Kleine Planeet 516 Amherstia bij NGC1499

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kleine Planeet 516 Amherstia bij NGC1499

Tagged: , ,

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #20462
    KeesScherer
    Participant

    Bij het maken/kontroleren  van een RGB mozaiekstack van NGC1499 viel een rood-groen-blauw streepje op. Na invoeren van de coordinaten en tijd in de MPChecker (zoals besproken in dit  Artikel )bleek het de Asteriode 516 Amherstia te zijn.

    #20464
    KeesScherer
    Participant

    Dit is de eindversie, RGB 120  seconden subs van 1 en 2 januari 2019 (24, 23 en 22 x120 sec), de 12×900 seconden Ha subs zijn nog van 12 en 14 september 2017. Het zijn 2 panelen, links en rechts, gestackt en gemozaiekt in APP. (Multichannel processing werkt dan niet goed, ik moest elk kanaal eerst apart stacken/mozaieken) Verdere verwerking in Pixinsight (RGBCombination, NBRGBCombination, backgroundcalibr., colorcalibr.,arcsinhstretch, histogram, curves. (Geen kleurverzadigingverhoging gebruikt)

    Esprit 100 refractor/QHY16200 CCD @-20C.   Flickr link, Astrobin link.

    #20465
    Bus
    Participant

    Pracht van een opname Kees.

    Ook mooi om de “kleinere” stelsels die verspreid over de achtergrond liggen op te sporen. In de achtergrond kom je ook een aantal keren de letters “ks” tegen. Een bewuste watermerk keuze??

    #20466
    KeesScherer
    Participant

    In de achtergrond kom je ook een aantal keren de letters “ks” tegen. Een bewuste watermerk keuze??

    Jazeker, het is een onderdeel van een meerlaags watermerk systeem, naast de “ks” gebruik ik een  (onzichtbare) extra methode zodat ik altijd kan zien dat het mijn opname is.

    #20467
    Groenewold
    Participant

    Wauw, en dat detective-werk ook weer ik vind dat zooooooo leuk! Dat is precies waardoor ik weer zin krijg in fotografie, misschien ga ik die kant wel op ook, ouderwets blinken bij opnames e.d. :)

    Overigens, is dat R, G, B opnemen dan niet veel duidelijker? Ik zie altijd bijv. NASA opnames maken in 1 “kleur” om dan met geavanceerde methodes de bewegende stipjes op te sporen, maar dit is meteen zichtbaar. Zal wel te maken hebben met gevoeligheid om de echt zwakke objecten nog te kunnen zien.

    #20469
    KeesScherer
    Participant

    Overigens, is dat R, G, B opnemen dan niet veel duidelijker? Ik zie altijd bijv. NASA opnames maken in 1 “kleur” om dan met geavanceerde methodes de bewegende stipjes op te sporen, maar dit is meteen zichtbaar. Zal wel te maken hebben met gevoeligheid om de echt zwakke objecten nog te kunnen zien.

    Nee, dat het nu er leuk uitziet is toevallig, ik kijk ook altijd op de mono opnamen, in APP bij RGB stacken de optie “per channel and all” en dan in de all stack zonder outliers kijken naar streepjes.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top