Piggy-back monitor

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Piggy-back monitor

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #25032
    InFINNityDeck
    Participant

    In een eerdere post heb ik al een keer verteld over het lastige scherpstellen met mijn Lunt (vanwege de grote hoogteverschil tussen focus-knop en monitor) en dat een 11″ losse monitor, dankbaar geleend van @paulvolman, hier uitkomst bracht. Vervolgens kwam het idee een 7″ monitor tussen de kijkers te gaan plaatsen. Een paar dagen geleden een Beetronics 7″ Full-HD Field monitor aangeschaft, welke gisteren arriveerde. Nu was het weer gisteren niet om over naar huis te schrijven, laat staan op dit forum te vermelden, maar vandaag had ik dan toch een half uurtje mazzel. Het was weliswaar door het late tijdstip al gedaan met de goede seeing, maar evengoed uiteraard de monitor getest.

    Ik moet zeggen dat ik erg enthousiast ben van deze monitor. Hij is mooi klein, haarscherp beeld en voldoende lichtsterk om overdag te gebruiken. Het enige nadeel is dat het scherm niet gematteerd is, dus dat reflecteert nogal. Toch moet ik zeggen dat in het gebruik, mede door de meegeleverde uitstekende zonnekap, ik hier geen hinder van ondervonden heb. Met een RVS 1/4″ bout waar ik de kop afgezaagd heb, kon ik de monitor met de bijgeleverde zwenkvoet eenvoudig op de Esprit 150ED monteren. Kabels (12V en HDMI) erin en gaan. Voor degenen die met DSLR werken: achterop kan een kleine camera-accu gemonteerd worden (er worden twee adapters meegeleverd voor twee verschillende typen accu), zodat de monitor ook zonder netspanning gebruikt kan worden.

    Erg handig zijn de zeven programmeerbare knoppen op de voorzijde. Op een ervan heb ik de zoom-instelling gezet, waarmee het mogelijk is tot 10x in te zoomen op het beeld. Door FireCapture op 100% te zetten (zie tweede foto) en een goed herkenbaar detail in het midden te manoeuvreren (daarvoor kan je een centrummarkering aanzetten), is het met de knop eenvoudig inzoomen (zie 3e foto) voor het scherpstellen. Enige nadeel is dat je bij het inzoomen niet kan pannen, je ziet alleen het midden van het scherm.

    Een andere ideale functie is de zebra-modus (zie 4e foto). Deze laat zien welk deel van het scherm tegen overbelichten aan zit. Ik vul het histogram in FireCapture altijd tot 90%. Met de zebra-modus geactiveerd zie je vervolgens of de Lunt goed afgesteld is, zodat de zon mooi symmetrisch belicht wordt (hier in dit voorbeeld is het boven-onder nog niet helemaal perfect, links-rechts wel).

    Alles bij elkaar een puik dingetje, er kwam weer een prima plaat uit. Ik kom jouw monitor binnenkort terugbrengen, Paul!

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top