Leda als bijvangst in M67 op 1 april 2024 rond 21:45UTC

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Planetoïden Leda als bijvangst in M67 op 1 april 2024 rond 21:45UTC

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Afgelopen maandag (2e paasdag) was het even helder en besloot ik na de komeet 12/P Pons-Brooks een datasetje te creëren voor uitleg van Astro Pixel Processor (APP) aan leden van de Werkgroep Astrofotografie van AWSV Metius te Alkmaar. Ik had een niet te grote dataset nodig om deze gemakkelijk onder de leden te kunnen verdelen en dus besloot ik een LRGB-opname van M67 te maken.

Hoewel M67 het 67e object uit de Messier-catalogus is, wordt de ontdekking ervan toegeschreven aan Johann Gottfried Koehler die de cluster in 1779 ontdekte. Het bevindt zich in het sterrenbeeld Kreeft op circa 2600-2900 lichtjaar van onze rots. Een opname van 15 x 120s R, G en B en 45x 60s luminance werd met NINA gemaakt en verwerkt in APP, Topaz en PSP.

Direct nadat de vier stacks in APP gecombineerd waren, viel mij een RGBL-spoor op dat zich onder de cluster bevindt. Dit spoor moest het resultaat zijn van een bewegend object, maar was te traag voor een satelliet. De hoeksnelheden waren namelijk 0.7057 sec/uur in RA en -3.2227 “/uur in DEC. ​Navraag op AF leverde de nuttige tip op de positie en tijd van opname aan MPChecker te geven om te zien of deze het object kende.

Ondertussen was @paulvolman ook al driftig aan het zoeken geslagen in Starry Night Pro. Vrijwel gelijktijdig (Paul even eerder) presenteerden we ons resultaat: het betreft de planetoïde (38) Leda, een steen van ruim 100km diameter die zich in een baan tussen Mars en Jupiter bevindt. De hier getoonde afbeelding toont een crop van de eerste en laatste sub van die avond waarin Leda mooi te zien is. Opname met de SkyWatcher Esprit 150ED, ZWO EFW met ZWO LRGB filters en ZWO ASI1600MM Pro Cool op -10°C en Unity Gain.

De volledige plaat in kleur staat op mijn server.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top