NGC7000 en IC1396 Close-view

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC7000 en IC1396 Close-view

Tagged: ,

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Bus
    Participant

Dat astrofotografie een leuke hobby is die je niet meer loslaat is mij inmiddels wel duidelijk. Wanneer je eenmaal met het virus bent besmet wil je eigenlijk alleen maar meer en beter. Dit is dan het moment waarop de zoektocht naar betere apparatuur begint (vaak eentje zonder einde ;-))

Zo ook dus bij mij. Aangezien ik me toch iets meer wil verdiepen in het maken van één goede astrofoto ipv het “zoveel mogelijk objecten per avond” op de foto te willen zetten. Ik ben er inmiddels wel achter (mede dankzij enkele commentaren op mijn astrofoto’s hier op het forum) dat een geslaagde astrofoto begint bij goed verzamelde data. Om dit te bewerkstelligen heb je daarvoor een uitgebalanceerd systeem nodig met goed gecalibreerde apparatuur.

Daarom heb ik besloten om mijn oude Meade LXD75 6″ Schmidt Newton te voorzien van een nieuwe focusser. Uiteindelijk heb ik een nieuwe 2″ monorail met 1:10 transmissie op de telescoop gezet en de optische trein, zo goed als dat gaat met een standaard lasercollimator, uitgelijnd. Daarnaast heb ik nog een Electronish filterwiel aangeschaft en deze voorzien van een ZWO UV/IR-cut filter, een Astronomik 12nm Ha-filter en een Dark-frame filter.

Via de op Raspberry-Pi gebasserde ASIAIR kan ik nu een volledige astrofotografie sessie starten waarbij de telescoop volledig automatisch Lights, Darks, Bias en Flatframes (de bekende flats van een blauwe ochtendhemel). Dit resulteerd momenteel in sessies van 3 a 4 uur per onderwerp wat de foto’s beduidend ten goede komt.

Uiteraard zijn er nog steeds zaken die beter kunnen, maar dat zie ik juist als een uitdaging.

De eerste testresultaten van mijn nieuwe setup vielen mij niet tegen. Processing van de ruwe data met Astro Pixel Processor.

Technische details NGC7000:

• Montering: iOptron CEM25p
    • Telescoop: Meade LXD75 SN 6″f/5
    • Camera: ASI294MC Pro at gain 210 gekoeld tot -20ºC
    • Guiding: Orion 50mm mini + ASI120MM mini
    • Integratie: 60×180 sec = 3h + 20 darks

Technische details IC1396:

• Montering: iOptron CEM25p
    • Telescoop: Meade LXD75 SN 6″f/5
    • Camera: ASI294MC Pro at gain 210 gekoeld tot -20ºC
    • Guiding: Orion 50mm mini + ASI120MM mini
    • Integratie: 38×300 sec = 3h10min + 20 dark

han.k
    Participant

Ziet er goed uit!

Hoe krijg je de data uit de  Raspberry-Pi/ ASIAIR, via een memorycard/stick of via the USB port? Ik begrijp dat de USB poort te langzaam is voor de meeste toepassingen. Om die redenen zijn compacte mini PC’s (Windows/Linux) met USB3.0 poorten momenteel populair .

InFINNityDeck
    Participant

Prachtige platen hoor!

Heb je die UV/IR-cut- en 12nm Ha-filter ook gebruikt in deze opnames? Zo ja, in welke verhouding?

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate

Bus
    Participant

Ziet er goed uit! Hoe krijg je de data uit de Raspberry-Pi/ ASIAIR, via een memorycard/stick of via the USB port? Ik begrijp dat de USB poort te langzaam is voor de meeste toepassingen. Om die redenen zijn compacte mini PC’s (Windows/Linux) met USB3.0 poorten momenteel populair .

Ik haal altijd de memory kaart uit de ASIAIR en lees de bestanden uit op mijn PC…gaat wel zo snel.

Bus
    Participant

Prachtige platen hoor! Heb je die UV/IR-cut- en 12nm Ha-filter ook gebruikt in deze opnames? Zo ja, in welke verhouding? Nicolàs

Bij deze opname heb ik alleen het 12nm Ha-filter gebruikt. Wel kan ik de detail in de afbeelding nog verbeteren door alleen het Rode kanaal te calibreren en stacken. Nu heb ik ook in de G en B kanalen mee gestackt die alleen maar ruis bevatten bij de OSC ASI294MC-pro bij gebruik making van een Ha-filter.

Theunissen
    Participant

k haal altijd de memory kaart uit de ASIAIR en lees de bestanden uit op mijn PC…gaat wel zo snel.

Ik zou wel een image maken van de SD kaart, vroeger of later is het filesystem corrupt. Je kunt op de mac onderstaande gebruiken om een image te trekken van je SD kaart:

https://www.tweaking4all.nl/software/macosx-software/macosx-apple-pi-baker/

Bus
    Participant

k haal altijd de memory kaart uit de ASIAIR en lees de bestanden uit op mijn PC…gaat wel zo snel.

Ik zou wel een image maken van de SD kaart, vroeger of later is het filesystem corrupt. Je kunt op de mac onderstaande gebruiken om een image te trekken van je SD kaart: https://www.tweaking4all.nl/software/macosx-software/macosx-apple-pi-baker/

Dat ga ik zeker doen Marc, bedankt voor de link :-)

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top