nicolàs van gisteren. De Daystar ION heeft een wingshift knop op het filter waarmee het filter iets golflengte geregeld kan worden. Normaal is het filter 6562,8 angstrom maar met de knop kan je hier 0,5 angstom in beide richtingen wijzigen. Dit wordt de wingshift genoemd. Ook wel het wijzigen naar blauw (hoger in frequentie) en rood (lager in frequentie). De 3e foto laat het verschil zien is de wingshift van normaal naar het rood. Voor al bij zonnevlekken, wat AR2816 heeft, is die goed te zien door de flares die uit de zonnevlek komen. Bedankt voor het kijken.

Paul

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top