Saturnus op 25 november 2023

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Saturnus op 25 november 2023

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Het weer is de laatste tijd prut, maar vanavond was er zowaar een flink gat in de bewolking en zagen de sterren er rustig uit. Saturnus had ik alweer ruim een maand geleden voor het laatst op de plaat gezet, dus tijd voor een nieuw poging. De planeet is alweer 10% kleiner dan een maand geleden en staat nu op een afstand van 1457 miljoen kilometer, waardoor de schijnbare diameter 39.75″ is.

Een paar minuten voor de meridiaanpassage, bij een maximum hoogte van een kleine 25 graden, een LRGB-serie gestart met FireCapture van 60 seconden per filter. De opstelling was zoals gebruikelijk de C11 EdgeHD met TeleVue 2x PowerMate, ZWO ADC en ZWO ASI174MM. De ADC afgesteld met een ZWO ASI290MC, scherpgesteld met een Bahtinov-masker op een nabijgelegen ster. De sluitertijd voor L was 20ms (circa 80% histogram gevuld), voor RGB 40ms (circa 40% gevuld), hetgeen resulteerde in respectievelijk 6000 en 3000 beeldjes per filter.

Stapelen gedaan in AutoStakkert waarbij de verscherpte uitvoer met 30% raw blend gebruikt werd om een kleurenplaat te genereren met L als extra Luminance-laag. Vervolgens de afbeelding 200% bicubisch opgeschaald en in Topaz met de instelling Severe Noise de ruis verminderd. Daarna in PSP de witbalans gecorrigeerd en de kadrering gedaan.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Volman
    Participant

Ik ben ook die zelfde avond in de weer geweest met de maan en Jupiter en herken de foto’s. Echter Saturnus gaat bij mij niet lukken omdat deze erg laag staat. Het blijft altijd weer een mooi object om te zien, daar geniet ik van. Toch een kleine opmerking wat de kleur betreft, het lijkt mij dat in de laatste fase, de witbalans, toch iets niet is goed gegaan. Op de een of andere manier lijkt Saturnus toch iets te blauw. Ik heb jouw .jpg bestandje iets aangepast en dan ziet het er toch wat beter uit. Indien je dat wilt, kan ik die hier posten. Trouwens de maan en Jupiter zijn erg mooi geworden, top !

• This reply was modified 3 months ago by Volman.
    InFINNityDeck
    Participant

Hoi Paul,

wat die witbalans betreft kon je wel eens gelijk hebben, dus laat maar eens zien wat jij ervan gemaakt hebt! Voor de witbalans heb ik de “automagische” functie in PSP gebruikt en die is niet altijd even goed (en behoorlijk magisch, geen idee soms wat ie doet). Beter wellicht dit handmatig te doen, zoals in de bijlage (zelfde functie, maar dan via Advanced Options en dan met de schuiven spelen. Dat Saturnus erg laag staat kwam de scherpte niet ten goede, hopelijk krijg ik binnenkort nog een herkansing.

Nicolàs

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Volman
    Participant

Hoi Nicolàs
    Dit ziet er al wat beter uit. Wat ik gedaan heb met de Curves de grijswaarde op de binnen kant van de ring van Saturnus gelegd. Daarna vond ik het nog iets scherper kon dus met Unscharp Mask de Ammount waarde op 53 gezet en de Radius op 1,8 dit 2x uitgevoerd en daarna deruis nog iets weggewerkt met NoisXterminator met een Denoise waarde van 60% en een Detail waarde op 20%. Dit alles met PS 5.0. Hieronder het resultaat en bedenk wel dat dit allemaal met de .jpg is gedaan.

InFINNityDeck
    Participant

Mooie poging Paul, qua kleur komen we dichter bij elkaar. Het probleem met het verscherpen is de ruis, ik had simpelweg meer data moeten opnemen of wat extra pogingen moeten doen. Voor dat laatste had ik eerder moeten beginnen omdat mijn kijker gecollimeerd is voor het oostelijk halfrond (door de meridiaanflip verliest hij zijn collimatie). Ook ik heb nogmaals een poging gedaan de afbeelding wat beter qua kleur en scherpte te krijgen, zie bijlage.

Het valt gewoon niet mee Saturnus momenteel goed vast te leggen.

Nicolàs

PS: Ik heb je zojuist de originele SER-files toegestuurd, ben benieuwd wat jij ervan weet te maken, ik zie hem hier wel verschijnen…

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top