Harmonic mount, is dat wat?

Activity Forums Astrotechniek Monteringen Harmonic mount, is dat wat?

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #27827
    Bakx
    Participant

    Een vriend van mij is beginnend AF.

    Hij heeft nu een EQ6R-Pro met alle denkbare mods tot zijn beschikking. Maar dat ding is veeel te zwaar voor hem om telkens naar buiten te sjouwen. Ik wil hem adviseren om eens naar een harmonic mount te kijken. Die zijn licht van gewicht en snel op zijn plek te zetten. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

    Zo’n EC-versie van Ioptron lijkt mij, als 10Micron-gebruiker, wel wat voor hem. HIj wil qua teleskoop niet groter dan 100mm max.

    Iemand op dit forum die dat wel heeft?  Graag advies.

    Arie

    #27832
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Arie,

    ik heb er geen ervaring mee, maar @musquetier, @paulvolman en @lichtendonker (Theo) hebben iOptron monteringen, dus wellicht dat zij iets meer kunnen vertellen.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #27835
    Volman
    Participant

    Hoi Arie en Nicolàs,

    Wij hebben een iOptron CEM120 center balanced mount en daarin zit geen harmonic drive. Dit vind je in de ZWO Am5 of de iOptron HEM27. Ik denk dat Arie deze monteringen bedoel. Helaas heb ik geen ervaring met deze type drives. Kijk ik naar de specificaties en mogelijkheden dan lijkt mijn de iOptron HEM27EC toch een betere keuze.

    Paul

    #27836
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Paul,

    ik vermoedde al dat de CEM120 geen harmonic drives had, maar hoopte dat jullie Arie konden helpen. De ZWO AM5 lijkt het goed te doen, op AF staan er de nodige draadjes over: eentje van Schoenmaker die hem uitgebreid getest heeft (er zijn meer draadjes, even zoeken naar “AM5”) en een een korte impressie van Ermanno. Op SGL zijn meerdere draadjes over de iOptron HEM27 (even zoeken naar “HEM27”), er is zelfs een iOptron HEM27 Owner’s Thread.

    De iOptron (circa €2400) is flink goedkoper dan de ZWO (c. €3100). Beide hebben circa dezelfde payload, maar de iOptron is tegen meerprijs (c. €3900) ook met encoders leverbaar (dit is het EC-type dat Arie noemde).

    Hier nog een interessant draadje waar de twee besproken worden.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top