De zon met laatste blik op AR2842

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel De zon met laatste blik op AR2842

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Volman
    Participant

AR2842 is een actieve groep van 7 zonnevlekken geweest en draai zich nu langzaam maar zeker naar de rand en zal waarschijnlijk niet meer zichtbaar zijn. Deze opname is gemaakt op 22 juli 2021 om 17:00u en gezien het weer zullen er ook geen meer bij komen. Ik maak niet vaak beelden in invers maar deze actieve groep leent zich daar wel voor, zeker zo op de rand van de zon. De foto is gemaakt van één enkele film van 20sec, waar ik van de 1368 frames er maar 25% van heb gebruikt. De seeïng was niet al te best mede door de hoge temperatuur. Gebruikte apparatuur is een Omegon Prop 104/650 telescoop met 4x barlow, watergekoelde Daystar ION 0,7Å actief filter en Basler acA1280-60gm camera. Bewerking met AS!3, Astra Image 3.0 en Photoshop CS5. De overzichtsfoto is op het zelfde moment gemaakt met een SkyWachter EVO 72ED 420mm met een DMK41AU camera de opnametijd van de DMK was 60sec. De bewerking daarvan is met de zelfde software gedaan.

Paul

Bakx
    Participant

Jeetje, wat een schitterende opname Paul.

Solar imaging is toch een aparte discipline.En jij laat hier zien hoe het moet.

Doet me aan de rug van mijn hond denken :-)

engels
    Participant

Hier val ik stil van. Geweldig!! Het boek Solar Astronomy kan aan jou voorbij gaan.

Volman
    Participant

Bedankt voor de complimenten. Het is zeker een andere tak van sport in de astronomie wereld en ook eentje waarvan  ik denk nog niet alles eruit heb kunnen halen van wat ik nu doe. Daarom toch het Solar Astronomy boek besteld ;-)
    Soms kom je dan toch weer dingen tegen die je niet eerder hebt uitgeprobeerd. Zeker met inverse beelden moet je uitkijken dat, wat de zon betreft, het nog steeds op een zon lijkt.
    Maar met dit soort 3d effecten is het onvermijdelijk er ook iets anders in te zien zoals een rug van je hond ;-)
    Leuk bedacht.

Paul

Bakx
    Participant

Dit is onze Coen. Ons zonnetje in huis en op het erf.

Lijkt er toch een beetje op. :-)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top