Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Mars Jupiter Uranus 27 jan 2025
- This topic has 0 replies, 1 voice, and was last updated 1 year, 3 months ago by
Volman.
-
AuthorPosts
-
January 30, 2025 at 16:51 #30043
VolmanParticipantOok bij mij was het, net als bij @InFINNityDeck , op 27 januari 2025 weer eens helder. Maar wel met hindernissen. Om 17:00 u was de netspanning uitgevallen, zal je net zien, en zaten verschillende dorpen zonder stoom. Ook mijn locatie Heerhugowaard. Rond 18:30 hadden we weer spanning op het lichtnet, maar werd ik gelijk gebeld door mijn stiefmoeder, want ook daar was de stroom uitgevallen en nu deed de kachel het niet meer, dus op naar Sint-Pancras en daar de instellen van de thermostaat weer goed gezet. Thuis gekomen en meteen maar aan de slag gegaan, gelukkig want lang kon ik er niet van geniet i.v.m. de bewolking.
Hoe dan ook het was wel een succes geworden. Venus ging niet meer ook van wegen de wind moest ik mijn westzijde, een wand die ik kan omklappen, recht op laten staan om de telescoop in de luwte te houden. Het eerste object was Jupiter met 2 maantjes links Ganymedes en rechts IO. De opname is gemaakt om 21:21u UTC Ik heb er meerdere opnamen van gemaakt, maar deze kwam als beste uit de bus. De telescoop is een Intes MK-72 met barlow waardoor het brandpunt 3600mm was geworden, met 7 inch opening een F/20 systeem. De camera is een Player One Saturn-C SQR. Een kleurencamera mer IMX533 sensor. Voor de camera zit een IR-cut filter en ik gebruik ook een ADC. De foto is gemaakt van 25% van de 1000 frames met een sluitertijd van 25,93ms. De opname was al in kleur dus daar hoef ik verder niets aan te doen. Stacker heb ik gedaan met AS!4 . De ruwe stack gaat bij mij door Astra Image 3.0 voor deconvolutie en unscharpmask. In PS heb ik niet veel gedaan, alleen wat aanpassen van de kleur en de verzadiging. Na Jupiter was Uranus aan de beurt, eigenlijk was de seeing te slecht om iets knaps uit Uranus te halen. De opname van Uranus is gemaakt om 21:24u UTC. Deze opname bestond uit 500 frames van 100ms elk, Ook hiervan heb ik 25% gebruikt voor de stack. Het stacken is gedaan in AS!4 en deconvolutie met Astra Image 3.0 en nabewerking in PS.
Na Uranus was Mars aan de beurt en ik moest snel zijn want de bewolking kwam er aan. Uit een reeks van opnamen heb ik de beste genomen en dat was om 21:32u UTC. De opname van Mars bestaat ook uit een film van 1000 frames met nu een sluitertijd van 10,265sec. Ook deze foto is een stack van 25% van de frames met AS!4 en de deconvolutie en unsharpmask zijn met Astra Images 3.0 gedaan. Ook hier is PS alleen gebruikt voor de kleuren en verzadiging. Uiteindelijk heb ik net als Nicolãs de 3 planeten bij elkaar gezet in de zelfde pixel schaal. Lijkt mij leuk te zien hoe verschillende personen het zelfde object op verschillende manieren waarnemen en bewerken. De Intes heeft trouwens geen last van mirror-flop dus bij de meridiaan flip was collimatie niet nodig en door de kleuren camera is het wisselen van filter en daarna het corrigeren van de rotatie van met name Jupiter ook niet nodig. Om 21:40u UTC was het uit met de pret en nam de bewolking de overhand, zie AllSky foto. In de foto zie je links Mars, daarna Jupiter met links Ganymedes en rechts IO en helemaal rechts op de foto staat Uranus.
Paul
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.