Jellyfish en de rest

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Jellyfish en de rest

Tagged: 

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Bus
    Participant

Afgelopen nacht heb ik gebruik gemaakt van het heldere winterweer waarbij ik mijn “bescheiden” apparatuur eens aan het werk heb gezet. Het doel was de Jellyfish en zijn omgeving met de Samyang 135mm f2 op de gemodificeerde SonyA6000 op de Star Adventurer. Uiteindelijk heb ik met APP een stack gemaakt van de beste 120 minuten (geen calibratieframes gebruikt). Hieronder het resultaat!

Ps: Ik heb ook nog 2 uur aan H-alfa data die ik er eventueel in kan verwerken.

Technical gegevens:
    – Sony A6000a
    – Samyang 135mm f2 @ f2.8
    – 120x1min @ ISO400 (no filters used)
    – Star Adventurer
    – APP and Photoshop/Lightroom
    Theunissen
    Participant

Op het eerste oog … wow … dubbelklikken (sterke vergroting) doet enigszins afbreuk aan de wow beleving. Ik denk dat een te harde stretch en/of overmatige saturatie en nog wat reflectie problemen dit veroorzaken? De data lijkt me in orde, dus ik ben erg benieuwd naar de verder onbewerkte APP stack.

Bus
    Participant

Hoi Marc… Dank je voor je feedback. Het gekke was dat de stack van APP eigenlijk niet meer gestretched kon worden (lees: een vette dikke bult in het histogram met het zwartpunt al bijna helemaal links en het witpunt op ca 80%????)

Ik wil/kan je de ruwe APP stack wel eens toesturen zodat je er wat mee kunt stoeien. Het is altijd leuk en leerzaam om te zien hoe een ander de nabewerking aan zou pakken. Ps. Misschien valt er ook nog wel meer te behalen uit APP, ik heb nu eigenlijk alle standaardinstellingen van APP zo laten staan en op de uiteindelijke stack alleen “background callibration” uitgevoerd. Wat ook nog steeds een punt van aandacht is is dat APP (nog) geen Sony ARW bestanden herkend en je dus met niet-lineare TIFF bestanden moet werken.

Ik heb in de nabewerking met Photoshop ook een “dust and scratches” filter toegepast om heel veel achtergrondsterren te verwijderen waardoor de nevels meer naar voren komen. Je verliest dan ook aan beeldkwaliteit.

Genoeg punten voor verbetering dus ;-) en wie nog meer goeie tips heeft voor de nabewerking mag gerust roepen.

Mvg,

Rutger Bus

KeesScherer
    Participant

In APP op tabblad 6 de “weights” op “quality” zetten en “LNC degree” op “1-st” met 1 iteratie en “outlier rejection” op “Winsor sigma clip”. En verder de tutorials doornemen op de APP site. Dan wordt het vast beter. Het beeldveld is mooi en de kleuren ook.

Theunissen
    Participant

Ik wil/kan je de ruwe APP stack wel eens toesturen zodat je er wat mee kunt stoeien. Het is altijd leuk en leerzaam om te zien hoe een ander de nabewerking aan zou pakken

Stuur maar door, beter nog, stuur me de RAWS door, ik ben erg benieuwd.

Bus
    Participant

In APP op tabblad 6 de “weights” op “quality” zetten en “LNC degree” op “1-st” met 1 iteratie en “outlier rejection” op “Winsor sigma clip”. En verder de tutorials doornemen op de APP site. Dan wordt het vast beter. Het beeldveld is mooi en de kleuren ook.

Super bedankt Kees,

Ik ga hier vanavond direct mee aan de slag en dan kijken of het resultaat ook verbeterd t.o.v. de standaard settings!

Bus
    Participant

Stuur maar door, beter nog, stuur me de RAWS door, ik ben erg benieuwd.

Ik stuur je wel een set van 20 subs als je dat goed vindt….150 subs trekt mijn internetverbinding niet (1mb/sec upload duurt dan wel erg lang om te uploaden)

Theunissen
    Participant

Geen probleem!

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top