Dit jaar had ik wat meer geluk dan afgelopen jaar met het vastleggen van de Perseïden. Tot circa 2 uur ‘s nachts was het helder. Om even voor twaalf uur heb ik de camera (ZWO ASI 290MC met een te goedkope ZWO CCTV zoom-lens) aangezet. In totaal drie sessies aaneengesloten opgenomen. De eerste met een belichtingstijd van 1 seconde, de andere twee met een lagere gain en een belichtingstijd van 10 seconden. In totaal 1336 frames geschoten en die, helaas, met de hand moeten doorzoeken, omdat AutoStakkert! de frames niet wou exporteren (met andere AVI’s is dit geen probleem…).
In totaal toch nog 8 meteoren weten vast te leggen en die met Startrails version 2.3 gestacked. Eerst nog de Startrails plug-in voor GIMP geprobeerd, maar die kreeg ik niet werkend, wellicht omdat ik niet de juiste GIMP versie wist te vinden (heb er twee geprobeerd)?
Afijn, het resultaat is niet superscherp en heeft flink last van coma, maar ze kunnen er maar op staan! :-)
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.