IC 5067 in Cygnus.

Activity Forums Astrofotografie Deepsky IC 5067 in Cygnus.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #26865
    Verheijen
    Participant

    Afgelopen nacht 25 mei 2022 was het eindelijk zo ver, de ster Wega stond al aardig hoog en tegen middernacht kwam het sterrenbeeld de Zwaan in het vizier van mijn FSQ 106 mm F 5 met de camera van SBIG, de STT 8300 M en ik moest in het donker de zaak opzetten wat heel goed ging. Na maanden alleen de Maan opgenomen te hebben was dit een verademing voor mij dat ik weer kon starten met DSO werk. Er zijn in de afgelopen maanden heel wat heldere nachten geweest maar ik heb het geschikte instrument niet om bolhopen en sterrenstelsels op te nemen. Tweedehands worden ze vaak aangeboden, zoals RC kijkers. Maar daar ben ik voorzichtig mee en altijd vraag je af waarom die persoon van zo’n kijker af wil, in de beschrijving van de advertentie wordt zulke kijker in de hemel geprezen jevraagt je dan af waarom doet deze persoon dan de bewuste kijker weg? Maar terug bij de opname van de Pelikaan nevel, gemaakt in serie opnamen met een H Alfa filter, in totaal is er een uur belicht en verder bewerkt met PS 5.1 en Maxim Dl 5. Het was wel even wennen om de zaak op te stellen maar alles ging goed. Bedankt voor het kijken en tot ziens allemaal. Ik denk dat afgelopen nacht veel forum leden opnamen hebben gemaakt.

    #26869
    Volman
    Participant

    Mooi plaatje geworden Hans, dit is u juist waar de FSQ106 goed in is.

    #26884
    Janssen
    Member

    Mooi plaatje, dat zeker. Maar, is het opgenomen met een FSQ106? Mijn FSQ106N geeft geen spikes en geen zwart gat in het midden van de heldere sterren. Je hebt toch ook een Epsilon? Misschien door elkaar gehaald? Affijn, het blijft een mooi plaatje! :-)

    #26887
    Verheijen
    Participant

    Die spikes kan ik niet verklaren de kijker is onlangs nagekeken en alles was in orde. Die zwarte gaten in de heldere sterren zijn ontstaan door DDP processing van de software van de camera. Het schijnt dat je dit weg kunt werken. Maar ach, je ziet het amper en als je een vergrootglas  er op legt zie je van alles, er is geen koe zo bont of er zit er wel een vlekje aan. Ik stoor mij niet aan deze dingen. Spikes vind ik mooi en de zwarte gaten neem ik maar voor lief. Dat wil niet zeggen dat ik dit continu doe ik probeer het zo veel mogelijk te vermijden.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top