Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Neusjes van de zalm
- This topic has 31 replies, 9 voices, and was last updated 9 years, 3 months ago by
Groenewold.
-
AuthorPosts
-
July 26, 2016 at 01:02 #7377
GroenewoldParticipantOh, het blijkt zelfs een celebrity te zijn zo ongeveer (wat niks zegt verder, maar toch). Hij doet aan PGA golf overdag, astro-imaging ‘s nachts. :) Golf anyone?
September 19, 2016 at 12:38 #8912
GroenewoldParticipantNiet alleen mooi, maar met name interessant. Deze meneer heeft M57 opgenomen met belichtingstijden van 500ms! 500 milliseconden dus. Hoeveel subs? 10.000. :) Zou er een toekomst in deze manier van opnemen zitten? CN link. Overigens denk ik wel dat je met langere tijden, meer signaal gaat zien, detail echter lukt alleen met veel subs.
Zijn eigen tekst:
“I used my TN 300mm OO, barlow 2x and camera ASI224MC without filter uv/ir
Settings:
Firecapture, gain 500 expo 500ms , AS! 15000 pictures/ 10000 keep, Raw therapee. and Fitswork”September 19, 2016 at 14:52 #8914Theunissen
ParticipantDe schijf of SSD ruimte hiervoor benodigd … daar wordt je niet vrolijk van.
September 19, 2016 at 15:04 #8915
GroenewoldParticipantNee, klopt, dat was ook een opmerking aldaar. De overhead is dan vaak nogal vervelend.
September 19, 2016 at 16:09 #8917
van der HoevenParticipantDit is inderdaad een ramp om te verwerken volgens mij. Als ik zie hoe lang pixinsight al met 100 frames bezig is, dan moet ik er niet aan denken wat die met 10.000 frames gaat doen. Het zijn wel veelbelovende technieken. Ik vraag me wel af hoe diep je met dit soort opnamen kunt gaan. Om M57 zit nogal wat extra Ha signaal en volgens mij krijg je dit met deze belichtingen nooit te pakken. Hier een plaatje wat ik ooit in een samenwerking maakte, wat laat zien hoeveel signaal daar zit.
September 19, 2016 at 16:38 #8918Theunissen
ParticipantMen heeft het verkeerde nevel: rosette nevel genoemd :-) , prachtig.
September 19, 2016 at 17:51 #8919
GroenewoldParticipantWauw, die past beter in het “neusje van de zalm” gedeelte. ;) Vond deze met name interessant vanwege de hoeveelheid aan data. Maar lijkt mij duidelijk dat dit niet zoveel meer oplevert. Het houdt volgens mij met name de ruis uitstekend onder controle en zodoende kan je het signaal bij 500ms er uitstekend uitvissen. Maar het verhoogt niet het daadwerkelijke signaal.
September 19, 2016 at 21:39 #8925
HaverkampParticipantHeel mooi inderdaad, de korte belichtingen maken het mogelijk om wat scherpere opnames te krijgen bij geen brilliante seeing. Dus is zeker erg leuk om te doen. Maar zolang de ideale camera nog niet is gemaakt, dwz, geen read noise en ook geen dark current, en we nog steeds een atmosfeer hebben met iets van lichtvervuiling, zal je met deze technieken gewoon ook gelimiteerd zitten aan hoe diep je kan komen. Als het signaal niet boven de ruisvloer van je camera, (of de shotnoise van de hemelachtergrond) komt zul je het niet gaan zien. Ook niet als je 100000 subs maakt. Dan helpt alleen langer belichten volgens mij… Dus net zoals @andrevdhoeven zich afvraagt, zit je hier ook aan een limiet hoe diep je kan komen denk ik…
September 24, 2016 at 20:43 #9007
van OverzeeParticipantDie foto van M57 is echt revolutionair.
Dit toekomst oeff guiding wordt hier totaal mee achterhaald. Nu nog camera’s met een hogere ISO waarde
Dit ga ik ook uitproberen.
September 25, 2016 at 08:29 #9014
GroenewoldParticipantIk denk dat het alleen lukt wanneer je een flinke telescoop hebt, je hebt namelijk per sub nog wel wat aan signaal nodig natuurlijk. En zoals gezegd, de hoeveelheid aan data wordt een probleem. Maar zeker leuk te proberen!
October 3, 2016 at 14:17 #9162
GroenewoldParticipantIk vond het eens tijd om een DSLR-only foto te zoeken voor het neusje van deze maand. Ik viel, al zoekende, van de volgende even van mijn stoel. En wat blijkt? Het is gewoon van onze eigen @mauricetoet ! :)
Opgenomen op lokatie nabij de Alpen, op zo’n 700 meter boven zee-niveau. Een niet al teveel opgenomen onderwerp genaamde “Lynds Bright Nebula 437 en Sh2-126”. Echt prachtig bewerkt vind ik zelf en indrukwekkend dit met een DSLR te bewerkstelligen. Ik kopieer even zijn uitleg erbij, alsmede de CN-link voor de discussie aldaar.
“Here’s another image of which I acquired the data previous week in Southern France (1130 km from my light polluted home town in the Netherlands). This is in Lacerta (the Lizard) roughly halfway between Deneb and the Andromeda Galaxy. This area of the sky isn’t imaged very often. LBN 437 is the dense (relatively speaking!) S-shaped molecular cloud just to the top right of the image centre. You might even recognise a lizard in it, making it a lizard in the Lizard. Sh2-126 is the red emission nebula.
Integration time of 6 hours and 50 minutes with 5 minute subs acquired at ISO 1600 with a Baader modified Canon EOS 5D Mark II and a Takahashi Epsilon-180ED (F = 500 mm f/2.8) on an Astro-Physics Mach1 GTO. Guided with a Lacerta MGEN standalone autoguider. Focusing with a loupe on the camera’s LCD-screen and a Bahtinov mask in front of the aperture of the telescope. During the night the SQM recorded readings of 21.6 to 21.7.”
Focusing met een loupe op het LCD scherm is een nieuwe voor mij overigens, interessant.
January 12, 2017 at 15:07 #10703
BusParticipantAangezien ik ook veel op het astroforum van DPReview te vinden ben wilde ik jullie deze opname van de Californië nevel niet onthouden. Let vooral ook op de ISO van de gebruikte Sony A7s (10.000 :-0) en op het detail in de opname …. gewoon WOW!!!
https://www.dpreview.com/forums/thread/4102959
January 16, 2017 at 02:07 #10805Theunissen
ParticipantJanuary 16, 2017 at 07:43 #10810
GroenewoldParticipantZeker! Prachtige kleuren ook. Enige puntje wat ik heb is dat niet alleen de achtergrond, maar ook de nevels er wel erg smooth uitzien.
January 16, 2017 at 08:29 #10811
KeesSchererParticipantHier werk ik deze maand ook aan, 1 van de schatten van Orion….. De nevels zijn ook erg “smooth” in dit gebied, dat laten andere voorbeelden ook zien.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.