Schokgolf vulkaanuitbarsting bij Tonga

Activity Forums (Citizen) Science Meteorologie Schokgolf vulkaanuitbarsting bij Tonga

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Volman
    Participant

Zoals we in het nieuws hebben vernomen is er op 15 januari 2022 een onderzeese vulkaanuitbarsting geweest, 65km ten noorden van het eilandje Tonga in de stille Oceaan. De gevolgen voor Tonga en zijn bevolking zijn tot op heden nog onbekend, maar zullen catastrofaal zijn. De uitbarsting was zo hevig dat de schokgolf  wereldwijd waargenomen is. Ook ik heb dit, in Heerhugowaard, kunnen waarnemen. Ik heb al jaren een eigen gemaakt weerstation op dak staan die ik samen we twee vrienden in de loop der jaren heb gebouwd,  aangepast en geüpgraded. Zowel hardware als software hebben we zelf gemaakt. De gegevens worden in een grafiek weergegeven en de resultaten opgeslagen in logbestanden. We kunnen altijd terug zien hoe het weer en de seeïng op een bepaalde moment van de dag geweest was. Onze logbestanden gaan terug tot dec 2013. Zo ook hebben we de waarnemingen van die 15 januari 2022 en die staat in onderstaande grafiek.

In deze grafiek kunnen we het volgende zien: De zwarte lijn is de SQM waarde, de blauwe lijn geeft de mate van bewolking aan. De rode lijn geeft de temperatuur aan. De turquoise lijn staat voor de vochtigheid en de paarse lijn de luchtdruk. Verder laat de gele lijn de baan van de zon zien en de oranje lijn de baan van de maan. Het was dus 15 jan 2022 bewolkt, volle maan en met een hoge vochtigheid van zo’n 91% en met 3°C koud. Maar de aandacht komt nu op de luchtdruk, de paarse lijn die laat de schokgolf zien van de vulkaanuitbarsting bij Tonga. De golf begint om 19:50u en de piek zit om 20:15u en de laagste waarde om 20:35u en om 21:00u is de luchtdruk weer normaal geworden, alleen wel wat lager dan voor de schokgolf waarneming. De tweede afbeelding laat de luchtdruk zien in een wat vergrote schaal, toch wel heel bijzonder dat zoiets hier te meten is .

Paul

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Paul,

wat mooi dat je dat hebben weten waar te nemen. Ook ik heb normaal gesproken een weerstation aan staan, maar omdat mijn montering nog steeds niet terug is, stond de apparatuur uit. :-(

Maar gelukkig hebben we Sterrenwacht Saturnus nog! :-)

Als het goed is, is er een aantal uur later nog een tweede, kleinere, golf langs gekomen. Is die ook door jullie waargenomen?

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Volman
    Participant

Hoi Nicolàs, ik heb eens verder gekeken in de luchtdruk grafiek en daar zat inderdaan op 16 jan 2022 om 2:54u MEZT een dip in,maar of dat nu die 2e uitbarsting is weet ik niet. Het is niet een duidelijke piek en dip zoals de eerste uitbarsting. Ik heb de grafiek er even toegevoegd.

Paul

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Paul,

Die komt overeen met de dip die weerplaza in een tweet liet zien:

https://mobile.twitter.com/Weerplaza/status/1482600709254221824

Het ziet er dus naar uit dat je ze beide te pakken hebt.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Volman
    Participant

Het was trouwens een 2e schokgolf, niet een 2e uitbarsting zoals ik eerder melden. De 1e schokgolf kwam vanuit het oosten Europa binnen en de 2e schokgolf is, voor ons, de wereld overgegaan en kwam vanuit het westen Europa binnen. Ook weer een bewijs dat de aarde rond is en niet plat ;-)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top