Activity › Forums › Astrotechniek › Automatisering › Externe SSD opslagschijf.
- This topic has 2 replies, 2 voices, and was last updated 4 years, 3 months ago by
Verheijen.
-
AuthorPosts
-
February 1, 2022 at 18:05 #26446
VerheijenParticipantIk zit met een vervelend probleem. Mijn video camera kan niet in het formaat 1280 bij 960 bij 160 frames per seconde downloaden.
Ik heb overlegd met mijn systeembeheerder maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. Ik wil een externe SSD schijf aanschaffen maar daar is een USB poort voor nodig met een C aansluiting. Is die aansluiting een kabel van de externe schijf toe naar de USB 3.1 poort?
Ook wil ik een powered HUB aansluiten op de USB 3.1 poort en in het kastje zitten 5 aansluitingen daar wou ik de externe SSD schijf aansluiten en vervolgens de C kabel van de powered Hub aansluiten op de USB poort 3.1
Weet een van jullie of dat mogelijk is zodat de opslagsnelheid drastisch verhoogd kan worden? Bij voorbaat dank voor jullie medewerking.
February 2, 2022 at 14:36 #26456
VolmanParticipantEen camera met 1280×960 bij 160fps kan alleen goed werken op een USB3.0 of USB3.1 aansluiting, daarbij mag de USB kabel niet te lang mag zijn, max 2meter, anders is de demping in de kabel te hoog. De draden in de kabel fungeren dan als een condensator en bouwen een inwendige weerstand op bij een hoge data doorvoer.
Een externe SSD drive zal die doorvoer niet versnellen. De hoogste dataopslagsnelheid haal je alleen maar als je op de interne NVME PCIe x4 SSD drive direct de data opslaat. Alle andere schijven die extern zijn aangesloten zullen die datadoorvoer vertragen.
Een externe SSD drive met een USB3.1 kabel maar intern voorzien van een SATA 2,5inch SSD drive haalt intern zelfs niet meer dan 540mbps. Dit komt door de SATA bus en dit is dus een fractie van datadoorvoer van een USB3.1 die voor gen1 op 5gbps ligt en voor USB3.1 gen2 op 10gbps ligt. Het maakt dus niet uit of je een externe drive in een 2,5 inch behuizing nu voorziet van een SSD of HDD de SATA buis blijft de vertraging. Alleen een externe SSD drive voorzien van een NVME PCIe printplaatje haalt een hogere doorvoersnelheid, maar hier wordt weer de maximale datadoorvoer bepaald door de interne USB HUB poort van de PC of Laptop. NVME PCIe x4 is nu eenmaal veel sneller omdat dit via 4 lanes de data wordt doorgevoerd. Dat gaat dus 4x sneller dan wat maximaal via een enkele USB poort gaat.
Dus mijn advies vergeet de externe drive en schrijf de data van de camera direct weg op de interne NMVE PCIe x4 SSD schijf en hou de USB kabel van de camera kort.
Ik heb trouwens hier nog een linkje over de verschillen en doorvoersnelheid van USB poorten.
Paul
February 2, 2022 at 18:23 #26459
VerheijenParticipantBedankt Paul voor je uiteenzetting. Dat kon de systeembeheerder niet vertellen. Hij adviseerde zelf om de hare schijf te vervangen door een SSD schijf. Maar dat helpt ook niet. Ik zal meteen achter het apparaat gaan wat jij adviseert. Dat USB kabels kort gehouden moeten worden is een issue, hoe korter hoe beter. Maar ik werk met een Newton kijker en de buis is 1600 mm met een spiegel van 250 mm dus die wijst een eind in de lucht. In de praktijk heb ik die 2 meter hard nodig anders krijg ik de stekker van de USB verbinding niet in de laptop. Ik ben je zeer dankbaar voor de uitleg, ergens anders op diverse Fora kwamen ze met oplossingen die achteraf door jou werden afgewezen. Ik kan met de huidige configuratie met een formaat van 1280 bij 960 bij 160 fps opnemen maar het downloaden verloopt traag, hij kan de capaciteit niet zo snel op de harde schijf krijgen. Dit formaat gebruik ik bij Maansopnamen, bij planeet opnamen is dit geheel anders, dan zit ik op 640 bij 480, dus de helft dan haal ik met gemak 250 fps en het downloaden gaat net zo snel als het opnemen. Met het filterwiel er achter RGB IR 685 heb ik in 30 seconden 12.000 beeldjes bij elkaar in 4 video opnamen. Gelukkig levert dat geen problemen op. Maar jou suggestie is zeer waardevol en ik kan dus nog met een groter formaat werken met een hoge fps. Eindelijk krijg ik duidelijk antwoord op mijn vraag. Reuze bedankt en jij ook succes met opnemen en bewerken.
Met vriendelijke groet,
Hans .
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.