Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › M42
- This topic has 21 replies, 5 voices, and was last updated 6 years, 5 months ago by
Theunissen.
-
AuthorPosts
-
February 17, 2017 at 14:06 #12030
Defesche
ParticipantHallo,
Na lange tijd weer eens de staradventurer opgezet met tamron telelens op 400mm f5.6.
Had vanwege mijn nekklachten moeite met uitlijnen (denk dat ik maar eens een webcam op de polefinder moet passen) maar toch maar een poging gedaan met 60 opnamen bij iso800 van 60sec.
Bij verwerken moest ik 10 lights weggooien vanwege satellieten en vliegtuigen die natuurlijk uitgerekend door mijn blikveld gingen.
Tevens 20 darks en 30 bias (voor die bias-tip, nogmaals mijn dank).Groetjes,
Ed
February 17, 2017 at 14:11 #12033Theunissen
ParticipantComplimenten Ed! Je hebt aardig wat detail weten vast te leggen. Welke software heb je gebruikt?
Ik weet niet of deze te gebruiken is op een Star Adventurer?, maar een PoleMaster zou een uitkomst kunnen zijn.
http://www.qhyccd.com/PoleMaster.html
February 17, 2017 at 16:30 #12036Defesche
ParticipantHoi,
Ik heb gebruik gemaakt van PI (ofcourse…) en photoshop.
Heb nog vergeten te vermelden dat vanaf mijn achtertuin gezien orion op een hoogte van 30gr. in het zuiden stond met daaronder een lantaarnpaal op een afstand van plm 25 mtr.
Had nooit gedacht dat het íets zou opleveren maar ben niet ontevreden.
Groetjes,
Ed
February 17, 2017 at 17:37 #12037KeesScherer
Participant“Bij verwerken moest ik 10 lights weggooien vanwege satellieten en vliegtuigen die natuurlijk uitgerekend door mijn blikveld gingen.”.
Ik gooi nooit lights weg vanwege vliegtuigsporen of satellieten, bij 60 opnamen heb je voldoende basis om in PI met “Lineair fit clipping” alle sporen te verwijderen.
February 17, 2017 at 18:40 #12040Haverkamp
ParticipantEen normale sigma clipping voor outlier rejectiion moet al behoorlijk effectief werken vanaf 20-30 opnames en zal vrijwel alle strepen moeten kunnen weghalen.
Een Lineair fit clipping is een outlier rejection filter wat nuttig is als je geen goede data normalisatie hebt over het hele beeldveld. Dat ontstaat als je data combineert van verschillende nachten en verschillende atmosferische condities. Dat betekent dus als je data hebt met duidelijk verschillende gradienten in de opnamen. ( en geen software hebt die dat kan oplossen voor het stacken… ;-) ).
Dus inderdaad, zoals @KeesScherer aangeeft, alle strepen gewoon meestacken en outlier rejectie aanzetten. Meestal is 1-2 iteraties met 2,5-3 kappa voldoende ;-) Als je 100 opnames hebt zou 1 iteratie met 3 kappa alles weg moeten krijgen. Je wilt niet te veel iteraties doen en ook de kappa niet te laag zetten. Dat is funest voor de kwaliteit van de stack, omdat je dan ook goede data gaat wegggooien.
February 17, 2017 at 18:46 #12042Haverkamp
ParticipantEn als je geen flats gebruikt zijn bias onnodig als je al darks gebruikt. De bias zit namelijk in de darks.
Door zowel bias als darks te gebruiken voor de calibratie van je lights, loop je het risico dat de calibratie van mindere kwaliteit zal zijn, want je past 2 calibraties toe, terwijl 1 voldoende is. En 2 calibraties injecteren ook 2 keer ruis, al is die van de bias klein, hij is er wel, zeker omdat je maar 30 bias heb gebruikt ( de bias wil je eigenlijk maken van wel een 10-voud, 250-500 frames voor minimale ruisjnjectie bij bias calibratie). Dus ik zou het niet doen.
February 17, 2017 at 18:47 #12043Haverkamp
ParticipantMooi bewerking van de M42 trouwens, zacht en mooie kleuren ;-) !
February 17, 2017 at 19:02 #12045Groenewold
ParticipantInderdaad, uitlijning kan beter, maar het signaal is er en je bewerking is zeer netjes, mooi!
February 17, 2017 at 19:04 #12046KeesScherer
ParticipantEen normale sigma clipping voor outlier rejectiion moet al behoorlijk effectief werken vanaf 20-30 opnames en zal vrijwel alle strepen moeten kunnen weghalen.
Klopt natuurlijk Mabula, ik zat nog met deze stack (voorbeeld) in mijn hoofd, toen had ik een extra sterke methode nodig:
February 17, 2017 at 20:16 #12048Haverkamp
Participant;-) vrij bizarre situatie inderdaad…
February 17, 2017 at 21:11 #12049Defesche
ParticipantMensen, dank voor alle adviezen.
Ik merkte tijdens dat uur van opnamen maken dat de temperatuur vd camera van 36 naar 25 graden terug liep. Een tijdje lang constant op bijv 27, daarna weer op- of aflopend. Ik maak gebruik van astrophotography tool waarin een schema kan worden opgenomen tbv belichtingen. Naderhand maak je darks waarvan de temperatuur natuurlijk ook niet meer overeenkomt met vele lights.
Is dat rampzalig voor het eindresultaat? Idealiter zou het natuurlijk het bestre zijn wanneer de temperatuur gedurende de gehele sessie constant zou blijven.
gr.,
Ed
February 17, 2017 at 21:33 #12050KeesScherer
ParticipantIk merkte tijdens dat uur van opnamen maken dat de temperatuur vd camera van 36 naar 25 graden terug liep. Is dat rampzalig voor het eindresultaat?
Ik heb geen idee welke camera je gebruikt, voor mijn Canon 6D gebruik ik vrijwel nooit darks, alleen Bias en flats.
February 17, 2017 at 21:41 #12051Defesche
ParticipantKees, ik gebruik de eos550d of de 1300d full spectrum. Ik denk dat flats voor mij te hoog gegrepen zijn.
De t-shirt methode is ondoenlijk omdat ik telkens mijn opstelling naar buiten moet sjouwen en uitrichten en ik durf niet de4 kijker plus camera eraf te halen en tot de volgende dag te wachten om zulke opnamen te maken. Ik zou misschien bij gebruik van de telelens deze na de sessie tegen een wit laptop scherm kunnen zetten en die flats schieten.
Voor de rest maak ik altijd naast de light darks die idealiter dezelfde temp zouden moeten hebben.
groet
February 18, 2017 at 18:41 #12062Defesche
ParticipantIk denk te weten waarom de sterren niet rond zijn bij mijn opname.
In PI m.b.v. blink zie ik dat frames mooie ronde sterren laten zien maar ook heel veel frames met langgerekte eivormige sterren.
Als dir een wat grovere fout in het uitlijnen zou zijn dan moeten alle frames dezelfde ‘afwijking’ laten zien hetgeen dus echter niet het geval is.
Ik denk dat het een gevolg van periodic error van de staradventurer is en daar er geen pec-controle is voor die mount lijkt me het probleem moeilijk te omzeilen.
Heeft iemand van jullie ook een dergelijke ervaring met die montering en evt een oplossing?
PHD-guiding in ra lijkt me nauwelijks een oplossing gezien het feit dat een flinke telelens plus nog een extra kijkertje voor het volgen te veel gaat worden voor die montering.
Groetjes,
Ed
February 18, 2017 at 19:02 #12064Groenewold
ParticipantVoor dat extra kijkertje kan je proberen een zoeker te gebruiken met guidecamera. Kees gebruikt het zo geloof ik.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.