Lichtvervuilingskaart

Activity Forums (Citizen) Science Lichtvervuiling Lichtvervuilingskaart

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 30 total)
  • Author
    Posts
  • #10583
    Theunissen
    Participant

    Zo, mooie data analyse! Prachtige manier ook om in te schatten hoe de app zich qua meetwaarden met een controle staande houdt. En dat ziet er ook niet verkeerd uit zeg.

    Het aantal metingen en de geografische spreiding is ook erg interessant om te zien.

    #10584
    Musquetier
    Participant

    Mooi initiatief, gelijk gebookmarkt!!!

    #10587
    Schmidt
    Participant

    Thanks! Redelijk toch? De app gebruikt de camerasensor, en die is minder goed dan een hardware sqm kastje. Maar met nu duizenden gebruikers is er goed te middelen. Ik corrigeer ook veel dankzij metadata. In theorie kan ik zelfs een melkwegcorrectie uitvoeren.

    #10588
    Theunissen
    Participant

    In theorie kan ik zelfs een melkwegcorrectie uitvoeren.

    Door een platesolve of “planetarium” functie in te bouwen? Je zult moeten weten welk deel van de melkweg rechtboven je staat?

    #10610
    Schmidt
    Participant

    Het laatste. Je kunt een (zomer-) melkwegcorrectie invoeren door een gebied af te bakenen (rondom de zwaan). Je locatie + tijd is immers bekend! Overigens heb ik in de laatste versie (voor onderzoekers) ook l,r,g,b gesplitst. Zo kun je nu al uit metingen halen dat de hemel in Tokyo veel roder is dan elders. Levert best wel waardevolle informatie op.

    Voor mij is het gewoon lekker de nerd uithangen en alle toeters en bellen van de smartphone uit de kast halen :)

    De datasets kun je downloaden via globeatnight.org. De app levert aan die waardevolle club.

     

    #10611
    Groenewold
    Participant

    Oh, hier zit er nog 1 hoor (een nerd). En ik denk wel meerdere, @bula kan er ook wat van geloof ik. Marc, heb jij programmeer-kennis, vast wel als je een Amiga had toch? :)

    Maar als werkzaam zijnde in de wetenschap, vind ik dat uitsplitsen van r,g,b en daaraan zo’n conclusie kunnen hangen ook geweldig! Zou dat rode aldaar komen door smog?

    #10613
    Haverkamp
    Participant

    @norbert, ziet er goed en mooi uit ;-), mooi werk !

    Wat ik wel vreemd vind, ik fotografeer de sterren zelf eigenlijk altijd vanuit het centrum van Arnhem, daar heb ik echt veel lichtvervuiling. Maar ik heb ook een paar keer in Arcen ( vakantiepark Klein Vink), Limburg gestaan met mijn apparatuur en dat was echt heel donker. Bij goede transparantie zie je daar met gemak de melkweg. Ik heb dit meermaals afgelopen jaren gezien, maar dit zie ik volgens mij helemaal niet terug in deze kaart, of wel?

    Dat gezegd hebbende, ik meet zelf nooit sqm waardes, dus ik heb denk ik ook niet een heel goed gevoel bij de SQM waardes en hoe die zich verhouden tot wat je allemaal kan zien met het blote oog.

    Ik zie op de kaart dat Venlo behoorlijk lichtvervuild zou zijn, Klein Vink ligt hier net wat boven, maar ook dat er vrijwel geen metingen zijn gedaan in die regio. Dus dat zal deels de verklaring zijn?

    #10616
    KeesScherer
    Participant

    Ter vergelijking mijn lokatie weergegeven op darkskymeter (rechts) en Bing light pollution map met VIIRS2016 data (en mijn SQM21.0 meting). Volgens de darksymeter overlay zit ik in een lichte bright suburb gele zone. De Bing overlay lijkt mij dan gedetaiileerder en accurater.

    #10618
    Theunissen
    Participant

    vast wel als je een Amiga had toch?

    A500 en tegenwoordig natuurlijk een A1200 met VGA/HDMI, CF als HD en fikse turbokaart (Motorala 68060 op 50Mhz).

    #12363
    Theunissen
    Participant

    @norbert He Norbert, het viel me op dat de light pollution layer in de DarkSkyMeter map niet langer transparant is, heb je toevallig een wijziging doorgevoerd?

    #12473
    Schmidt
    Participant

    Ja! Ik heb last van een google maps update. Ineens werkt de transparency niet (ik had de maps al op een oudere versie geforceerd, maar die wordt nu niet meer ondersteund). Iemand met verstand van maps en layers hier ?

    #12475
    Theunissen
    Participant

    Iemand met verstand van maps en layers hier ?

    Het zou me moeten lukken. Wel heb ik dan de scripts nodig (php, js en eventueel gebruikte css).

    #12536
    Schmidt
    Participant

    DE css zit in de index.html, alleen een losse kml file en een. berg JPG’s. Dit is de source van de index.html. Relevant is de css, waarbij de opacity is gedefinieerd, en onderin probeer ik een maps versie te forceren. Maar dat werkt dus niet.

    Hier is de source (kml attached)
    https://gist.githubusercontent.com/nopmobiel/2141212bb546842e29246cd6df40a107/raw/976e64e3d86bdb9d5335b7a54a80d26d8c81cffd/index.html

    #12548
    Theunissen
    Participant

    Dit is de source van de index.html. Relevant is de css, waarbij de opacity is gedefinieerd, en onderin probeer ik een maps versie te forceren. Maar dat werkt dus niet.

    Ik kom bij je terug Norbert.

    #14536
    Theunissen
    Participant
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top