Experiment met de zon in wit-licht

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Experiment met de zon in wit-licht

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Volman
    Participant

Een klein experimentje gedaan met het waarnemen van de zon in wit-licht met een kleurencamera. Normaal gesproken gebruik ik een monochrome camera zoals de Basler acA1280 en de POA (Player-One-Astronomy)  Apollo-M voor de zon en dit gaat prima. Ik heb ook nog een POA Saturn-C kleuren camera, deze heeft een IMX533 SQR chip met 3008×3008 pixels die kan op de Robtics 80ED zelfs, met een 2x barlow de zon in Full-Disk weergeven. Maar de kleuren vind ik niet goed, zeker in combinatie met een solar filter zowel glas als folie. Nu heb ik de camera met een IR-block filter achter de Robtics 80ED geplaatst met voor de telescoop een ND3.8 filter, dit geeft de groene afbeelding links weer, iets wat mij wat kleur betreft niet echt aanstaat, maar wel een mooie beeld geeft met veel detail in o.a. het granulaat. Ik heb daarna de afbeelding in PS zwartwit gemaakt en de kleur toegevoegd zoals ik dat altijd met de monochrome camera’s voor de zon doe en dat ziet er een stuk beter uit. Foto rechts.

Paul

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Paul,

mooie opname weer! Die groene kleur staat ook mij niet aan, lijkt wel of de zon over de uiterste houdbaarheidsdatum is. ;-) In oranje ziet ie er toch wat beter uit. :-)

Wat is de bandpass van dat IR-filter? Het ND3.8 filter zou een neutrale kleur moeten geven (ND = Neutral Density, dus kleurloos naar ik begrepen heb). Zelf combineer ik bij mijn witlichtopnames een ND5.0 filter met het ZWO groenfilter, dit om versmering bij lage zonnestand te minimaliseren.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Volman
    Participant

Het filter is een TS # IR blocking filter uit Taiwan. Ooit eens 2e hands geregeld bij Robtics. Ik weet niet wat de specs zijn van dit filter. Ik heb ook met een UV/IR-cut, een IR-Pass, H-beta en rood filter geprobeerd maar bij al deze filter versmeerde het beeld met deze camera.Het is niet uitgesloten dat het filter camera afhankelijk is. Hoe dan ook dit geeft weer hoop.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top