Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Kometen › komeet 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova (Knight Observatory)
- This topic has 13 replies, 5 voices, and was last updated 9 years, 3 months ago by
KeesScherer.
-
AuthorPosts
-
February 20, 2017 at 15:41 #12083
KeesSchererParticipantVerzameltopic voor mijn opnamen van “45P”. Deze eerste set op ISO1600 (12×30 sec, 10x 240 sec en 1 x720 sec)is gemaakt op 19 februari 2017 van 22:00-22:50 UTC. Door de snelle verplaatsing is bij 240 en 720 seconden de komeetkop als streep opgenomen, maar dit geeft wel voldoende signaal om een staart vast te leggen. De 30 seconden iso1600 geeft te weinig houvast om op de kern te stacken. Volgende sessie daarom 30 en 60 seconden is3200 en 30 seconden iso6400. Om de staart in beeld te brengen alles van sessie 1 samen gestackt met deze 2 plaatjes als resultaat. Toch nog een staart van 1 graad. Ik hoop deze week nog opnamen te maken die geschikt zijn voor de 4P kometen studie.
(met Esprit triplet 100 f5.5/ Canon 6Da/10Micron GM2000 HPS II / Scopedome 2M/ SGP/ DSS/ PI )
February 20, 2017 at 16:05 #12086
BusParticipantSupergaaf Kees. Daar mag je best trots op zijn. Daar kunnen ze vast wel wat mee voor de 4P Kometen studie.
Zucht, als ik toch eens een geldboom in de tuin had staan ;-)
February 20, 2017 at 16:10 #12087Theunissen
ParticipantJe kunt een vaste opstelling opmaken met de componenten die je nu hebt, op de plek van die geldboom :-)
February 20, 2017 at 16:28 #12088
HaverkampParticipantMooie foto’s @KeesScherer ;-) , dat is wel een mooie bijdrage aan het onderzoek denk ik !
February 20, 2017 at 17:33 #12090
KeesSchererParticipantZucht, als ik toch eens een geldboom in de tuin had staan
Dat is die boom waar jouw dure racefiets tegenaan staat ;-)
February 21, 2017 at 08:57 #12114
BusParticipantHaha, dat is waar inderdaad….en er groeit ook nog een MTB aan die boom, en een stel Nikon, Sigma en Samyang lenzen ;-)
Als ik nu eerst eens die oude Meade LXD-75 aan iemand kon slijten voor een paar 100 euro…dan kocht ik een iets geavanceerder montering zoals de AVX. Dat zou al een verschil maken denk ik.
Nou ja, wie weet, als de kinderen over 20jaar uit huis zijn en wij een leuk boerderijtje op de hei kunnen kopen. Begin ik dan echt met de hobby.
Het zal mij trouwens benieuwen wat er over 20 jaar mogelijk is op het gebied van astrofotografie. De techniek gaat zo hard en pioniers zoals jullie (Kees, Marc, Mabula et. al.) zetten grote stappen voor ons, de amateur astrofotografen). Top research werk dus ;-)
Gegroet allen.
February 21, 2017 at 12:50 #12116
KeesSchererParticipantFebruary 21, 2017 at 13:34 #12118
KeesSchererParticipantMet deze methode is het mogelijk om de komeetkern te onderscheiden van sterren tijdens het registreren met de hand van de komeetkern in DeepSkyStacker. Ik opende een raw frame in PI (links) en gaf een autostretch zodat door de vage coma de komeetkern herkenbaar wordt. Maar in DSS is ondanks helderheidsaanpassing de kern nog niet te onderscheiden van een ster. Maar met patroonherkenning van de sterren rond de komeetkern lukt dit wel.
February 21, 2017 at 16:58 #12122
GroenewoldParticipantPoe dat ding moet behoorlijk zwak zijn dan!
February 22, 2017 at 08:32 #12141
BusParticipantKees, heb je ook al geprobeerd om de Komeetkop zichtbaar te krijgen door in DSS met het helderheidsschuifje te spelen? Ikzelf zet vaak het middelste schuifje naar links.
Heb je ook al eens geprobeerd om in DSS eerst alle afbeeldingen te registreren, vervolgens van de eerste- en de laatste foto uit de sequence de Komeetkop aan te wijzen en dan ook nog de komeetkop van de afbeelding met de hoogste score (referentieframe). Als het goed is kan DSS dan zelf de resterende komeetposities berekenen. Zo staat het tenminste vermeld in de handleiding van DSS en zou dus een stuk sneller moeten werken dan alle posities handmatig toekennen (Shift-click).
February 22, 2017 at 09:20 #12144
KeesSchererParticipantKees, heb je ook al geprobeerd om de Komeetkop zichtbaar te krijgen door in DSS met het helderheidsschuifje te spelen? Ikzelf zet vaak het middelste schuifje naar links. Heb je ook al eens geprobeerd om in DSS eerst alle afbeeldingen te registreren, vervolgens van de eerste- en de laatste foto uit de sequence de Komeetkop aan te wijzen en dan ook nog de komeetkop van de afbeelding met de hoogste score (referentieframe).
Ja, ik zeg toch ook “ondanks herlderheidsaanpassing in DSS”. En de eerste-laagste-hoogste score methode werkt (bij mij) meestal niet.
February 22, 2017 at 10:45 #12146
BusParticipantAh, ik zie het inderdaad (pas bij de tweede keer lezen valt het kwartje, excuus). Ik heb mijn stack precies op eenzelfde manier aangepakt als jij (alleen bij mij kon ik de komeetkern wel herkennen in DSS…..opnames waren ook van 13-2-2017 dus mogelijk was de komeet toen helderder dan dat hij momenteel is) en aan de hand van het sterpatroon rondom de komeet de locatie bepaald.
Desalniettemin weer een interessante stack.
February 22, 2017 at 21:00 #12190Theunissen
Participant@keesscherer Heb je ooit het PI CometAlignment tool geprobeerd?
February 23, 2017 at 08:46 #12193
KeesSchererParticipant@keesscherer Heb je ooit het PI CometAlignment tool geprobeerd?
Nee, nog nooit eigenlijk. Ziet er wat bewerkelijk uit, maar het resultaat zal waarschijnlijk beter zijn dan het DSS resultaat met de optie comet+stars. Ik begrijp dat je ook een serie opnamen nodig hebt van hetzelfde gebied zonder komeet. Deze Pixinsight Resources tutorial is wel geschikt. (In het boek InsidePixinsight van Keller komt het onderwerp niet aan de orde)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.