M31 vanuit de achtertuin

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M31 vanuit de achtertuin

Tagged: , ,

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #23952
    Bus
    Participant

    Onlangs is er een update gekomen voor de inmiddels welbekende ASIAir van ZWO.
    Deze update maakt het onder andere mogelijk om automatisch scherp te stellen. Dit is een erg handige functie, die nog in de kinderschoenen staat, welke je in staat stelde om gedurende een nacht fotograferen het scherpstellen tussen verschillende filters automatisch uit te voeren.
    Zo krijg je als astrofotograaf dus ineens een volautomatisch systeem in handen.
    Er zullen altijd voor- en tegenstanders van zo’n systeem zijn, maar ik ben in ieder geval positief verrast.

    Met de heldere naamloze nachten die we afgelopen week hebben gehad heb ik deze functie eens aan de tand gevoeld waarbij ik het Andromeda stelsel eens op de korrel heb genomen.
    Via de ASIAir had ik daarvoor onderstaande image sequence ingesteld
    Ha: 20x 300sec.
    Oiii: 20x 300sec.
    L: 60x 120sec.
    R: 20x 120sec.
    G: 20x 120sec.
    B: 20x120sec.

    De opnames werden vervolgens gecalibreerd, verwerkt en daarna samengevoegd in APP via het LHaRGB algoritme.

    Na wat tweaken in Photoshop en Lightroom kwam onderstaande opname eruit rollen.
    Ik ben er brst trots op (altijd ruimte voor verbetering) en heb dan ook een mooie grote afdruk van 120x80cm besteld.

    #23964
    Bus
    Participant

    Nu de foto’s nog :-)

    #23969
    Bus
    Participant

    Sjesus dat werkt echt kak vanaf een telefoon….

    #23974
    KeesScherer
    Participant

    Hallo Rutger, wanneer ik de focus afbeeldingen bekijk dan komt de focuswaarde van het Bahtinov plaatje (1779) niet overeen met de autofocus optima in de andere plaatjes. Ik ben benieuwd naar de Data die je gaat uploaden naar het APP forum!

    #23976
    han.k
    Participant

    Rutger,

    De curve fitting zichtbaar op het eerste plaatje lijkt niet erg geslaagd. Het diepste punt van de curve licht veel lager ergens bij 2.2. Designer keuze voor parabool i.p.v. hyperbool?

    Han

    #23977
    Bus
    Participant

    Hoi Kees…. Daar heb je inderd een goed punt. Het plaatje vd V-curve was een screenshot van een eerdere sessie. Maar de foto met het Bahtinov masker en die van de autofufocus horen wel bij elkaar.

    Ik weet nu nog niet of dat een fout in de ASIAir is, maar ik ga daar de volgende keer zeker op letten.

    De data van de squid zal ik binnenkort uploaden. ??

     

    #23978
    Bus
    Participant

    Hoi Han,

    Ik weet natuurlijk niet waar ze bij ZWO voor gekozen hebben, maar als een parabolische curve minder nauwkeurig is als een hyperbole curve dan is dat zeker iets waar ze naar moeten kijken bij ZWO

    #23979
    KeesScherer
    Participant

    De data van de squid zal ik binnenkort uploaden. ??

      En de data van M31 hoop ik.

    #23980
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Han, Ik weet natuurlijk niet waar ze bij ZWO voor gekozen hebben, maar als een parabolische curve minder nauwkeurig is als een hyperbole curve dan is dat zeker iets waar ze naar moeten kijken bij ZWO

    De parabolische best-fit is niet persé minder nauwkeurig, maar het is wel van belang de stapgrootte van de focuser aan te passen zodat de curve-fit in het onderste, niet-lineaire, deel van de curve plaatsvindt. Het onderste deel van de hyperbolische curve is prima met een parabolische fit te benaderen. Een tijdje geleden heb ik geholpen met het inbouwen van de parabolische fit in SGP en daar werkt het uitstekend, mits de stapgrootte correct gekozen is.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #23982
    han.k
    Participant

    Het was niet de bedoeling om een nieuwe lange discussie te starten maar de curve fitting lijkt matig te werken. Zelfs met de hand kan het beter. De hyperbool werkt voor elke bereik . In het niet lineaire of het lineaire gedeelte tot HFD 30 of hoger.

    Vergelijk de groene focus positie met de handmatig bepaalde.

    Han

    #23986
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Han,

    je hebt helemaal gelijk en destijds heb ik Jerry, Bernd en Mikael ook gewezen op de code voor de hyperbolische curve-fitting. Zij hadden, net als ZWO, er echter al voor gekozen een parabolische fit te implementeren en waren daar niet meer vanaf te krijgen. Mijn bijdrage was het snel en robuust detecteren van outliers.

    De reden dat ik er weer over begon was simpel: Rutger kan aan ZWO vragen de hyperbolische curve-fit te implementeren en rustig afwachten totdat dat wellicht ook ooit gebeurt of nu zijn stapgrootte aanpassen, zodat de parabolische curve beter aansluit bij zijn data en de focusroutine nu meteen goed werkt. Uiteraard is de combinatie beter: ZWO vragen het te implementeren en voorlopig met een kleinere stapgrootte focussen. Hij zal er achter te komen dat dit eigenlijk best wel aardig werkt, zie onderstaande afbeelding met een van de 140 tests die destijds alleen al bij mij gedaan zijn.

    Maar nogmaals: je hebt gelijk, een hyperbolische fit zou beter zijn.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #23988
    han.k
    Participant

    Ja de mannen van Nina heb ik vorig jaar wel kunnen ompraten. De code in de link is zware kost.  Het is eenvoudiger te realiseren  met sinh en cosh functies:

    {A hyperbola is defined as: }
    {x=b*sinh(t) }
    {y=a*cosh(t) }
    {Using the arccosh and arcsinh functions it is possible to inverse}
    {above calculations and convert x=>t and t->y or y->t and t->x}

    In Nina hebben ze het met een curve fit library gedaan als ik met goed herinner.

    In de praktijk ligt de bodem (vertex) van de hyperbool curvefit lager dan gemeten curve vertex=focus door de seeing beperkingen.  Zie bijgevoegd plaatje. Verder kan de curve verminkt zijn door een slechte HFD of FWHM meting dus niet iedereen is overtuigd.

    Maar ik wil dit draadje niet teveel overnemen.

    https://www.cloudynights.com/topic/668014-autofocus-curve-parabolic-fitting/page-2#entry9521430

    #23992
    Bus
    Participant

    De data van de squid zal ik binnenkort uploaden. ??

    En de data van M31 hoop ik.

    Die zal ik ook meteen in een folder zetten! Het uploaden kan bij mij wel even duren aangezien ik op zolder echt een heel slecht WiFi-signaal heb. misschien is het beter om de computer eens los te koppelen en in de woonkamer te laten stampen op de data.

    #23993
    Bus
    Participant

    Hoi Han en Nicolas,

    Interessante materie en ik vindt het ook helemaal niet erg dat mijn draadje hiervoor gehijacked wordt. Sterker nog, deze informatie heb ik doorgespeeld naar ZWO en bijgevoegde link van Nicolas (de code voor de hyperbolische curve-fitting.) ook maar even doorgestuurd.

    Uiteindelijk zijn we toch allemaal op zoek naar een meer betrouwbaar en goed werkend systeem en heeft iedereen er baad bij als zulke “fouten” in een vroeg stadium worden aangepakt.

    Met vriendelijke groeten en mijn dank voor jullie bijdrage!

    Rutger

    #23994
    Bus
    Participant

    En nog mijn excuus voor de slechte kwaliteit foto van Andromeda hier bovenaan het draadje….dat kopieren van FB is dus geen goed idee. Ik ga thuis eens een betere versie uploaden. Daar heeft iedereen wat aan!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top