De Zon op 13 mei 2024

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel De Zon op 13 mei 2024

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Vanochtend was de seeing weer eens uitstekend en had ik tijd om ook de Lunt in stelling te brengen. Na de dagelijkse zonnevlektelling met de GTT60 eerst rond 08:10UTC de Zon in witlicht gefotografeerd met de SkyWatcher Esprit 150ED en ZWO ASI1600MM op f/7 en vervolgens om 08:42UTC met de Lunt LS80THA en QHYCCD QHY163mono (zelfde Panasonic chip als de ZWO camera) op f/14 door toepassen van een 2x TeleVue telecentrische Barlow bij een seeing van 2.5 – 3.0″.

De opname in witlicht is een stapeling van de beste 23 beeldjes van 250 stuks, die in H-alpha 88 beeldjes van 250 stuks. Processing van de witlicht opname bestaat een een Sharpen More in PSP, gevolgd door mijn standaard ‘sausje’.

De processing H-alpha opname was iets ingewikkelder: eerst in PSP een Gaussian Blur van 0.55px voor het verwijderen van de Bayer-patroon-artefacten, gevolgd door een Unsharp Mask van 1.1px en sterkte van 500, gevolgd door nog een Unsharp Mask van 10px en een sterkte van 20. Daarna in ImPPG het histogram geïnverteerd en het resultaat weer in PSP geopend, daar nogmaals een 0.55px Gaussian Blur gegeven, nu om artefacten van de vorige stappen te verwijderen. Vervolgens een Histogram Adjustment toegepast met 0.55 als Gamma om de afbeelding iets donkerder te maken, het standaard sausje eroverheen gegoten, gevolgd door een Sharpen More, wat Vibrancy (19) en de afbeelding horizontaal gespiegeld, aangezien deze via de diagonaal opgenomen is.

Ik had een tijdje terug een artikel gelezen over dome seeing, turbulentie die ontstaat door het opwarmen van de ruimte binnen de koepel. Moderne observatoria worden daarom voorzien van ventilatie-openingen voor het voorkomen ervan. Om die reden dit ook bij mijn observatorium getest. Het zit op de tweede verdieping en door zowel de tuindeur als de twee deuren naar het observatorium open te zetten, ontstaat er een flinke natuurlijke luchtstroom. Van de zes opnames waren de laatste twee, die gemaakt waren na het openzetten van de deuren, beduidend scherper dan de eerste vier. Wellicht dat het toeval was, want de Solar Scintillation Seeing Monitor (SSSM) gaf aan dat de transparantie gedurende de opnames toenam (en dat de seeing afnam), maar het resultaat is dermate bemoedigend dat ik er vaker mee ga testen.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Volman
    Participant

Dat opwarmen van de koepel is een herkenbaar probleem, daar hebben we bij sterrenwacht Saturnus ook last van, zeker als je met de zon een tijd bezig bent. Ik ga dat ook eens uitproberen of het openzetten van deuren en luiken helpt. Trouwens de seeing werd ook bij mij later in de ochtend slechter. Mijn sterrenwacht heeft dan geen dome, maar de hoge temperatuur zorgde er wel voor dat ik na 1/1/2 uur waarnemen, voor een animatie, moest stoppen want de Daystar ION kon zijn warmte niet meer kwijt. Ik heb nu de waterkoeling weer geïnstalleerd, normaal is dat pas nodig in juni. De animatie is echter te groot voor hier op de site en staat nu op het astroforum.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top