Kleurencalibratie in PixInsight….

Activity Forums Astrosoftware PixInsight Kleurencalibratie in PixInsight….

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author
    Defesche
    Participant

Ik kwam vandaag met googlen het programma FluXX tegen om handmatig de kleurencalibratie in PI te kunnen doen.
    In het boek ‘inside pixinside’ wordt aangeraden om die calibratie te doen vóór  enig andere bewerking zoals background extraction, etc.
    In bijlage een schermprint van een bewerking die ik op mijn m33 heb losgelaten (ik heb met chanel-extraction d r, g en b kanalen eruit gehaald) en krijg dan de schalingwaarden geretourneerd voor de betreffende kanalen.

Ik wil jullie bij deze hierop attenderen omdat het mogelijk een zeer bruikbaar idee is ???

Defesche
    Participant

sorry, ik bedoelde niet dat boekwerk, maar in PI de documentatie over assistedcolorcalibration en daarbinnen de link naar een voorbeeld waar dit proces wordt aangeraden.

Defesche
    Participant

voor alle zekerheid hier de link (ik moest zelf ook naarstig zoeken om hem weer te vinden :-) )

http://skypixels.at/pixinsight_scripts.html

Alle info is hier te vinden mbt het gebruik er van.

Theunissen
    Participant
    Defesche
    Participant

Ook ik had hem laatst ontdekt bij de nieuwe release van PI en was ook al bezig met het testen op mijn opnamen. Toch dank voor de verwijzing.

Defesche
    Participant

Ik heb het schitterend oefenmateriaal van Kees (m45 in dit geval) gebruikt om de nieuwe pcc in PI ook hierop uit te proberen. Links de autostretch (achtergrond waarde in STF met control-click teruggeschroefd) en rechts de pcc-versie. Ik heb alleen snel even een ABE vooraf gedaan. Gisteren was ik hier ook mee bezig en vond bij verdere bewerking na pcc de kleuren dusdanig gaan afwijken (alles krijg een vieze bruine sluier ook over het blauw heen) dat ik de zaak heb afgebroken. Misschien is dat laatste wel de “werkelijkheid”? Mogelijk dat iemand het ook eens  probeert? Misschien doe ik alsnog iets fout.

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    Defesche
    Participant

Ik dat dat neutralisatie binnen PCC wel eens de oorzaak zou kunnen zijn…. In de opname van Kees is het heel moeilijk (vanwege de uitzonderlijke kwaliteit en dus veel nevel) om stukjes zwarte lucht te vinden. Als ik dat al vind, hoe moet PCC dan de neutralisatie automatisch doen??? Je moet echt veel zoeken om stukjes hemel als zwart aan te duiden om voor neutralisatie te gebruiken. En ja, ik weet dat er een utility is om meerdere kandidaten te gebruiken (previewaggregator). Denk dat ik vanavond eens op die toer ga…. de neutralisatie zelf doen.

KeesScherer
    Participant

“Ik heb alleen snel even een ABE vooraf gedaan.”

Bij deze opname lijkt mij dat ABE niet de goede methode is omdat er bijna overal neveligheid in beeld is. Ik heb dan ook voor de DBE heel zorgvuldig de paar plekken uitgekozen waar ik DBE vierkantjes kon neerzetten. Dit weer op basis van voorbeeldopnamen op Internet. Ik kan PCC nog niet proberen omdat het nog helemaal mis gaat met mijn Linux versies en wacht op bug fixes.

Defesche
    Participant

Weet ik wel. Maar toch zie je duidelijk verschil tussen links en rechts? Beide ABE bij wijze van snelle proef.

Defesche
    Participant

Nog maar eens de calibratie getest. Als basis heb ik m45 opname zo goed als mogelijk ge-DBE’ed (de donkerste plekjes gekozen mbv statistieken in de balk beneden). Daarna neutralisatie toegepast mbv dezelfde donkere plekjes. Foto 1 is alleen een autostretch. Foto2 is kleuren gecalibreerd mbv previews achtergrond en voorgrond (pleiaden. Foto3 is kleuren gecalibreerd met PCC zónder background neutralisation hierin toegepast.

De verschillen zijn duidelijk, maar welke is de “ware Jacob”? (als je daar al van kunt spreken).

KeesScherer
    Participant

De verschillen zijn duidelijk, maar welke is de “ware Jacob”? (als je daar al van kunt spreken).

Ik vind de eerste goed, de 2e te groen en de 3e te rood. En ik kijk eigenlijk altijd naar gerespecteerde voorbeelden zoals in dit geval b.v.deze, Rechtsboven in jouw bewerking en op meer plaatsen moet je de blauwe reflectienevels nog kunnen zien.

Groenewold
    Participant

In de PCC tool dien je, als ik mij niet vergis, een bepaald model te kiezen als witte referentie. Zou het kunnen dat een ander model wellicht beter werkt? Zou je ook de grafiekjes van de kalibratie welke de PCC tool uitspuugd kunnen tonen?

Defesche
    Participant

Ik wil nog even benadrukken dat ik géén serieuze bewerkingen heb gedaan, alleen maar onderzoeken heb gedaan op welke manier je nu eigenlijk het beste de kleuren kunt calibreren. De eerste heeft totaal geen kleurcalibratie gehad. De 2e op de ‘geijkte’ PI-manier en de 3e volgens de nieuwe PCC in PI. Allen zonder SCNR etc, puur alleen om de verschillen te laten zien. Bij de 3e zou je toch mogen verwachten dat je niet meer hoeft te corrigeren met scnr of op enig andere manier omdat de kleuren gecalibreerd worden ahv sterren?

Groenewold
    Participant

Ik neem aan dat je de opname ook plate-solved voor je begint right? De grafiekjes waar ik om vraag geven aan hoe goed de kleuren passen bij het model. Check deze site en dan stap 3.

Theunissen
    Participant

Na PCC of BackgroundNeutralization & ColorCalibration moet sowieso nog gestretched (HistogramTransformation) worden, een toefje CurvesTransformation etc. M.a.w. er valt nog veel te verbeteren. Ik zie PCC als een goede vervanging voor de 2 eerder genoemde stappen waarin e.e.a. geautomatiseerd plaats vind … de afwerking is zoals altijd handmatig en deels subjectief.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top