Mars op 26 december 2022

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Mars op 26 december 2022

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #27631
    InFINNityDeck
    Participant

    Heldere momenten zijn zeldzaam de laatste weken, maar gisteravond was het heel redelijk, goed genoeg voor een paar foto’s met mijn nieuwste aanwinst, een ZWO ASI290MM. De camera heb ik aangeschaft om te zien in hoeverre de theorie die ik in het artikel Vergroting onder de Loep uitleg wel klopt. Normaal gesproken gebruik ik een ASI174MM voor de planetaire opnames, soms de ASI290MC en een enkele keer de ASI1600MM Pro Cool.

    Om de theorie te testen is de ASI290MM ideaal omdat deze een circa twee keer kleinere pixelgrootte heeft dan de ASI174MM en ook een monochroomcamera is (dus het Bayer-patroon kan niet tot verschillen leiden). Indien de theorie klopt, dan geeft de ASI290MM bij gelijk f-getal niet meer detail dan de ASI174MM. Gisteravond dus de twee camera’s getest, vanwege de kleine gaatjes in het wolkendek eerst alleen in luminance, later op de avond in LRGB.

    In onderstaande afbeeldingen is de (meest) rechter foto met de ASI174MM gemaakt. De eerste twee opnames zijn van 19:03UTC (ASI174MM) en 19:08UTC (ASI290MM). Het zijn de beste opnames uit vier. In beide zijn wel details te zien die de andere niet of minder duidelijk toont. De kleurenopnames zijn van 22:02UTC en 22:08UTC (ASI290MM) en 22:23UTC (ASI174MM). Ook hier geldt dat er details bij beide camera’s zichtbaar zijn die de andere camera niet of minder duidelijk toont.

    Deze eerste test laat in ieder geval zien dat de theorie tot noch toe stand houdt. Uiteraard zijn er ook duidelijke verschillen: De ASI290MM heeft meer last van het zogenoemde edge-rind effect (de dubbele rand langs de rechterkant van de planeet). Tegelijkertijd toont de planeet wat zachter, ondanks het feit dat alle opnames op dezelfde manier verwerkt zijn. Bij de ASI174MM komen de wolken er te hard uit, daar is de ASI290MM duidelijk beter. Daar tegenover staat dat het contrast bij de ASI174MM beter is dan bij de ASI290MM (ook de ASI290MC heeft minder contrast dan de ASI174MM).

    Alle opnames zijn het resultaat van filmpjes van 60 seconden. Verwerking in AutoStakkert!3, waarbij het 50% kwaliteitsniveau gebruikt is voor het bepalen van de stack-lengte (met een maximum van 50% van het aantal opgenomen beeldjes). Verscherping is gedaan in AS! met 30% raw blend. Samenvoegen is gedaan in PSP, gevolgd door 30% meer verzadiging en een correctie voor groen. Tot slot zijn de ASI174MM-opnames 200% verschaald om ze even groot te maken als de ASI290MM-opnames.

    We zien de grote lichte vlakte die Arabia Terra heet (in het midden bij de kleurenopname), met links ervan het donker Terra Meridiani en rechts ervan (in het midden bij de monochroom-opname) het donkere Syrtis Major Planum. Er zijn geen ijskappen te zien, wel op diverse plaatsen blauwe bewolking.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #27632
    Volman
    Participant

    Mooie test zo en trouwens ook leuke plaatjes, maar ik heb daar wel een opmerking over. Zelf heb ik ook een ASI174MM en een ASI290MC, de kleuren versie, en ook een acA1280-60GM met alle drie de camera’s doe ik de verscherping met Astra Image en daarin moet ik toch echt voor alle camera;’s een verschillende PSF (Point Spread Functie) waarde gebruiken om ongeveer de zelfde resultaten te krijgen. Jij gebruikt nu de verscherping in AS!3 maar voor beide camera’s de zelfde instelling.  Is bij de ruwe versie het contrast ook groter van de ASI174MM of komt dit door de verscherping?

    Paul

    #27635
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Paul,

    dank voor je commentaar! Ik zat daar ook al aan te denken en vroeg me al af of ik een andere blend-mode zou moeten gebruiken. Hier zijn de ruwe versies van beide stacks, zoals je ziet zit er vrijwel geen contrastverschil tussen beide. De bijlage is een 8-bit JPG-afbeelding, de 16-bit TIFF staat op mijn server, voor het geval je ermee wilt experimenteren (en dan zie ik het resultaat graag hier verschijnen :-)). Ik kan ook de originele SER-files beschikbaar maken.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #27638
    InFINNityDeck
    Participant

    Hierbij nog drie extra bewerkingen:

    De 19:08UTC opname met 15% en 0% raw blend en de kleurenopname van 22:08UTC met 0% raw blend. Naarmate er minder raw blend toegepast wordt, worden de artefacten in de ASI290MM-afbeelding sterker. Dit is te zien aan de edge-rind en aan de lijn die evenwijdig loopt aan de zuidwest rand van Arabia Terra.

    Ook bij deze bewerkingen zie ik geen extra details. Sommige details zijn wel wat scherper geworden (door het achterwege laten van de raw blend), maar echt nieuwe details zijn er niet. De 0% raw blend heeft wat meer ruis dan de andere verwerkingen, normaal gesproken zou ik die door Topaz halen om de ruis te onderdrukken, maar omwille van de vergelijking hier niet gedaan.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #27640
    Volman
    Participant

    Ik heb de 16 bits TIFF file door Astra Image 3.0 gehaald en Lucy Richardson Deconvolution er op los gelaten met PSF type Cauchy en PSF size 2.90 daarmee  kreeg ik de meeste informatie uit de ASI290MM dan uit de ASI174MM zonder dat ik te ver gaat en edge-rinds krijg. De ASI290MM is daar wel gevoeliger voor dan de ASI174MM. Als ik wat ga spelen met de instellingen dat krijg ik wel wat meer contrast in de ASI174MM, maar de scherpte blijft ver onder die van de ASI290MM. Misschien toch eens de SER’s opnieuw stacken en kijken of daar verschil in te halen is.

    Paul

    #27642
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Paul,

    dank voor deze bewerking, grappig om te zien wat er met de tekst gebeurt bij het verscherpen. :-)

    Ik heb jouw bewerking opgepakt en de ASI174MM afbeelding iets verscherpt. Na verscherping in PSP (Sharpen More, gevolgd door Unsharp Mask) lijkt de ASI174MM afbeelding (helemaal rechts) veel meer op jouw bewerking van de ASI290MM afbeelding.

    Bovendien heb ik de drie afbeeldingen door ImageJ gehaald om te zien of er verschillen te zien zijn in de resolutie. De drie FFTJ-transformaties laten zien dat alle afbeeldingen circa een drievoudige oversampling hebben (als de rechthoeken helemaal gevuld zijn met data dan is er geen sprake van oversampling, vullen ze de helft dan is de oversampling 2x, bij een derde is het 3x. Voor de twee ASI174MM afbeeldingen betekent dit dat de originelen 1.5x oversampling hebben, ze waren immers na de bewerking 200% opgeschaald om ze even groot te maken als de ASI290MM afbeelding (en een 200% verschaling levert een tweevoudige oversampling op).

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top