MoonLite focusmotor aan Lunt LS80THA focuser

Activity Forums Astrotechniek Optical Tube Assemblies MoonLite focusmotor aan Lunt LS80THA focuser

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Een tijdje geleden meldde ik hier dat ik voor het scherpstellen van de Lunt LS80THA in mijn observatorium een 7″ Full-HD monitor aangeschaft had. Deze kon ik piggy-back op de Esprit 150ED monteren, zodat ik vlak naast de Lunt een monitor had die ik kon gebruiken bij het scherpstellen. Hoewel dit op zich prima werkte, is deze montage, door de recente uitbreiding met een Esprit 80ED, niet meer mogelijk. De laatste tijd stond ik dus met monitor en toetsenbord in de hand naast de kijkers scherp te stellen, of toch maar weer in een halve spagaat de gewone monitor te gebruiken.

De Galilei-telescoop die ik destijds gebouwd heb, had ik van een MoonLite focuser met standaard (niet-stappen-)motor voorzien. Het depth-of-focus van deze kijker bleek echter dermate groot te zijn, dan focussen alleen nodig is bij het wisselen van het oculair, de motor zat er dus voor spek-en-bonen op.

Nu liep ik al een tijdje met het idee de Lunt van een focusmotor te voorzien, maar probleem is, dat de focuser daartoe geen bevestigingspunten heeft. De enige oplossing zou een StariZona FeatherTouch focusmotor zijn, maar dan zou handmatig focusen niet langer mogelijk zijn. Het voordeel van de MoonLite focusmotor is dat deze op de direct-drive knop van de focuser gemonteerd wordt, zodat de 1:10 drive nog steeds beschikbaar is. Bovendien zijn de MoonLite focusers voorzien van een koppeling die eenvoudig losgemaakt kan worden, zodat omschakelen tussen elektrische- en handbediening een kwestie van een paar seconden is.

Afgelopen week dus maar de stoute schoenen aangetrokken en de Lunt van zijn focuser ontdaan en deze volledig gedemonteerd (zei eerste afbeelding) om te zien waar ruimte was om de MoonLite motor te bevestigen. Al snel bleek dat als ik een 6mm dikke steun aan de achterkant van de focuserbehuizing kon vastmaken, de motor keurig in lijn met de focuser-as zou komen te zitten.

Van een stuk aluminium strip vervolgens een steun gemaakt waar de hoeklijn van de focusmotor aan vast kon worden geschroefd. Om te voorkomen dat de steun in de weg zou zitten om de brede kraag van focuserbuis te laten passeren, moest de aluminium steun uiterst nauwkeurig op maat worden gemaakt. Dus eerst maar de steun gemaakt met een kleine opening, net groot genoeg om de buis te laten passeren. Daar drie gaten in geboord voor de M3-schroeven en de drie schroefgaten afgetekend op de focuserbehuizing. Eerst alleen het middelste gat geboord en van M3-draad voorzien en de steun met één schroef gemonteerd. De focuser weer helemaal opgebouwd en de kraag van de focuserbuis op de steun afgetekend. De steun nogmaals gezaagd, weer gemonteerd en met een dun stukje karton deze mooi evenwijdig langs de kraag van de focuserbuis gemonteerd. Op die manier de twee andere gaten voorzichtig met een 3mm boor in de focuserbehuizing aangezet, de hele focuser weer gedemonteerd en de gaten met een 2.5mm boor gemaakt. Draad erin getapt, alles van spanen ontdaan en de focuser nogmaals opgebouwd, bleek het nog te passen ook… (zie tweede foto).

Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt de 1:10 drive van de focuser strakker af te stellen, zodat deze nu de combinatie van B1200 blocking-filter, TeleVue 2x PowerMate, ZWO ADC en QHYCCD QHY163 mono camera kan tillen. De focuser weer gemonteerd (zie derde foto) en gisteren de combinatie voor het eerst serieus getest met bijgaand resultaat. Speciaal voor @ariebakx linksonder de Aarde en rechts daarvan de Maan erin gezet (beide en onderlinge afstand op schaal). Het origineel staat op mijn server.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top