M 31 in Andromeda.

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M 31 in Andromeda.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Verheijen
    Participant

Dit is een oude opname van 13 augustus 2013 en gemaakt met de 300 mm F 4 Newton door een ST 4000 XCM. De opname tijd was 3 kwartier in serie opnamen. De montering was een G 11 en er werd gevolgd door de volg chip van de camera.

Bedankt voor het kijken.

Groenewold
    Participant

Specifieke reden voor deze versie? En niet bijv. iets als deze: link ?

Verheijen
    Participant

Bedankt voor je antwoord op mijn opname. Jij zond een link maar ik vind de achtergrond te donker. Ik wou met mijn opname de stofbanden duidelijker laten over komen.  Ik vind mijn opname prima, misschien iets te veel licht in de opname. Maar dat neemt niet weg dat alle details duidelijk naar voren komen. Ik zal eens kijken wat een donkere versie doet. Wordt vervolgd. Nog bedankt voor de link.

Met vriendelijke groet,

Hans Verheijen.

Verheijen
    Participant

Zo beter? ik heb hem wat anders bewerkt en misschien vind je dat ook mooi. Vergeet niet dat dit een opname van 9 jaar oud is en toen was ik in de materie nog niet zo bekend.

Met vriendelijke groet,

Hans.

Groenewold
    Participant

De link was een opname vanuit het archief hier, van jou. :) Maar zeker, ik ben ook meer fan van een lichtere achtergrond, dan maar wat meer ruis als je daarvoor details terug krijgt.

Volman
    Participant

Ik vind M31 een van de moeilijkste objecten om te bewerken, maar deze versie van jouw is goed geslaagd. De eerste bewerking met wat weer ‘wolken’ vind ik beter en dat er dan meer ruis in zit is niet erg, dat komt wel weer goed met langer belichten, zoals Nicoàs al aan gaf. Wat mij wel stoort zijn de 2 vliegtuig of satelliet strepen ( verticaal en horizontaal) door het beeld heen. Ik zou die subs weglaten bij de bewerking.

Paul

Verheijen
    Participant

Bedankt voor het commentaar heer Volman, ik vond de eerste ook beter maar de heer Groenewold vond dat niet, ik heb hem wat aangepast. Die sporen waren onvermijdelijk bij het opnemen, ik kon de helft van de sub opnamen niet gebruiken en om enigszins een goed beeld te gebruiken heb ik de overgebleven sub opnamen samengevoegd. Toch zijn er sporen te zien  van kunstmanen. Ik heb hier op mijn locatie veel hinder van en ook van vliegtuigen, later op de avond wordt het minder.  En wat de kleur van de sterren betrof was mij niet opgevallen. Maar ik vind het niet storend.  Besef ook dat het een 9 jaar oude opname was en beeld bewerking stond toen bij mij in de kinderschoenen.

Groenewold
    Participant

Ik heb niet gezegd of ik de opname wel/niet goed vond, ik vroeg waarom je de keuze op specifiek die oude opname had laten vallen. :)

Verheijen
    Participant

Dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry Rob dat heb ik niet gelezen.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top