DSS Halo’s

Tagged: ,

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Bus
    Participant

Ik heb een vraag over het gebruik van DSS.

Bij mijn laatste opname sessie van M33 heb ik achteraf alle lightframes gecontroleerd op “pinpoint stars” in Lightroom.
    Daarmee heb ik dus alleen de beste (allen pinpoint in Lightroom) lightframes ingevoerd in DSS, met “stack 85% of the best frames”
    Het resultaat uit DSS laat dan altijd een puntvormige lichtbron zien met daar omheen een “halo” om het zo maar even aan te duiden.
    Wordt dit veroorzaakt doordat bijvoorbeeld het verkeerde algoritme voor het berekenen van de rotatie t.o.v. de referentie light (afbeelding met de hoogste score na registratie).
    Momenteel staat het algoritme voor uitlijning van de afbeeldingen op Automatisch maar heb ik verder alleen dit kunnen vinden over DSS:

Alignment
    Offsets and angle computing
    During the alignment process the best picture (the picture with the best score) will be used as the reference frame unless you choose another reference frame using the context menu.
    All the offsets and rotation angles are computed relative to this reference frame.

The offsets are rotation angles are computed by identifying patterns of stars in the frames.
    To put it simply the algorithm is looking for the largest triangles of which the side distances (and so the angles between the sides) are the closest.
    When a sufficient number of such triangles is detected between the reference frame and the frame to be aligned the offsets and rotation are computed and validated using the least square method.
    Depending of the number of stars a bisquared of bilinear transformation is used.

For more information about the algorithms which inspired the one used by DeepSkyStacker you can consult the following sites:
    FOCAS Automatic Catalog Matching Algorithms
    Pattern Matching with Differential Voting and Median Transformation Derivation

Automatic use of previously computed offsets and angles
    DeepSkyStacker is saving all the transformations between a reference light frame and all the other light frames so that it is not necessary to compute them again if the registering info have not changed.
    The info is saved in a file named after the reference frame (and in the same folder) with an .stackinfo.txt extension.

Het resultaat van mijn stacking is door de halo’s vaak wazig terwijl ik op basis van de individuele subs meer scherpte verwacht….is dit een fout van DSS of ligt het aan mijn pooluitlijning (field rotattion??? volgens mij heb je dat niet met een GEM, alleen met een Alt/Az mount)

Misschien dus wel een domme vraag, maar wie niet vraagt blijft onwetend en domme vragen bestaan niet heb ik altijd geleerd.

Alvast bedankt.

KeesScherer
    Participant

Wanneer je alle lightframes al hebt geselecteerd waarom geef je DSS dan opdracht om 85% van goede lightframes te stacken i.p.v. 100%. Ik kontroleer alle lightframes even met een simpele viewer op 100% weergave en dan 100% gebruiken in DSS.
    Dan field rotation, die heb je wel degelijk bij een Eq montering en een fout in pooluitlijning. Komen de halo’s gelijkmatig verdeeld over het hele beeldveld voor of alleen aan de randen?

Bus
    Participant

Die 85% is om eventuele fouten er toch uit te halen?
    Daarnaast zijn de halo’s over het gehele beeldveld te zien. vanaf het centrum tot aan de randen. Zie ook mijn upload van M33 hier:

https://www.starry-night.nl/members/buzzmeister/activity/11501/

KeesScherer
    Participant

Die 85% is om eventuele fouten er toch uit te halen? Daarnaast zijn de halo’s over het gehele beeldveld te zien. vanaf het centrum tot aan de randen. Zie ook mijn upload van M33 hier:

Ja, daar is die 85% voor, maar je hebt de fouten er zelf al uitgehaald. Een andere optie die ik gebruik bij DSS is om eerst 100% te stacken en vervolgens te kijken naar de score per sub. Die staan dan ingevuld op elke regel. Dan kan je zelf beoordelen welke subs eruit moeten. Ik raak even in de war door de M33 foto, een Newton opname zonder spikes, hoe doe je dat? Ik zie geen bijzonderheden bij het bekijken van de sterbeelden anders dan de effecten die nu eenmaal optreden bij het stretchen van de gehele opname. Ik denk dat je na een masked stretch geen “halo’s” meer ziet

Haverkamp
    Participant

Inderdaad, ik zie ook niet vreemde halo’s volgens mij, misschien kan je een cropje van een halo tonen, dan weten we wat je bedoelt.

Verder is het zo dat de registratie engine van DSS erg simpel is, dat kan wel wat onscherpte in de stack veroorzaken als er tussen je subs grote verschillen zitten in translatie en/of rotatie. Maar dat is volgens mij ook niet direct het geval.

Ik kan wel voor je kijken naar een individuele sub (een raw of fits file) en een ster analyse doen met mijn software, dan komt misschien ook wat nuttige informatie naar voren?

Het kan ook zo zijn dat bepaalde manieren van stretchen in DSS misschien datgene veroorzaakt wat je denkt te zien aan halo’s. Probeer eens op andere manier te stretchen misschien?

Bus
    Participant

De spikeloze opname met mijn Newton komt doordat het een Schmidt Newton betreft met een correctorplaat waar de secundaire spiegel aan hangt. (Zou dat nog een halo-effect kunnen veroorzaken??)

Het kan inderdaad zijn dat de halo’s veroorzaakt worden door het stretchen en daarna de verdere nabewerking met verscherpen etc…ik duik er eens in en zal de data opnieuw analyseren en verwerken.

Bedankt voor de informatie allen.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top