Newton 10″ van f4 –> f3 met Starizona Nexus corrector

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Newton 10″ van f4 –> f3 met Starizona Nexus corrector

• This topic has 4 replies, 3 voices, and was last updated 4 years ago by Bakx.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Bakx
    Participant

Ik heb de Newton weer “op de paal” staan en de Epsilon staat naast de paraplubak.

De GPU corrector van de newton heb ik vervangen met mijn nieuwe aanwinst: een coma corrector annex 0.75 reducer van Starizona. De Nexus. Die maakt van de f4 een f3.

Hij heeft dezelfde aansluiting (M48) en backfocus (55mm) nodig als de GPU corrector. Hoewel de backfocus toch wel wat aangepast is…

Bij ons op de club in Assen toonde iemand een opname van IC417. The Spider and the Fly.

Die had ik nog niet dus een mooie gelegenheid voor een first light met mijn F3 Newton!

Dit object staat al laag als het donker is. Dus ik had niet veel tijd.

Er kwam uiteindelijk een single 10 min frame in Ha uit die avond.

Daar heb ik wat mee zitten spelen om er een kleurtje aan te geven.

De sterren zijn dan wel spier-wit.  Een paar dagen later kon ik nog 1 1/2 uur RGB schieten van dit object.

Maar daar staan alleen maar sterren op. Geen spoor van de nebulosity….

Uiteindelijk de kleuren-sterrenhemel over het enkele 10min Ha frame gelegd en de Ha kleur wat aangepast.

Het blijft leuk om te experimenteren. En wonderbaarlijk wat ik in slechts 10 min aan Ha heb kunnen vangen van deze nevel.

Arie

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Arie,

inderdaad wonderbaarlijk hoeveel licht jij in 10 minuten bij elkaar weet te harken, wat een lichtemmer is die Newton geworden!

Dat ene satellietspoor, is dat er dankzij die RGB-opname eruit gerekend of heb je daar de nodige moeite voor moeten doen?

Ik begrijp dat de Epsilon een nieuwe functie gekregen heeft, reserve-paraplubak voor als het druk en regenachtig is? ;-)

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Volman
    Participant

Die ene Ha plaat belooft veel goeds. Dit gebied leent zich prima voor small band. Ik zie bij de kleuren versie van Ha het zelfde gebeuren als ik dat bij mijn foto’s ook doe. Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar kleur maakt de foto er niet beter op, je verliest dan toch scherpte en detail. Mijn voorkeur gaat uit naar de zwart/wit versie. De Ha met RGB versie daar zitten al hele mooie sterren in, scherpe is prima en ook de kleuren met mooie spikes, maar in combinatie met Ha… laten we zeggen dat dit nog niet af is.

Paul

Bakx
    Participant

Nog niet af . . . . .  😀

Helemaal gelijk. Zodra het weer het toelaat ga ik Ha bijschieten. Dan moet het wel spoedig, anders staat ie te laag.

Ik had gehoopt wat van de nevel in RGB te vangen, anders had ik direct Ha gedaan.

Deze opname is met een Baader CCD 7nm Ha gedaan. Eerst maar eens het 3nm filter terug in het wiel plaatsen.

Ik heb gelukkig nog geen flats gedaan.

Voor halo’s maakt het blijkbaar niet uit of ik een 3nm of een 7nm filter gebruik. En 3nm geeft een mooier beeld.

Als ik serieus van de halo’s af wil, (en dat wil ik niet persé, bij Hubble zie je ze ook) moet ik duizend euro investeren in speciale ultra fast filters.

Het moet wel leuk blijven.

Bakx
    Participant

Een paar stapjes verder nu.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top