Een toonbare M94 na een lange worsteling

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Een toonbare M94 na een lange worsteling

Tagged: ,

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Schuurman
    Participant

Zo deze opname dateert al weer van de mooie bestendige periode eind februari en begin maart. Bevat in totaal bijna 35 uur data en had als doel om de zwakke buitenring overtuigend vast te leggen. Echter na het verwerken van de ruwe data bleken er toch wel wat zorgen in te zitten. Zo werken mijn flats niet naar behoren, waardoor er een gradiënt in de data zit, waar ook DBE niet goed genoeg raad mee weet. Ook mijn guiding is niet meer wat het geweest is, mogelijk dat ik mijn montering nu voor het eerst moet gaan reviseren, maar het zou ook aan een niet voldoende goede polar alignment icm balans kunnen liggen, die had ik al niet meer gecheckt sinds mijn laatste opname een jaar daarvoor. Ook de collimatie bleek redelijk verschoven en ik was vergeten deze op voorhand te checken. Al met al verwonderlijk wat er nog van de data te maken is, gezien een groot deel van de losse subs niet geheel ronde sterren bevat. Uiteindelijk zitten hier 696 subs van 3 min in (gain 565, offset 25, Temp @ 0°C), 50 darks, 11 flats, 50bias/darkflats). Post-processing in PI, gebruikmakend van: DynamicCrop, Linear Fit, DBE, ATrousWavelets Noise Reduction, Deconvolution, Histogram Transformation, Masked Stretch, HDR MultiScaleTransform, Local Histogram Enhancement, Color Saturation, ACDNR en daarna LRGB combinatie (de OSC data is zowel als kleur en Luminance bewerkt).

In verband met de moeilijke gradiënt en de verlopen collimatie, is het beeldveld ongeveer een 80% crop van het volle beeld.

Opname met een 20cm Newton@F/5, Baader MPCC mk II, Altair Astro 269C Pro TEC, NEQ6 EQMOD, QHY5 9×50 finderguider, CCDciel, PHD2, DSS 4.2.6, PixInsight.</span>

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Tim,

beste opname geworden, zeker gezien de problemen die je ondervond. Zelf heb ik ook onlangs M94 op de korrel genomen en de 16 uur die ik eraan besteed had was feitelijk onvoldoende. Jouw plaat inspireert me toch nog een poging te ondernemen om ook op 35 uur uit te komen.

Hoe is het met de lichtvervuiling bij jou gesteld?

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Schuurman
    Participant

Hoi  Nicolàs,

Ik zit redelijk goed hier in Drenthe, maar helaas wel in stedelijk gebied, met nabij een hinderlijke straatlantaarn en ook kassen richting ZO-Z. Ik schat dat de SQM hier op goede nachten zo 19-19.5 is richting het zenit, al geeft clearoutside aan dat het zelfs rond de 20 moet liggen, maar ik denk dat dit een overschatting is. Ik hou het zelf altijd op Bortle 5-6.

Lang belichten loont zeker, al is het soms lastig vol te houden met ons “Hollandse” weer. Achteraf gezien denk ik dat ik deze opname heb kunnen redden juist door de lange belichting, want min flats introduceren hier echt een hele hoop rommel in de achtergrond als ik sterk stretch. Ik wist dat er zeer goed signaal in M94 zat, echter de kunst was om dat heel geleidelijk naar voren te halen en de achtergrond in bedwang te houden, wat na heel veel proberen toch gelukt is.

Ik zie overigens op mijn monitor ook al spoortjes van de zwakke buitenring in jouw opname, dus mogelijk dat ook daar nog wel meer uit te halen valt, zeker als je nog meer belichtingstijd gaat toevoegen. Ik heb die buitenring ook al eens zwakjes weten vast te leggen in 2012 met maar 6,5 uur belichting met mijn oude Canon 350D vanaf bijna dezelfde, maar fractioneel betere locatie dan waar ik nu zit.

Groeten Tim

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top