Object van de maand

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Object van de maand

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #6772
    Theunissen
    Participant

    Object van de maand, een suggestie voor het DSO object van de maand. Post je suggestie of resultaten in dit sticky topic.

    #6773
    Bus
    Participant

    Het idee om te starten met “Het object van de maand” is al gauw geboren nadat ik hier het bericht had geplaatst over de “Peculiar Galaxies”

    NGC 4676

    Ik ben even aan het zoeken geweest en nu denk ik een leuk object te hebben gevonden die we op de foto kunnen gaan zetten.

    Het betreft hier NGC 4676A, beter bekend als “The Mice Galaxy” in het sterrenbeeld Coma Berenices, vlak bij de bekendere Whale Galaxy. Een mooi setje als je het mij vraagt. De vraag is natuurlijk: Krijg je hem op de foto ?

    Constellation: Coma Berenices
    Right ascension: 12h46m11.26s
    Declination: +30°43’22.1″
    Apparent magnitude: 10.2
    Apparent dimension: 1.12’x 0.69′

    #6776
    KeesScherer
    Participant

    En dan nog even rekening houden met de locatie aan de hemel graag, dit object staat begin van de nacht al laag in het westen. Het is natuurlijk handiger om iets te kiezen dat dan in het oosten opkomt.

    #6780
    Bus
    Participant

    Hieronder volgt een interessant onderwerp welke ik van Wikipedia heb geplukt.

    Ik ben wel nieuwsgierig of jullie de uitdaging aandurfen en een aantal van deze “Peculiar Galaxys” op de foto weten te zetten. (en dan doel ik niet op M51, M82 etc…;-))

    Om je een idee te geven heb ikzelf al eens geprobeert om “The Rose Galaxy, Arp273, op de foto te zetten. Let wel dat deze foto is gemaakt door een Meade LXD75 6” f/5 Newton met daarop een Nikon D700. Bescheiden apparatuur dus volgens astrofotografische begrippen, zonder guiding en ook nog eens slechte collimatie en pooluitlijning.

    The Atlas of Peculiar Galaxies is a catalog of peculiar galaxies produced by Halton Arp. A total of 338 galaxies are presented in the atlas, which was originally published in 1966 by the California Institute of Technology.

    The primary goal of the catalog was to present photographs of examples of the different kinds of peculiar structures found among nearby galaxies. Arp realized that the reason why galaxies formed into spiral or elliptical shapes was not well understood. He perceived peculiar galaxies as small “experiments” that astronomers could use to understand the physical processes that distort spiral or elliptical galaxies. With this atlas, astronomers had a sample of peculiar galaxies that they could study in more detail. The atlas does not present a complete overview of every peculiar galaxy in the sky but instead provides examples of the different phenomena as observed in nearby galaxies.

    Because little was known at the time of publication about the physical processes that caused the different shapes, the galaxies in the atlas are sorted based on their appearance. Objects 1–101 are individual peculiar spiral galaxies or spiral galaxies that apparently have small companions. Objects 102–145 are elliptical and elliptical-like galaxies. Individual or groups of galaxies with neither elliptical nor spiral shapes are listed as objects 146–268. Objects 269–327 are double galaxies. Finally, objects that simply do not fit into any of the above categories are listed as objects 332–338. Most objects are best known by their other designations, but a few galaxies are best known by their Arp numbers (such as Arp 220).

    Today, the physical processes that lead to the peculiarities seen in the Arp atlas are now well understood. A large number of the objects are interacting galaxies, including M51 (Arp 85), Arp 220, and the Antennae Galaxies (NGC 4038/NGC 4039, or Arp 244). A few of the galaxies are simply dwarf galaxies that do not have enough mass to produce enough gravity to allow the galaxies to form any cohesive structure. NGC 1569 (Arp 210) is an example of one of the dwarf galaxies in the atlas. A few other galaxies are radio galaxies. These objects contain active galactic nuclei that produce powerful jets of gas called radio jets. The atlas includes the nearby radio galaxies M87 (Arp 152) and Centaurus A (Arp 153).

    Misschien heb jij meer geluk en betere apparatuur om deze peculair Galaxies op de foto te krijgen: Happy hunting ?

    Arp273Arp273-1

    #6792
    Groenewold
    Participant

    Dat is een tricky one inderdaad, niet alleen omdat ik geen zicht heb op het westen (mijn probleem), maar ook omdat deze zo laag staat. Maar aan de andere kant, tricky is uitdagend. :) Misschien om te beginnen iets kiezen wat wat beter staat?

    #6794
    Bus
    Participant

    OK, misschien was een object in het oosten beter geweest. maar zoals iedereen heb ook ik een favoriete kant van fotograferen aangezien er hier in het oosten een enorme lichtkoepel zit. Misschien iets in het Zenit kiezen? Momenteel staat Cygnus vrij gunstig….Ik zal eens kijken of daar nog wat leuks te vinden valt. Al zit je dan weer met veel stof en sterren ; -)….alsof de Hoby nog niet moeilijk genoeg is.

    #6795
    Theunissen
    Participant

    Kees heeft hier al mooi werk verricht, objecten genoeg in de Zwaan om uit te kiezen, bekende en minder bekende. Het initiatief voor een challenge voor minder bekende objecten is erg leuk moet ik zeggen. Ik moet eigenlijk nog mijn opname van NGC 6946 in in Cepheus nog eens opnieuw bewerken.

    Cygnus (Zwaan)

    #6796
    KeesScherer
    Participant

    Ik zie voor- en nadelen bij een object van de maand. Een voordeel is dat er een competitie element rond een minder bekend object ontstaat, een nadeel dat niet iedereen de luxe (lokatie/tijd) en zin zal hebben om hier tijd in te stoppen. Het object van de maand zou daarom hoog aan de hemel moeten staan rond b.v. 23:00 uur in de betreffende maand zodat iedereen de beste kans heeft om ook bij weinig integratietijd een leuke opname te maken.

    #6797
    Theunissen
    Participant

    Je hebt gelijk en van de andere kant zul je dit altijd hebben (de luxe en tijd) … wat dacht je van geografische locatie (als er een prijzenkast zou zijn … zou deze in Portugal staan :-) )? In de zenit zou dus ideaal zijn.

    #6799
    KeesScherer
    Participant

    In de Meridiaan? Of bedoel je Zenit?

    DSO Browser geeft genoeg mogelijkheden, 1150 resultaten voor een best wel nauwe selectie:

    DSO Browser link

    #6801
    Theunissen
    Participant

    Zenit, excuses.

    #6838
    Theunissen
    Participant

    Zijn we er al uit heren, wat het object van de (halve) maand wordt? Mag ik voorstellen NGC 6946.

    NGC6946 is een galaxy op de grens van Cepheus en Cygnus, verborgen achter een hoop sterren in onze melkweg. Dit maakt NGC6946 qua ligging redelijk bijzonder. NGC 6946 is bepaald niet helder met een magnitude van 9,69, het licht van NGC6946 moet door een hoop gas en stof reizen. Aardig om te weten is dat in dit sterrenstelsel 9 supernova’s hebben plaatsgevonden in de afgelopen 100 jaar.

    #6842
    Musquetier
    Participant

    Das allemaal leuk en aardig maar zolang we elke nacht die &*^%*& wolken hebben kan je beter maar alvast het object voor november posten…

    #6843
    Theunissen
    Participant

    Die hint had ik Kees natuurlijk al gegeven, de prijzenkast staat en gaat voorlopig naar Portugal!

    #6845
    KeesScherer
    Participant

    Ik schaam mij dood, het wordt (alweer) helder en ik heb best wel slaap, maar ga verder met de Cygnus mozaieken….. Zojuist even buiten deze foto gemaakt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top